کد خبر: ۷۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه>شبکه تلویزیونی الجزیره ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای مرگ و میر کودکان افغانستانی بر اثر سوء تغذیه گزارش داد که مردم این کشور برای حل این معضل و جبران کمبود ویتامین خود از دانه‌های سویا استفاده می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین : ارزیابی اخیر وزارت بهداشت کشور نشان می‌دهد  سالانه 48 هزار کودک زیر پنج سال به علت ابتلا به سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند.

«فیروز الدین فیروز» وزیر بهداشت و درمان افغانستان اعلام کرد: سوء تغذیه و ابتلا به بیماری‌های گوناگون از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در افغانستان است.

وی افزود: افغانستان از نظر شمار مرگ و میر کودکان در رده دوم جهان است و از هر پنج کودک افغانستانی، یکی از آنان پیش از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهد.

افزایش تلفات کودکان افغانستانی به علت سوتغذیه بهانه‌ای شد تا شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، گزارشی را در این خصوص تهیه کند.

خبرنگار الجزیره با اشاره به این که سوء تغذیه در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش یافته و بیش از 40 درصد کودکان زیر پنج سال در افغانستان، به علت سوء تغذیه دچار مشکلات جدی جسمانی هستند، گفت: افغانستانی‌ها برای حل این معضل از دانه‌های سویا برای جبران کمبود پروتئین و ویتامین استفاده کرده‌اند و به همین علت است که در سال جاری کشت سویا در افغانستان رشد قابل توجهی داشته است.

بنابر این گزارش، قیمت ارزان سویا نسبت به گوشت قرمز و تخم مرغ منجر به این شد که مردم افغانستان تمایل بیشتری به استفاده از این ماده برای جبران کمبود پروتئین خود داشته باشند. مردم افغانستان سویا را با آرد مخلوط می کنند و نان می پزند تا بتوانند بخشی از نیازهای تغذیه‌ای خود را تامین کنند.

خبرنگار الجزیره در گزارش خود با اشاره به این که چند کارخانه بزرگ برای تولید و بسته‌بندی سویا در افغانستان احداث شده اما جدید بودن این محصول سبب شده است استقبال چندانی از آن در افغانستان نشود، می‌افزاید: در افغانستان در حال حاضر حدود 12 هزارکشاورز به کشت سویا مشغول هستند اما زمین‌های زیرکشت گیاه سویا بسیار کمتر از حدی است که بتواند پاسخگوی نیاز مردم افغانستان باشد.

این در حالی است که چندی پیش خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از آمار سوءتغذیه در افغانستان، اعلام کرد:  شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد با حمایت مالی کره جنوبی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید سویا در افغانستان است.

بنابر این گزارش، آژانس برنامه جهانی غذا امیدوار است به منظور بهبود رژیم غذایی مردم افغانستان بتواند سویا را جایگزین مواد غذایی گران‌قیمتی کند که حاوی پروتئین هستند.

رویترز در ادامه این گزارش نوشته است: با اینکه افغانستان یکی از کشورهای جهان است که گوشت زیادی مصرف می‌کند، اما همه مردم به خاطر فقر نمی‌توانند گوشت بخرند و چنان به نظر می‌رسد که فقط خانواده‌های مرفه بیشتر گوشت را که حاوی پروتئین است، مصرف می‌کنند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: