کد خبر: ۷۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران گفت:حمایت بیشتر از اپتومتریستها تقاضای زیادی نیست .
به گزارش شفا آنلاین،علی سیفی عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران با اشاره به اینکه اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه بهداشتی primary health care نقش خطیری در ایجاد سلامت عمومی جامعه به ویژه بینایی ایفا می کنند گفت: امروزه با افزایش خطرها و فشارها روی سیستم بینایی با افزایش به کارگیری بیش از حد وغلط چشم ها روی صفحات نورانی تبلت ها ، لب تاب ها،وگوشی های هوشمند نیز رایج شدن تابلوهای دیجیتال در مدارس ابتدایی تا دبیرستان عملا به سوی اختلالات بیشتر بینایی در سنین پایین تر می رویم.

وی با تاکید به اینکه بسیاری از بیماربهای داخلی وعصبی در مراحل اولیه با معاینه دقیق چشم و بررسی سیستم بینایی قابل تشخیص و ارجاع به متخصص مربوطه می باشند ادامه داد:  مثال بارز آن بیماری MS است، که- متاسفانه شیوع آن در سالهای اخیر در کشور بیشتر شده-با تست دقیق سیستم بینایی به عنوان اولین تشخیص این بیماری ودر مراحلی که میتوان از آن پیشگیری کرد ،قابل انجام است.

عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران تصریح کرد : بسیاری از افراد جامعه درگیر سردردهای چشمی هستند،این سردردها به علت عیوب انکساری مختصر ویا اختلال در دید دوچشمی است که با تشخیص به موقع آن میتوان آرامش را به فرد در حین کار چشمی برگرداند.

وی با بیان اینکه درمان عیوب انکساری(REFRACTIVE  ERORE) شامل دو جزء لا ینفک ومهم شامل تشخیص وتجویز عینک و ساخت وفیت عینک است گفت : اگر تجویز عینک همراه ساخت و فیت مناسب نباشد نتیجه کار موفقیت آمیز نبوده ومانند این است که نسخه دارویی توسط پزشک متخصص تجویز شده ولی داروساز به دقت آنرا نسخه پیچی نکرده و یا دستور مصرف دارو را به بیمار گوشزد نکند.

دکتر سیفی ادامه داد : تمام نوزادان متولد شده در هفته اول زندگی باید تست شوند،چراکه برخی بیماریهای مادرزادی(مانند آب مروارید مادرزادی) اگر در شش ماهه اول زندگی تشخیص ودرمان نشود این افراد تا آخر عمر ممکن است نابینا ویا کم بینا  شده وبعد از آن هرسال یکبار تا سن مدرسه بهتر است که تست بینایی تکرار شود تا اطمینان حاصل شود که اختلالی در سیستم بینایی کودک وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه دوتست مهم کشوری شامل تست تنبلی چشم که برای کودکان 3تا6 سالگی توسط سازمان بهزیستی وتست سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان توسط وزارت آموزش وپرورش  سالها در حال انجام هستند و مهمترین بازوی اجرایی –  در سطح دو- اپتومتریستهای سراسر کشور هستند .

عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران با بیان اینکه برای به حداقل رساندن فشارها و خطرها روی سیستم بینایی در اطفال زیر سن مدرسه پیشنهاد میشود که موبایل شخصی تبلت و رایانه نداشته باشند ودر صورت نیاز به آشنایی با این وسایل هر هفته به مدت یک ساعت ونیم آنهم به صورت متناوب از آن استفاده کنند گفت : محصلان مدارس بهتر از به جای استفاده از صفحات نورانی به عنوان تابلوهای هوشمند از وایت برد بهره مند شوند .

وی با اشاره به اینکه استفاده از رایانه در حد استفاده علمی زیر نظر مربی مدرسه ویا در منزل زیر نظر والدین حداقل زمان ممکن وهر 15 دقیقه کار با رایانه 3 تا 5 دقیقه به چشمها استراحت داده شود ادامه داد : از پرسه زدن در اینترنت ودیدن تصاویر وسایتهای گوناگون بی هدف پرهیز شود، و تا حد ممکن فقط آنچه نیاز ویژه محصل یا دانشجو است به  آن پرداخته شود .

عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران یادآور شد : تمام افراد کاربر رایانه اگرعیوب انکساری دارند عینک خودرا هنگام استفاده از رایانه به چشم داشته و بهتر است از عدسی های آنتی رفلکس و دارای پوشش هایی که امواج مضر(uv ) صفحات نوری رایانه را جذب می کند به کار رود. 

وی با بیان ا ینکه کاربران حرفه ای رایانه باید از نظر استیل بدنی و وضعیت صفحه مانیتور به گونه ای باشند که ستون فقرات آنها راحت بوده و سروگردن آنها به صورت مستقیم(نه مایل به جلو ونه مایل به عقب)،وچرخش سر به سمت راست وچب نداشته قرار بگیرد افزود: مانیتور باید کمی پایین تر از خط چشمان کاربر قرار گیرد.

وی اظهار کرد : بهتر است به جای بازیهای رایانه ای از بازیهای واقعی در فضای آزاد استفاده شود تا ضمن وارد نکردن صدمات به سیستم بینایی از تحرک بیشتر برای به دست آوردن سبک زندگی مناسب ایرانی واسلامی به پویایی هرچه بیشتر برسیم .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: