این تحقیق نشان میدهد که کتاب خواندن دستهجمعی به داشتن مراودات بهتر میان والدین و کودکان، افزایش خودباوری، کاهش استرس و عصبیت کمک شایانی کرده و درک بیشتر دیگر فرهنگها را آسانتر میکند.
دادهها همچنین اینگونه نتیجه میدهند که بهعنوان مثال در ابتلا به کندذهنی در مطالعاتی که در آمریکا در دو سطح مختلف اجتماعی انجام شده، خواندن بیشتر کتاب در کنار دیگر سرگرمیها با کاهش خطر ابتلا به کندذهنی و حتی جنون ارتباط بسیار نزدیکی دارد؛ محققان گفتهاند که این کاهش بهویژه با خواندن کتابهای داستانی بیش از خواندن روزنامه یا مجله خود را نشان داده است.
همچنین برخی از گزارشهای منتشر شده نشاندهنده فواید فرهنگی کتابخوانی نیز
بوده و نتیجه داده است که یکی از بیشترین فواید این کار ایجاد توانایی
شناخت خود و دیگران، گوناگونی اجتماعات بشری و فرهنگهای دیگر شده و به
آگاهی مردم از دوره تاریخی که در آن زندگی میکنند، کمک میکند.
در عینحال، محققان بر پایه این تحقیق گفتهاند که خواندن مداوم کتاب برای
لذت توانایی درک دیگر طبقاتاجتماعی، قومیتها و دیدگاههای سیاسی و فرهنگی
را ارتقاء میدهد.
با وجود تمامی این فواید محققان دریافتهاند که درصد کتابخوانی با لذت و تفریحی در انگلستان تنها ٢٦درصد بوده است؛ یعنی، کمتر از میزان جهانی و حتی ٢٠درصد کمتر از میزان خواندن کتاب در کشور پرتغال.
«سوزان الکین» نویسنده رمان «ببخشید خانم ما پسر هستیم» و معلم پیشین که به مدت ٣٦سال در دوره راهنمایی به تدریس مشغول بوده است، نقش والدین را الگوبرداری برای مطالعه کتاب بسیار پررنگ میداند. او سه اصل برای تشویق کودکان به کتابخوانی را اینگونه توصیه میکند: کودکان را با خود به کتابخانه ببرید تا ببینند که شما کتاب میخوانید؛ برای آنها و به همراه آنان کتاب بخوانید و از همه مهمتر، کتاب خواندن را به یکی از سرگرمیهای روزانه تبدیل کنید.
شهروند