کد خبر: ۷۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 10
شفا آنلاین>سلامت>داروسازي سانزيس (Sunesis Pharma) اخيرا نتايج مذاکراتش را با آژانس دارويي اروپا و سازمان غذا و داروي آمريکا در مورد بازاريابي وزاروکسين(Vosaroxin)- به‌عنوان يک درمان مطرح براي لوسمي ميلوئيد حاد- در اروپا و آمريکا منتشر کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، در اروپا، شرکت مذکور تشويق شده است که براي انديکاسيون لوسمي ميلوئيد حاد راجعه يا عودکننده در بيماران بالاي 60 سال، که بيشترين نياز را به درمان دارويي دارند، فعاليت کند.

در مطالعه والور(VALOR)، که در فاز3 قرار دارد، درمان با وزاروکسين(Vosaroxin) و سيتارابين(Cytarabine) در بيماران مبتلا به لوسمي ميلوئيد حاد راجعه يا عودکننده بررسي شده است. در آمريکا اما وضعيت متفاوت بوده است.

 با تحليل يافته‌هاي موجود در زمينه اثربخشي و ايمني، هدف اوليه مطالعه که شانس بقاي بيماران بود به‌دست نيامد و تفاوت ميان 2 گروه مطالعه از لحاظ آماري معنادار نبود.

از سوي سازمان غذا و داروي آمريکا به شرکت سانزيس پيشنهاد شده است که شواهد باليني تکميلي براي درخواست مجدد ثبت اين دارو را آماده و جمع آوري کند. بنابراين برنامه هاي اين شرکت در اتحاديه اروپا وارد فاز بعدي خواهند شد در حالي که در آمريکا اجازه بازاريابي محصول به تعويق افتاده است.

دانيل سويشر، مديرعامل شرکت سانزيس مي‌گويد: «نتايج به‌دست آمده از مطالعه والور، راه را براي کمک به بيماران با نياز درماني برآورده نشده در زمينه لوسمي ميلوئيد حاد، هموار کرده است. اطمينان ما به پتانسيل‌هاي وزاروکسين، فقط به مطالعه والور متکي نبوده است و مطالعات در دست انجام ديگري نيز در اين زمينه وجود دارند.»

وزاروکسين که نام تجاري کينپرزو(Qinprezo) است، يک مشتق ضدسرطان کينولون است. اين گروه از ترکيبات دارويي، قبلا براي درمان بدخيمي‌ها مطرح نبوده‌اند. مطالعات پيش باليني نشان داده‌اند که وزاروکسين با اثر روي DNA و مهار توپوايزومراز2، باعث آسيب DNA در جايگاه اختصاصي آن مي‌شود. هم سازمان غذا و داروي آمريکا و هم کميته بررسي داروهاي اروپا، وزاروکسين را در درمان لوسمي ميلوئيد حاد در گروه داروهاي اورفان تحت بررسي قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است که وزاروکسين هنوز يک داروي تحقيقاتي است و براي تجويز آن در هيچ انديکاسيون و در هيچ کشوري مورد تاييد قرار نگرفته است.

لوسمي ميلوئيد حاد، يک بدخيمي سريعا پيشرونده خوني است که با تکثير غيرقابل کنترل سلول‌هاي بلاست نابالغ در مغز استخوان شناخته مي‌شود. انجمن سرطان آمريکا تخمين‌زده است که در حدود 20830 مورد جديد لوسمي ميلوئيد حاد و در حدود 10460 مورد مرگ ناشي از اين بيماري در سال 2015 ميلادي در کشور آمريکا ثبت شود.

به علاوه، احتمال مي‌رود که شيوع لوسمي ميلوئيد حاد در بازارهاي دارويي اصلي جهان، بيش از 75 هزار مورد باشد. لوسمي ميلوئيد حاد، در کل يک بيماري سالمندي است که متوسط سن تشخيص اوليه اين بيماري،67سالگي تعيين شده است. مبتلايان به لوسمي ميلوئيد حاد عودکننده و مقاوم به درمان و موارد بالاي 60 سال تشخيص جديد اين بيماري که فاکتورهاي خطرساز پيش آگهي بد را دارند، معمولا طي يک سال جان خود را از دست مي‌دهند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: