کد خبر: ۷۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
شفا آنلاین>سلامت>يک تحقيق جديد در دانشکده بهداشت عمومي هاروارد نشان مي‌دهد که هر چه نوزاد، مدت بيشتري از شير مادر تغذيه کند، بيشتر در معرض شماري از مواد شيميايي سمي از جمله مواد آلکيلات پرفلورينه (perflorinated alkylate) يا PFASها که عمدتاً تحت نظارت قانوني نيستند، قرار مي‌گيرند.
به گزارش شفا آنلاین، اين مواد در منسوجات ضدلک، لباس‌هاي ضدآب، رنگ‌ها و برخي از بسته‌بندي‌هاي غذايي به کار مي‌روند.

 برخي از تحقيقات اخير نشان داده‌اند که PFAS ها مي‌توانند در حيوانات آزمايشگاهي باعث سرطان شوند و دستگاه ايمني و توليدمثل را مختل کنند.

اين مواد به پروتئين‌هاي حيواني در زنجيره غذايي متصل مي‌شوند و مي‌توانند تا مقادير بالايي در بدن انسان‌ها و حيوان‌ها تجمع يابند. به نظر مي‌رسد شير مادر که مملو از پروتئين است، منبع عمده PFAS در بدن نوزادان باشد.

 البته اين پژوهشگران که نتايج بررسي‌شان را در ژورنال علوم و تکنولوژي زيست‌محيطي منتشر کرده‌اند، تأکيد مي‌کنند که شير مادر هنوز سالم‌ترين غذا براي نوزادان است و دادن شير مادر را تشويق مي‌کنند. آنان اين يافته‌ها را زنگ هشداري براي دولت‌ها تلقي مي‌کنند تا نظارت قانوني بهتري بر روي اين مواد شيميايي داشته باشند. در اين بررسي81کودک که در جزاير فارو در اقيانوس اطلس شمالي متولد شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. اغلب قرارگيري در معرض PFAS در ساکنان فاروس از غذاهاي دريايي ناشي مي‌شود.

بسياري از کشورها از جمله آمريکا استفاده از دو نوع از (PFAS)ها شامل پرفلورواکتانوئيک (PFOA) و پرفلورواکتان سولفونات (PFOS) به‌علت شواهد درباره سرطان‌زايي و ايجاد اختلال هورموني به‌شدت محدود کرده‌اند. اما اکنون بررسي‌ها نشان مي‌دهند که ساير PFAS ها هم ممکن است به همان اندازه براي انسان‌ها زيان‌بار باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: