کد خبر: ۷۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه تهران نمونه‌ی آزمایشگاهی نوعی پانسمان زخم را طراحی کردند.
به گزارش شفا آنلاین،آتنا فرهنگیان کارشناس ارشد مهندسی پزشکی بیو مواد دانشگاه تهران  گفت: پانسمان‌هایی ارائه دادیم که علاوه بر ترمیم زخم در مدت زمان کوتاه‌تر، با مرطوب نگه داشتن محیط از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و احتمال عفونت زخم را کاهش می‌دهد از طرفی هزینه نسبتا بالای استفاده از نمونه‌های خارجی ایجاد می‌کند که چنین محصولی در کشور تولید شود. 

فرهنگیان ادامه داد: در این پانسمان از نانو ذرات نقره استفاده شده تا عاملی ضد باکتریایی در پانسمان وجود داشته باشد. همچنین سمیت نانو ذرات نقره در غلظت‌های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و در محیط بدن موجود زنده در دست آزمایش است از دیگر مزیت‌های این پانسمان عدم نیاز به استفاده از الکل و بتادین در محل زخم است که ایجاد سوزش نیز نمی‌کند.

وی در پایان افزود: زمانی که فلز نقره در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد اکسید شده و یون نقره تولید می‌کند این یون‌های آزاد شده از ذرات نقره مسئول از بین بردن و تخریب میکروب‌ها هستند به نظر می‌رسد یون‌های نقره از دو راه سبب از بین رفتن باکتری می‌شوند هم دیواره‌ی سلولی باکتری را تخریب می‌کند موجب متلاشی شدن آن می‌شود و هم در همانند سازی DNA و آنزیم‌های سلولی تداخل ایجاد می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: