کد خبر: ۷۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 21
شفا آنلاین>طب سنتی>ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیاست که فرصت‌طلب کشورها مسبب گمنامی زعفران ایرانی شده،که با اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران اصالت این محصول به سهولت قابل تشخیص خواهد بود.
به گزارش شفا آنلاین، زعفران یکی محصولات استراتژیک و مهم‌‌ترین محصول کشاورزی در ایران است که از نظر صادرات غیرنفتی برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا است که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری می‌‌توانیم بیش از 300 تن صادرات داشته باشیم و همواره این محصول در زمینه صادرات نیازمند توجه مسئولین حمایت از تولیدکنندگان و مدیریت بازارهای صادراتی و رفع موانع است زیرا ارزش افزوده بالای این محصول می‌تواند ضمن تأمین اقتصاد بسیاری از خانوارها درآمد ارزی خوبی برای کشور داشته باشد از سویی صادرات زعفران در سال‌های اخیر دستخوش مشکلات تحریم بوده که خوشبختانه با رشد مواجه بوده و قطعا با برداشته شدن تحریم‌‌ها وضعیت صادرات زعفران بهتر خواهد شد.

بر اساس آمار گمرک در چهار ماه نخست سال‌جاری صادرات زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم، 29 میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان آورد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 110 درصد و از نظر ارزشی 150.12 درصد افزایش را نشان می‌دهد همچنین صادرات زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم در تیر ماه از نظر وزنی 831.42 درصد و از نظر ارزشی 1068.96 درصد افزایش یافت.

از سویی نکته مهم گمنامی زعفران ایرانی به سبب غفلت و فرصت‌طلبی سایر کشورها در بازارهای جهانی است که این امر موجب شده زعفران ایرانی در دنیا تقریبا ناشناخته مانده و به نام سایر کشورها اعم از هند و افغانستان شناخته شود در حالیکه در شورای مدیریت زعفران در پنج سال گذشته طرح بهبود کیفیت زعفران ایرانی و شناسنامه دار شدن آن مطرح شده که اگر دامنه‌های اجرایی این طرح توسعه پیدا کند دیگر نگران این موضوع نخواهیم بود زیرا به سهولت اصالت این محصول تشخیص داده می‌شود.

بر اساس این گزارش قیمت زعفران در ابتدای فصل زراعی سال گذشته کیلویی 4.5 میلیون تومان بود که طی ماه‌های ابتدای سال‌جاری به سبب جو روانی بازار که دلالان به وجود آوردند قیمت به بیش از 7 میلیون تومان رسیده اما در حال حاضر قیمت زعفران خوب 6 الی 6.5 میلیون تومان است.

در این راستا علی حسینی عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار داشت: هرچند صادرات زعفران در سال‌های اخیر دست‌خوش مشکلات تحریم بوده اما خوشبختانه صادرات آن با رشد مواجه بوده، در حالی که  کشور ما بزرگترین تولیدکننده زعفران است قطعا با برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت صادرات زعفران بهتر خواهد شد.

وی در خصوص پیش بینی تولید زعفران در سال جاری افزود: با توجه به آستانه فصل برداشت و بارندگی‌های سال 93 قطعا تولید زعفران نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت و از سویی در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی تا دو ماه آینده به سبب برداشت زعفران  حاضر به خرید زعفران کهنه  نیستند زیرا کیفیت زعفران نو به مراتب بهتر است. 

حسینی در ادامه بیان کرد: شورای مدیریت زعفران در 5 سال گذشته طرح بهبود زعفران ایرانی و شناسنامه دار شدن آن مطرح شده که با فراگیر شدن دامنه‌های اجرایی این طرح به سهولت اصالت محصول قابل تشخیص است و از طرفی در استان خراسان رضوی و جنوبی این طرح را اجرا کردیم.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران تصریح کرد: در حال حاضر قیمت زعفران خوب در حد 6 الی 6.5 میلیون تومان است که با توجه به آستانه فصل برداشت 20 الی 30 درصد کاهش قیمت فعلی خواهیم داشت. 

براساس این گزارش؛ غفلت و فرصت طلبی سایر کشورها از گمنامی زعفران ایرانی موجب شده که زعفران ایرانی تقریبا در دنیا ناشناخته بماند که با توسعه دامنه‌های اجرایی طرح بهبود کیفیت زعفران ایرانی و شناسامه‌دار شدن آن اصالت این محصول به سهولت قابل تشخیص است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: