کد خبر: ۷۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>اجتماعی>آرام آرام در راهروي بيمارستان قدم مي‌زند و در انتظار نسخه پزشک است تا داروي همسرش را که 10 سال است به سرطان ريه مبتلاست دريافت کند.
به گزارش شفا آنلاین، دارويي که تنها اميدش است. تلخي‌هاي زندگي را با شيريني اميدي که دارد، التيام مي‌بخشد.

 نسخه را مي‌گيرد و به داروخانه هميشگي مراجعه مي‌کند، ولي پس از ارائه نسخه به بخش پذيرش، به او مي‌گويند که دارو در اين داروخانه موجود نيست و بايد به داروخانه مرکزي هلال احمر مراجعه کند.هوا گرم است و پيرمرد نگران از اينکه دارو براي همسرش پيدا نشود، هر طور شده با عجله نفس نفس زنان با تاکسي و مترو خود را به داروخانه مي‌رساند.

درست در تقاطع سپهبد قرني و طالقاني داروخانه هلال احمر واقع شده است. جايي که اميد تمام بيماران خاص و صعب العلاجي است که همراهانشان از راه‌هاي دور و نزديک نه‌تنها از چهارگوشه تهران بلکه ايران خود را به هر طريقي که شده به اين مکان مي‌رسانند تا نااميد به خانه يا بيمارستان برنگردند.

وارد داروخانه که مي‌شوي در سمت راست باجه‌اي است که روي آن نوشته شده تائيد دفترچه بيمه سلامت. دستگاه نوبت‌دهي را در کنار اين باجه قرار داده‌اند تا اختلالي در نوبت‌دهي ايجاد نشود. کمي به جلوتر که حرکت مي‌کني در سمت چپ و روبروي سالن باجه‌هاي پذيرش و دريافت دارو را مشاهده مي‌کني که مردم براي سوال و دريافت دارو به آنجا مراجعه مي‌کنند. آنطور که از صحبت‌هاي اکثر مراجعه کنندگان پيدا بود، اکثر داروهايي که قصد داشتند تهيه کنند مربوط به بيماران سرطاني و خاص بود.

به عقب برمي‌گردم، درست روبروي باجه تائيد دفترچه بيمه سلامت. نگراني از چهره مردم کاملا آشکار است. برگه نوبت‌دهي و دفترچه بيمه را محکم در دستشان گرفته‌اند، تا وقتي نوبت به شماره آنان رسيد، سريع دفترچه را به مسئول مربوطه بدهند و تا تائيديه را دريافت کنند. مدتي در آنجا ايستادم. حرکت مردم به کندي انجام مي‌شد و شماره نوبت‌دهي دقايق طولاني بر روي 243 بدون حرکت ايستاده بود. درواقع سيستم تائيد دفترچه با اختلال روبرو شده بود و هر چه مي‌گذشت بار مراجعات و دريافت نوبت بيشتر مي‌شد و دل‌نگراني مردم بيشتر و بيشتر. مردي دل‌نگران در گوشه‌اي از سالن ايستاده بود. بعد از معرفي خود از او خواستم که درباره نحوه تهيه دارو و مشکلاتي که وجود دارد برايم بگويد که گفت: «پدرم به دليل شيمي درماني در بيمارستان بستري است که بايد هر چه سريع‌تر دارو را تهيه کنم. به داروخانه هلال احمر در تهرانپارس که محل زندگي‌ام همانجاست مراجعه کردم ولي گفتند که اين دارو را ندارند و بايد به داروخانه مرکزي بروي.سالهاست که پدرم با اين مشکل روبروست و هر بار که به داروخانه مراجعه مي‌کنم بايد ساعت‌‌ها منتظر بمانم تا دفترچه‌ام تائيد شود.

در صورتي که اگر نسخه‌ها الکترونيکي مي‌شد ديگر لازم نبود که براي هر بار مراجعه به داروخانه، تائيديه دريافت کنيم. از طرفي مشکل تنها اين موضوع نيست. در اکثر مواقع سيستم‌ها يا اختلال دارد که روند رسيدگي به کندي انجام مي‌شود و يا کاملا قطع است که مشخص نيست چه زماني وصل خواهد شد.

ساعت‌هاست منتظر و سرگردانم. تائيد دفترچه بيمه همانند گذر از هفت‌خان رستم است و هيچ راهي جز تحمل و صبوري نيست. از اين مرحله که بگذريم بقيه راه آسان است و دارو را در مدت کوتاهي دريافت مي‌کنيم.» هر چه ساعت مي‌گذشت بر تعداد مراجعه کنندگان افزوده مي‌شد. باجه‌هاي پذيرش و دريافت دارو به ترتيب بيماران را صدا مي‌زدند و دارو را در مدت زمان کوتاهي تحويل مي‌دادند و مراجعه کنندگاني که در نهايت موفق شده بودند دارو را دريافت کنند، حس پيروزي داشتند.

داروخانه فوق تخصصي و تک نسخه‌اي چند ساختمان جلوتر از داروخانه مرکزي هلال احمر واقع شده است. وقتي مردم به بخش پذيرش مي‌رفتند، به برخي از آنها مي‌گفتند که بايد به اين داروخانه مراجعه کنند. با علامت فلشي که بر روي ديوار نصب شده بود به سمت داروخانه رفتم.

ميزان مراجعه کنندگان نسبت به داروخانه مرکزي هلال احمر کمتر بود و مردم بر روي صندلي منتظر نشسته بودند. در اينجا باجه‌هاي تائيد نسخه بيمه تامين اجتماعي قرار داشت. مرد نسبتا مسني بر روي صندلي نشسته بود که همانند ديگر مراجعه‌کنندگان منتظر بود.

آنطور که مي‌گفت از بندرعباس آمده بود تا داروي پسرش را تهيه کند. روز اول به دليل شلوغي باجه تائيديه دفترچه، به او گفته بودند که سيستم تعطيل است و روز ديگري مراجعه کنيد. شب را در مسافرخانه سپري مي‌کند و دوباره از صبح زود در داروخانه حضور مي‌يابد تا هر طور که شده دارو را تهيه کند.

هزينه دارو 354 هزار تومان بود و مجبور بود شرايط را تحمل کند و همچنان منتظر بماند. البته فرد ديگري هم که از شهرستان ديگري آمده بود با مشاهده صف طولاني و کندي تائيديه دفترچه بيمه مجبور شد که دارو را به صورت آزاد و با هزينه 400 هزار تومان دريافت کند. خانم جواني که متوجه حضورم در داروخانه به عنوان خبرنگار شده بود جلو آمد و بيش از اينکه من از او سوال بپرسم او از من سوال پرسيد. وي که آيا گزارش شما تاثيري در روند بهبود رسيدگي و تهيه دارو دارد؟ همه مسئولان مي‌دانند که ما چه مشکلي داريم پس چرا راه‌حلي اساسي براي اين مشکل در نظر نمي‌گيرند؟ مصاحبه‌هاي زيادي از تلويزيون و روزنامه درباره مشکلات مردم مي‌بينم ولي اساسا هيچ تاثيري حداقل براي ما که هر ماه بايد دارو تهيه کنيم نداشته است.

بارها صحبت شده است که بيمار و همراهانشان جز رنج بيماري نبايد رنج ديگري داشته باشند ولي عملا اين اتفاق نيفتاده است و مسئولان به ويژه بيمه‌ها به صحبت رهبري توجهي ندارند و کار خود را مي‌کنند. چرا براي تهيه دارو بايد مجبور شويم تنها به اين داروخانه مراجعه کنيم و سيستم توزيع دارو با مشکل مواجه است؟

مسلما زماني که اين مباحث را از مسئولان بپرسيد توپ را در زمين ديگران مي‌اندازند و مي‌گويند مقصر ما نيستيم و در اين بين من و پسرم که به سرطان مبتلا است چاره‌اي جز تحمل اين مشکلات نداريم.

کمتر کسي بود که در تهيه داروي خود مشکلي نداشته باشد. بيشتر از کاغذبازي‌ها و ارائه مدارک و اثبات آن ناراحت بودند و تقاضايشان اين بود که اين سيستم اصلاح شود و مهم‌تر اينکه براي تهيه دارو مجبور نشوند تنها به اين داروخانه مراجعه کنند. نزد مدير داروخانه رفتم که در حال پاسخگويي به مراجعه‌کنندگان بود.

او گفت: «تنها مشکل مردم در تائيد دفترچه بيمه است و پس از اين مرحله نهايتا 20 دقيقه طول مي‌کشد که دارو را تحويل دهيم.» همچنين ملک‌پور يکي از مسئولان روابط عمومي سازمان تدارکات پزشکي هلال احمردر اين زمينه گفت: «ما براي اينکه بيماران به مراکز بيمه‌اي مراجعه نکنند باجه‌هايي را به همين منظور اختصاص داده‌ايم که کار مردم سريع‌تر انجام شود ولي متاسفانه اختلال در سيستم وجود دارد.

حتي پيش آمده که سيستم تائيد دفترچه تامين اجتماعي به مدت 4 روز با اختلال مواجه شده و يا سيستم‌ها قطع و وصل مي‌شود. ما نهايت تلاش خود را انجام مي‌دهيم ولي اين موضوع را نيز بايد بگويم که در روز 1200 تا 1300 نفر مراجعه کننده به داروخانه داريم و اين مشکلات به دليل ميزان بالاي مراجعه‌کنندگان وجود دارد که البته کم نيست و اميدواريم بيمه‌ها تغيير رويکردي در عملکرد خود انجام دهند.»

سوالات بسياري در ذهنم وجود داشت که پاسخ روشني براي آن دريافت نکرده بودم از جمه اينکه سيستم توزيع دارو چرا به درستي در داروخانه‌هاي هلال احمر وجود ندارد که بيماران مجبور نشوند تنها به اين داروخانه مراجعه کنند؟ و از همه مهمتر سوالاتي بود که آن خانم جوان از من پرسيد. در واقع تنها کساني که بايد به اين سوالات پاسخ دهند مسئولان هلال‌احمر و بيمه‌ها هستند که اميدواريم در شماره‌هاي بعدي اين روزنامه حرف آنها را نيز بشنويم.

سپید




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: