کد خبر: ۷۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
شفا آنلاین>اجتماعی> گفتن این‌که هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و مردمی تا چه اندازه در حوادث نقش پررنگی دارد، احتمالا تکرار مکرراتی است که همه از آن آگاهی دارند.
به گزارش شفا آنلاین، هلال‌احمر در تمام سال‌هایی که فعالیت داشته تلاش کرده تا در تمامی حوادث به‌عنوان اولین نهاد حضور داشته باشد و بار غالب امدادرسانی همیشه روی دوش جمعیت هلال‌احمر بوده است.

جمعیت در این سال‌های اخیر دربین مردم هم به خوبی شناخته شده و مردم اعتماد کامل به این ارگان دارند؛ این شناختی است که شاید پانزده ‌سال گذشته به این شدت نبوده است.

 با چنین پیشینه‌ای، بدون‌شک، کم‌کردن یا کسری بودجه می‌تواند آسیب‌های جدی به این نهاد بزند. یکی از مهم‌ترین عللی که می‌تواند امدادرسانی را در بهترین شرایط امکان‌پذیر کند، نوسازی ناوگان امداد و نجات است. بالگردهای فرسوده و تجهیزات قدیمی، هم جلوی سرعت امدادرسانی را می‌گیرد و هم اجازه نمی‌دهد تا امدادرسانی با کیفیت خوب ارایه شود. در بحث امداد و نجات مساله‌ای به نام زمان طلایی وجود دارد که اگر از بین برود دیگر نمی‌توان چیزی را جبران کرد.

به همین دلیل است که به‌روز بودن امکانات و تجهیزات بسیار مهم است. کم‌کردن بودجه هلال از آنجایی که با جان مردم در ارتباط است، کار اشتباهی است. یک نظرسنجی کافی است تا نشان دهد در همه حوادث کشور، هلال‌احمر اولین نهادی بوده که همه تلاش خود را برای نجات انسان‌ها و عبور از بحران کرده است.

بی‌تردید معضل اخیر و کسر بودجه هلال‌احمر در دیگر زمینه‌ها هم خودش را نشان می‌دهد. درواقع ما نباید تنها سازمان امداد و نجات را نگاه کنیم. سازمان داوطلبان و دیگر بخش‌های هلال‌احمر هم برای انجام اقدامات بشردوستانه گسترده خود نیاز به بودجه دارند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

اگرچه مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌تری به امداد و نجات داشته و با درنظر گرفتن بودجه ٧٠٠‌میلیارد تومانی برای امداد و نجات تلاش کرده تا این مشکل را تا حدودی مرتفع کند اما تاکنون این موضوع محقق نشده و پولی به حساب جمعیت تزریق نشده است.

کم‌شدن بودجه هلال‌احمر هم می‌تواند مزید بر علت شده و زنگ‌خطر تازه‌ای‌ برای این نهاد مردمی باشد.

محمد دامادی عضو شورایعالی هلال‌احمر و نماینده مجلس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: