کد خبر: ۷۲۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 06
شفا آنلاین>سلامت>باور و اميد نيروهاي قدرتمندي هستند که مي‌توانند سلامتي يا بيماري را به همراه داشته‌باشد.

به گزارش شفا آنلاین،اين نکته اساس کار استفاده از دارونما يا پلاسبو (placebo) است که شامل يک داروي گول زننده و يا يک درمان ظاهري است که موجب مي‌شود فرد پس از دريافت اين درمان، احساس بهبودي کند.

حالا اگر شما با نگاهي منفي و نااميد به هر چيز بنگريد چه اتفاقي مي‌افتد؟ اينجا جايي است که روي ديگر سکه نمايان مي‌گردد و تاثير ديگر پلاسبو وارد بازي مي‌شود، نوسبو (nocebo).

اثرات نوسبو روشنگر اين موضوع است که چرا وقتي افراد در رسانه‌ها راجع به عوامل خطرساز براي سلامتي، که شايد هم ثابت نشده، چيزي مي‌شنوند احساس مي‌کنند که خود بيمار هستند. اين موضوعي است که اخيرا در مجله آلماني تحقيقات روان‌تني به چاپ رسيده است.

در اين مقاله حساسيت زياد به امواج الکترومغناطيس موردبررسي قرار گرفته است، يک موقعيت شک‌برانگيز که افراد ادعا مي‌کنند وقتي در مقابل ميدان کم‌توان امواج الکترومغناطيس که از تلفن‌هاي موبايل، يا خطوط سيم‌هاي برق،Wi-Fi و يا تجهيزاتي از اين قبيل ساطع مي‌شود، قرار مي‌گيرند علائم مبهمي را احساس مي‌کنند.

در اين مطالعه 147 شرکت‌کننده در نظر گرفته شدند. به نيمي از آنها يک فيلم مستند درباره خطرات بالقوه ميدان‌هاي کم‌توان امواج الکترومغناطيس نشان داده شد و به نيمي ديگر از اين افراد يک فيلم نامرتبط با اين موضوع.

سپس روي سر تمامي اين افراد سربندهايي قرار داده شد که داراي آنتن بلند بودند و به آنها گفته شد که شما در مسير امواج Wi-Fi قرار گرفته‌ايد که تا آنجا که امکان داشته باشد امواجي را به بدن شما مي‌فرستد.

اين در حالي بود که اصلا چنين امواج يا چنين ميدان انرژي در اطراف آنها وجود نداشت.

شرکت‌کننده‌هاي گروه اول که فيلم مستند را ديده بودند و ضمنا قبل از آزمايش در بررسي روانشناسي اشخاص مضطربي تشخيص داده شده بودند، ادعا کردند که علائمي مانند بي‌قراري، کاهش تمرکز و لرزش عضلات و پاها را حس کرده‌اند و همه اين علائم را به وجود امواج مغناطيسي ربط دادند. حتي شکاياتي که دو نفر از شرکت‌کنندگان درباره وجود اين علائم ابراز مي‌کردند آن‌قدر شديد بود که مجبور به ترک جلسه شدند.

سال‌هاي زيادي است که نگراني‌هايي پيرامون خطر سرطان‌زا بودن اين امواج وجود دارد، اما نتايج تحقيقات نشان داده که اين نگراني‌ها بي‌مورد است.

از سوي ديگر، حساسيت بيش‌ازحد به اثرات امواج مغناطيسي بي‌فايده است. مطالعات نشان داد که افرادي که واقعا در معرض اين امواج قرار گرفتند و افرادي که در معرض اين امواج قرار نگرفتند ولي به آنها به‌دروغ گفته شد تحت تاثير يک ميدان مغناطيسي قرار داريد، هر دو گروه شکايات مشابهي را داشتند.

بسيار سخت است که از اثرات نوسبو پرهيز کنيم زيرا هر انساني تا حدودي تلقين‌پذير است و اين اتفاق به‌صورت ناخودآگاه مي‌افتد.

البته خيلي مهم است که راجع به خطراتي که سلامتي شما را تهديد مي‌کند اطلاعات کافي داشته باشيد، اما بايد سعي کنيد، به‌خصوص اگر فرد مضطربي هستيد، مراقب افکار منفي خود باشيد.

همچنين بايد نسبت به گزارش‌هاي جنجال‌برانگيز رسانه‌ها که خبر از خطراتي مي‌دهند که سلامتي شما را تهديد مي‌کنند، آگاه باشيد.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: