کد خبر: ۷۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروي آمريکا اعلام کرد کارفيلزوميب (carfilzomib) که نوعي مهارکننده پروتئازوم است، براي درمان مالتيپل ميلوما، همراه با لناليدومايد (lenalidomide) و دگزامتازون، مورد تائيد اين سازمان قرار گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین،اين رژيم دارويي در بيماراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد که که قبلا يک تا 3 خط درماني را دريافت کرده‌اند.

توانايي رژيم درماني کارفيلزوميب با نام تجاري Kyprolis در توليد پاسخ‌هاي عميق و بادوام است و همين امر به بيماران کمک مي‌کند تا بدون پيشرفت بيماري به زندگي خود ادامه دهند و بقاي بلندمدتي داشته باشند.

تائيديه جديد سازمان غذا و داروي آمريکا براساس نتايج مطالعه ASPIRE گرفته شده که دسامبر گذشته در نشست ساليانه انجمن آمريکايي هماتولوژي در سان‌فرانسيسکو مطرح شد. همچنين نتايج کلي آن نيز در نشريه معتبر New England Journal of Medicine به چاپ رسيد.

در فاز 3 اين کارآزمايي، که 792 بيمار در آن حضور داشتند، تفاوت در ميزان بقاي بدون پيشرفت بيماري کاملا قابل توجه بود. ميانه بقاي بدون پيشرفت بيماري در گروه دريافت کننده کارفيلزوميب، همراه با لناليدومايد و دگزامتازون، 3/26‌ماه و در گروه کنترل، 6/17 ماه گزارش شد. گروه کنترل، تنها لناليدومايد و دگزامتازون دريافت کرده بودند. ميزان بقاي کلي در 24 ماه، 3/73 درصد با کارفيلزوميب و 65 درصد بدون آن بود. ميزان پاسخ کلي به درمان نيز در گروه دارو بهتر از گروه کنترل ديده شد. در اين مطالعه همچنين مشخص شد بيماراني که کارفيلزوميب دريافت کرده بودند، از کيفيت زندگي بهتري در رابطه با سلامت برخوردار شدند.

کارفيلزوميب همچنين به عنوان عامل تکي، براي درمان بيماران مبتلا به مالتيپل ميلوما، مواردي که قبلا تحت درمان با حداقل دو رژيم درماني، شامل بورتزوميب (bortezomib) و عوامل ايمونومدولاتوري قرار داشته‌اند، و کساني که حين درمان يا در طول 60 روز پس از آخرين درمان، بيماري‌شان پيشرفت داشته، انديکاسيون تجويز دارد.

اين دارو نتايج خوبي را در فاز 3 کارآزمايي ENDEAVOR نشان داده است. شرکت داروسازي Amgen آناليز موقتي را از اين مطالعه در ماه مارس امسال منتشر کرد. در اين مطالعه، محققان رژيم دارويي کارفيلزوميب را همراه با دوز کم دگزامتازون با رژيم دارويي بورتزوميب همراه دوز کم دگزامتازون در مالتيپل ميلوماي عود کرده مورد مقايسه قرار دادند. در اين مطالعه 929 بيمار شرکت داشته و آناليز موقتي نشان داد ميانه ميزان بقاي بدون بيماري با کارفيلزوميب، 7/18 ماه و با بورتزوميب 4/9 ماه بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: