کد خبر: ۷۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 16
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت‌: اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده راه حل برون رفت از مشکلات حوزه سلامت است.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران  با بیان اینکه بالا بودن هزینه‌ها در دنیا باعث شده که جوامع برنامه‌هایی داشته باشند که بازدهی بالاتری ارائه نماید، گفت‌: اغلب کشورهای پیشرفته به سمت نظام سطح بندی حرکت کرده اند‌.

وی با اشاره به اینکه افراد باید بر اساس آموزشهایی که در نظام سلامت دیده اند از مهارتهای خود استفاده نمایند اظهار کرد‌: کارشناس در حوزه خود، پزشک عمومی و متخصصین و فوق تخصص‌ها نیز در عرصه خود که متاسفانه در حال حاضر هرم مراجعه در نظام سلامت وارونه است به طوری که مردم ابتدا به گرانترین بخش حوزه سلامت مراجعه می‌کنند که باعث هدر رفت منابع می شود.

رئیس انجمن پزشکان عمومی یادآور شد‌: سیاست‌های فعلی متاسفانه این وضعیت را تشدید می نماید و با تقاضاهای القایی در حوزه سلامت برای تخصص گرایی و فوق تخصص گرایی روز به روز شاهد هدر رفت منابع هستیم‌.

وی با بیان اینکه نظام سطح بندی و ارجاع و پزشک خانواده راه حل عبور از وضعیت کنونی هستیم ادامه داد‌: این برنامه‌ها در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تاکید شده که نظام سلامت باید بر اساس پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد.

دکتر کامیابی در رابطه با نظرات ضد و نقیضی که مطرح می شود گفت‌: نظرات ضد و نقیض مطرح شده به دلیل کارشناسی نبودن نظرات است چرا که هر کس به تناسب علم خود تعبیراتی دارد درحالی که اگر نظرات کارشناسی با استانداردهای جهانی ارائه و برنامه ریزی شود همه نظرات یکی خواهند بود‌.

وی با اشاره به ا‌ینکه در حال حاضر نیازمند برنامه ای هستیم که مسئولین اجرایی کشور و مسئولین حوزه سلامت روی آن توافق داشته باشند تا تغییر مسئولین نتواند آن را برهم بزند، اظهار کرد‌: اگر چنین برنامه‌ای مورد توافق قرار بگیرد که انجمن پزشکان عمومی هم آماده ارائه الگوهای خوداست‌، تضمین مي‌شود که در آینده بر اساس سلائق تغییر نیابد‌.

رئیس انجمن پزشکان عمومی با تاکید به اینکه بجز بخش پزشکان روستایی و دو استان مازندران و فارس که پزشک خانواده در آنها اجرایی می‌شود برخی از درمانگاهها و اورژانس‌ها‌، از توان پزشکان عمومی استفاده نمی‌شود، افزود‌: در مرحله بندی پزشک خانواده برای استقرار آن نیازمند برخورداری از سازماندهی و سپس ایجاد زیرساختهایی مانند زیر ساخت الکترونیک ، پرونده سلامت الکترونیک و بسته های خدمتی هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: