کد خبر: ۷۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 14
شفا آنلاین>اجتماعی>موسیقی یکی از انواع هنر است که ارتباط مستقیمی با تنهایی آدم‌ها دارد. ارتباط با احساساتی که در موقعیت‌های مختلف برای انسان‌ها وجود دارد یا به وجود می‌آید. این موضوع، سازنده آهنگ را هم تقریبا مجبور می‌سازد که با این احساسات عجین باشد.
برداشت آهنگساز و موسیقیدان از متن جامعه و شناخت او از جامعه و افراد حاضر در آن، کمک می‌کند تا او بتواند محصولی تولید کند که با این واقعیت‌ها سازگار باشد.

سازگار و البته موثر. بر این اساس هر کدام از ما برداشتی از جامعه داریم که این برداشت یا به کمک جامعه می‌آید یا بر کارهای تولید شده، موثر است. خود من براساس شغلی که دارم در ساعاتی از روز در جامعه تردد می‌کنم که در متن شلوغی نباشم.

 دیگر همکاران ما نیز تقریبا این رویه را دارند. آنها هم در دفتر کار خود یا در استودیوهای‌شان ساعت‌هایی را به تنهایی می‌گذرانند و با کار خود مشغولند اما به همین میزان ارتباطی که وجود دارد، احساس استرس یا نوعی افسردگی و حتی عصبیت، برداشتی است که از جامعه دارم.

گاهی هم به عمد برای این‌که با جامعه درگیر باشم، سوار مترو می‌شوم تا بتوانم برداشت واقعی‌تری از جامعه اطرافم داشته باشم اما همان‌طور که گفتم همیشه وجود نوعی استرس و افسردگی را حس می‌کنم که بر کارم هم تاثیرگذار است. بیشتر اوقات به این می‌اندیشم که باید کارهایی تولید کرد که به درد این اجتماع بخورد. اجتماعی که توصیف کردم آن‌ هم با آن ویژگی‌ها.

 با خودم می‌گویم باید کارهایی تولید کرد که بتواند لااقل بخشی از این استرس و افسردگی را از میان ببرد. البته موافق این نیستم که نوعی خوشحالی تصنعی در میان مردم، رواج پیدا کند اما باید موسیقی‌ای تولید شود که مردم به واسطه آن کمی از این حس و حال خارج شوند و بخشی از آن عصبیت و استرس یا حتی همان افسردگی که مدنظر من است، از بین برود.

به هر روی این کارکرد هنر است. هنر در معنای عام آن و موسیقی به صورت ویژه کارکرد تعادل‌بخشی به روحیه جامعه دارد. موسیقی بیش از آن‌که بخواهد فلسفه بدهد، تز بدهد و ... باید روحیه جامعه را تعادل بخشد. به همین جهت هم از محیط پیرامون خود اثر می‌پذیرد و بر محیط اثر می‌گذارد.

برای همین است که باید در میان جامعه بود. به میان جامعه رفت و از روحیه موجود در جامعه اطلاع داشت. اثر هنری در این صورت است که موفق خواهد شد و کالایی اثر گذار خواهد بود.

در طول کارهای هنری که انجام داد‌ه‌ام هر چند بخش بزرگ آن آثار دراماتیک و مربوط به صحنه و تلویزیون بوده و موسیقی فیلم، سریال و ... است اما در مقیاس کوچک‌تر وقتی موسیقی  مستقلی ساخته‌ام، چنین موضوعی در ذهنم بوده و بیشتر در دورهمی‌هایی که با دوستان داشته‌ایم در همان حد نوعی از موسیقی که شادی عمیقی ایجاد کند، ساخته‌ام و اثربخش هم بوده است. اینکه می‌گویم باید از جامعه الهام گرفت موضوعی کاملا اجرایی است.

در یکی از کارها، مقطعی بود که در شهرک اکباتان زندگی می‌کردم و موسیقی مربوط به فیلمی درباره زندگی یک افغان بود. روزی هنگامی که در منزل بودم، صدای موزیکی حزن‌آور را شنیدم که نوازنده‌ای دوره‌گرد و تنها در میان بلوک‌های شهرک می‌نواخت. او را به منزل دعوت کردم و کمی برایم ساز زد. بعد او ر ابه استودیو دعوت کردم و قبل از دعوت گروه، با او همکاری آغاز شد. اینطور است که می‌توان حتی در همین حد هم موسیقی را از متن جامعه گرفت. 

سعید ذهنی- آهنگساز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: