کد خبر: ۷۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفا آنلاین>سلامت>خونی که اهدا می‌کنید نهایتاً باید به بیماران نیازمند به خون برسد اما فرآیند به این سادگی نیست و سیری طولانی سپری می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، شاید ابتدا ساده به نظر برسد اما وقتی متوجه شویم چه مسیری طی می‌شود تا خون‌های اهدایی به دست مصرف‌کنندگان و بیماران نیازمند برسد تازه می‌فهمیم که بی‌دلیل نیست که می‌گویند اهدای خون سالم، اهدای زندگی است.

از لحظه‌ای که فرد اهداکننده به پایگاه انتقال خون می‌آید و حدود 450 سی‌سی از خونش  را بی‌منت می‌بخشد، مراحل متعددی طول می‌کشد تا جایی که با اطمینان می‌توان گفت در زمان دریافت، بهترین خون تزریق می‌شود، حرفی که سازمان انتقال خون به آن می‌بالد.

 24 ساعت زمان برای رسیدن خون به مقصد
سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران در خصوص مراحل تکمیل سلامت یک خون و چرخه‌ی آن گفت: معمولاً وقتی یک خون کامل توسط اهدا‌کنندگان عزیز اهدا می‌شود تا زمانی که این خون قابلیت توزیع را داشته باشد، حداقل 24 ساعت طول می‌کشد، چرا که آزمایش‌های لازم بر روی آن انجام می‌شود و خون به اجزای آن تقسیم می‌شود، سپس برحسب دمای مورد نیاز هر فرآورده در محل خود قرار می‌گیرد به عنوان مثال خون متراکم باید در یخچال نگهداری شود، پلاکت باید در دمای 24 درجه و سایر فرآورده‌ها مثلاً پلاسما باید منجمد شوند، تا اینکه توسط بیمارستانها درخواست مربوط به واحد بخش خون ما ارسال شود.

فرآیندی که با اهدا خون آغاز می‌شود
رنجبر سوپروایزر بخش فرآورده پایگاه انتقال خون تهران با بیان اینکه در بخش فرآورده مراحل خاصی بر روی خون‌ها انجام می‌شود، اذعان کرد: بعد از گرفتن تصمیم اهدا و گرفتن نوبت پذیرش، نوبت آزمایش هموگلوبین اهدا کننده می‌شود اگر میزان هموگلوبین آن فرد طبیعی بود به سمت اتاق معاینه پزشک می‌رود که سوالاتی از او پرسیده می‌شود، پس به سمت سالن اهدا می‌رود و خون خود را اهدا کند اما از این مسیر به بعد مسئولیت خونها با کارشناسان مربوطه است، بعد از رساندن خون‌ها توسط صندوق و یا لگن‌های مخصوص، به سالن فرآورده منتقل می‌شوند و در آن بارکد امنیتی به صندوق برچسب می‌خورد. کادر ابتدا بارکد امنیتی را بر می‌دارد،  در صندوق را باز می‌کند و برگه ارسالی که برای هر واحد سازمانی ارسال کرده را با بارکد آن نوشته کنترل می‌کند و زمانی که هم خوانی داشت خون‌ها را تحویل می‌گیرند.

حداقل سبدهای مخصوص چیدمان می‌شوند و کاربر از طریق سیستم نر‌افزاری شروع به تحویل گرفتن می‌کند، سپس باید رویکرد جانبی این کیسه سیل و سگمنت بخورد. پس کل کیسه‌های تحویلی برای تولید فرآورده وارد سالن اصلی فرآورده می‌شود.

 چرا کیسه‌های خون سه تایی هستند
سوپروایزر بخش فرآورده پایگاه انتقال خون در خصوص سه تایی بودن کیسه‌های خون گفت: اگر زمان اهدا فرد دقت لازم را داشته باشد، به غیر از کیسه خون دو کیسه دیگر هم وجود دارند که در یکی پلاسما و در دیگری پلاکت نگهداری می‌شود.

 خون‌ها هم سانترفیوژ می‌شوند
رنجبر با بیان اینکه سانترفیوژ مرحله مهمی در بخش فراورده است، افزود: در سالن اصلی فرآورده، خون‌ها داخل ظرف‌های مخصوصی دو به دو وارد می‌شوند و زمانی که به طور کامل قرار گرفت از طریق ترازو آنها را ترانس می‌کنند و بعد وارد دستگاههای سانترفیوژ می‌شود که هر فرآورده را براساس سرعت، دور دستگاه، دمای دستگاه جدا می‌کنیم .ناگفته نماند که خون‌های هم حجم و هم وزن با هم درون ظرف قرار می‌گیرند. بعد از سانترفیوژ شدن مشاهده می‌کنیم که گلبولهای قرمز در ته کیسه جمع شده و پلاسما در بالای خون قرار دارد.

سپس ادامه مراحل به سالن فرآورده باز می‌گردد. خون‌ها به صنعتی می‌روند که باید گلبول قرمز از پلاسما جدا شود. با برنامه‌ای که به دستگاه داده شده است خود دستگاه پلاسما را از هم جدا می‌کند. پس گلبول قرمز را از کیسه محصول یعنی پلاسما جدا می‌کنیم. داخل یخچالهای چهار درجه می‌گذاریم تا زمانی که جوابهای کیسه خون از طریق سیستم نر‌افزاری وارد شبکه شده باشد که معمولاً این فرآیند به روز بعد موکول می‌شود.سپس کیسه را از داخل یخچال بیرون می‌آوریم. از طریق نرم افزار برچسب‌های خاصی بر روی آن می‌زنیم که نشان دهنده‌ گروه خونی فرد هم است که از آنجا به بیمارستانها و مراکز درمانی توزیع می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: