کد خبر: ۷۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>اجتماعی>يکي از مسائل گريزناپذير زندگي بشري از ابتداي خلقت تا کنون درد و بيماري است و همان است که پزشکي را همراه هميشگي انسان کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،بشر براي رفع آلام خود همواره مهمترين ابزاري که در اختيار داشته، مواد موجود در طبيعت بوده است و اين روند هم اکنون نيز با تمام پيشرفت تکنولوژي ادامه دارد. البته تنها نکته مقابل اين طب، لابي‌هاي سودجويي هستند که با در دست داشتن تريبون‌هاي تبليغاتي به نام علم و دانش پزشکي، سعي در جلوگيري از توجه مردم به مکتب‌هاي طبي اصيل و ريشه‌دار دارند.

منافع سرشار کمپاني‌هاي دارويي موانع بي‌شماري را بر سر بهبود سلامت مردم ايجاد نموده‌اند. بالا رفتن سطح سواد جامعه از يک‌سو و عوارض جامانده از داروهاي شيميايي از سوي ديگر مردم را بر آن داشت تا بار ديگر به صورت آگاهانه و علمي به سمت طبابت سنتي پيش روند.

در اين راستا مقدمات راه‌اندازي و تصويب رشته طب سنتي در سال 1385 در وزارت بهداشت فراهم گرديد. نخستين دانشکده طب سنتي ايران در دانشگاه علوم پزشکي تهران در سال 1386 افتتاح شد. اين واقعه برگ زريني گشت که به گفته بسياري از صاحب‌نظران، مجوز ورود تفکرات ابن سينا‌ها و رازي‌ها پس از سال‌ها به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي گرديد.


دانشگاه‌ها در زمينه طب سنتي فعال شده‌اند

عضو گروه داروسازي طب سنتي دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ما در اين خصوص گفت:‌ «خوشبختانه دانشگاه‌ها در اين زمينه فعال شده‌اند و وزارت بهداشت و درمان طرح تاسيس دانشکده‌هاي طب سنتي در دانشگاه‌هاي مختلف را مورد تاييد قرار داد و اجازه اين کار صادر شد.»

غلامرضا امين ادامه داد: «درحال حاضر در 18 دانشگاه کشور دانشکده‌هاي طب سنتي مشغول امر آموزش و پژوهش هستند و با توجه به قدمتي که دارند فعاليت مي‌کنند. افرادي که در اين دانشکده‌ها تحصيل مي‌کنند 2 گروه هستند. گروه اول پزشکان عمومي هستند که دوره عمومي پزشکي خود را گذرانده و در آزمون ورودي سخت اين دانشگاه انتخاب شده و وارد يک دوره 5 تا 6 ساله آموزش و تحقيقات باليني مي‌شوند.

اين گروه بعد از فارغ‌التحصيلي تحت عنوان متخصص طب سنتي مشغول به کار مي‌شوند و تحت نظارت سازمان نظام پزشکي کشور فعاليت مي‌کنند.» وي تصريح کرد: «گروه دومي که وارد دانشکده مي‌شوند، گروه تخصصي داروسازي سنتي هستند که آنها نيز افرادي هستند که دوره داروسازي عمومي را گذارنده و داروساز عمومي هستند.

بعد از گذراندن دوره مربوطه متخصص داروساز طب سنتي مي‌شوند و در کارخانجات و دانشگاه‌هاي مختلف براي ساخت داروها به شيوه‌هاي سنتي مشغول به کار مي‌شوند.»

اين استاد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران استقبال دانشجويان از رشته‌هاي طب سنتي را خوب دانست و گفت: «در حال حاضر بالغ بر سيصد نفر فارغ‌التحصيل در رشته‌هاي طب سنتي داريم.»


داروهاي طب سنتي فقط در دانشگاه‌ها ارايه مي‌شوند

استاد دانشکده طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص داروهاي سنتي گفت: «داروهاي مخصوص طب سنتي در حال حاضر در کلينيک‌هاي طب سنتي که در دانشگاه‌ها مستقر است، ارائه مي‌شوند و به هيچ‌وجه در داروخانه‌ها يا ساير مراکز ارائه ديگر نمي‌گردند.

اين داروها توسط اساتيد مستقر در کلينيک‌هاي طب سنتي برنامه‌ريزي شده و توسط اساتيد و همکاران متخصص حاضر در آنجا ساخته مي‌شود و تنها براي ثبت در همان کلينيک و بيماراني که به اين مراکز مراجعه مي‌کنند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.»

امين تاکيد کرد: «تمامي مجموعه طب سنتي زير نظر وزارت بهداشت و درمان است. وزارتخانه در حال حاضر اداره کلي را به نام اداره کل فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي در سازمان غذا و دارو به اين موضوع اختصاص داده است.

در آنجا کميته‌اي وجود دارد که تقاضاي شرکت‌ها و محققاني که در خصوص طب سنتي فعاليت دارند را بررسي کرده و مجوز مي‌دهند. به محققان و شرکت‌هايي که مجوز لازم را از اين سازمان گرفته باشند، اجازه ساخت دارو در کارخانجات مورد نظر داده مي‌شود. گفتني است تعداد محدودي داروخانه در حال حاضر در اين زمنيه فعاليت دارند.»

امين با تاکيد بر درمان با طب سنتي تحت نظر پزشک گفت: «بدون نظر پزشک و متخصص به هيچ‌وجه نمي‌توان به‌طور همزمان از داروهاي شيميايي و داروهاي سنتي استفاده کرد. به هر حال داروهاي سنتي نيز دارو محسوب مي‌‌شوند و هيچ فرقي با داروهاي شيميايي ندارند.» وي تصريح کرد: «داروهاي سنتي مانند ساير داروها مي‌توانند با دسته‌اي از غذاها و يا با داروهاي ديگر در تداخل باشد، اما اگر تحت نظر پزشک و متخصص مربوطه مصرف شوند، مسلما پزشک اين مسائل را در نظر مي‌گيرد.»

امين افزود: «يکي از مهمترين مسائلي که پزشک طب سنتي از بيمار خود سوال مي‌کند، اين است که تا اين لحظه چه چيزهايي استفاده کرده‌ايد؟ با توجه به گفته‌هاي بيمار اگر توصيه‌اي لازم باشد، داده مي‌شود و از آنجا که تحت نظر هستند اگر مسئله‌اي پيش بيايد تماس گرفته مي‌شود. افرادي که خودسرانه در اين زمينه عمل مي‌کنند، بايد انتظار عواقب آن را هم داشته باشند.»

استاد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص حمايت وزارت بهداشت از طب سنتي گفت: «حمايت وزارت بهداشت از داروهاي سنتي خوب است، اما لازم به ذکر است داروهاي سنتي آن دسته از داروهايي هستند که طبق ضوابط صورت گرفته و با دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت جلو مي‌روند. عرضه، فرمولاسيون و توزيع آنها تنها در داروخانه‌هاي داروسازي مورد تاييد وزارتخانه است و در انتها در داروخانه‌هاي رسمي کشور يا در کلينيک‌هاي طب سنتي که در دانشگاه‌ها مستقر است، صورت مي‌گيرد.»


کلينيک‌هايي با نام سلامتکده در کشور تاسيس شده است

وي همچنين از کلينيک‌هايي با نام «سلامتکده» نام برد و گفت: «اين کلينيک‌هاي طبي سنتي نيز تحت نظر وزارت بهداشت و درمان هستند و داروهاي طب سنتي در اين مراکز نيز توزيع مي‌شوند و وزارت بهداشت نيز از آنها حمايت مي‌کند. داروهايي که در مزاکزي غير از مراکز مذکور عرضه مي‌گردد، از چرخه حمايت وزارت بهداشت خارج مي‌شوند.»

عضو گروه داروسازي طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص کلينيک‌هاي طب سنتي گفت: «اين موارد نيز در حال ازدياد است و بيشتر آنها در داخل دانشگاه‌ها مستقر هستند. هر کدام از دانشگاه‌هاي 18 گانه‌اي که گفته شد، خود از يک تا چهار کلينيک مخصوص طب سنتي مستقر در دانشگاه دارند. اين کلنيک‌ها نيز مانند ساير کلينيک‌هاي درماني بيمار پذيرفته و با روش طب سنتي بيماران را درمان مي‌کنند.

اين کار در حال گسترش است و اميد است که سرعت کار بيشتر شود و خدمت‌رساني نيز افزايش پيدا کند.»

وي همچنين گفت: «طب سنتي نيز مانند ساير موارد به امکانات خاص خود نياز دارد و ما اميدواريم با حمايت وزارت بهداشت و درمان از اين مقوله و زحمتي که دانشگاه‌ها مي‌کشند، شاهد افزايش اين کلينيک‌ها در سطح کشور باشيم.»


نقش موثر طب سنتي در پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير

مدير آموزش انجمن علمي طب سنتي با بيان اينکه در حال حاضر بيماري‌‌هاي غير واگير يکي از علل مهم مرگ و مير در کشور محسوب مي‌شوند، گفت: «حدود 70 درصد مرگ ومير به دليل بيماري‌‌هاي غير واگير است و رونمايي اخير سند ملي پيشگيري و کنترل بيماري‌‌هاي غير واگير توسط وزارت بهداشت نيز به دليل اهميت اين موضوع بوده است.»

مريم ايرانزاد با بيان اينکه آموزه‌هاي طب سنتي ايران در دسترس و قابل انجام بوده و ريشه در باورهاي فرهنگي مردم ايران دارد، تاکيد کرد: «آموزه‌هاي طب سنتي مي‌تواند در پيشگيري از بيماري‌‌هاي غير واگير بسيار موثر باشد.»

ايرانزاد تغذيه و رفتارهاي تغذيه‌اي که از عوامل مهم ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير هستند را از جمله آموزه‌هايي عنوان کرد که در کتب و منابع طب سنتي به‌طور فراوان بر روي آنها تاکيد شده است.

وي خاطرنشان کرد: «با توجه به اين که رفتارهاي تغذيه‌اي از تجارب دوران کودکي شکل مي‌گيرد، تصميم گرفتيم بر اساس آموزه‌هاي طب سنتي ايران پيام‌هايي را براي اصلاح رفتارهاي تغذيه‌اي در قالب فلش کارت‌‌هايي جذاب براي گروه سني کودک طراحي کنيم. مجموعه فلش کارت‌‌هاي «حکيم يار» براي کودکان گروه سني 5 سال تا 11 سال قابل استفاده بود و به صورت شخصيت‌‌هاي کارتوني و جذاب طراحي شده است.»

هشـدار


استاد دانشکده طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي تهران تاکيد کرد: «مردم بايد در زمينه طب سنتي بسيار هشيار باشند تا افراد سودجو تحت عنوان طب سنتي از آنها اخاذي و کلاهبرداري نکنند. زيرا اين امر نه تنها به بهبود آنها کمک نمي‌کند، بلکه بهبود بيماري را به تاخير مي‌اندازند و ممکن است بيمار را دچار مشکلاتي کند که به سادگي قابل رفع نباشد. بنده سفارش اکيد مي‌کنم که به مراکز شناخته شده و تحت نظر دانشگاه‌ها و متخصصاني که در اين امر هستند و اجازه طبابت طب سنتي را دارند، مراجعه کنند.»


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
کنعانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
باسلام من کارشناسی ارشد گیاهان دارویی دارم وعلاقه بسیاری به طب سنتی دارم ایا میتونم کنکور دکترا زمینه طب سنتی رو ادامه بدم؟
شیرین
|
United States
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
1
سلام وقتتون بخیر،من دانشجوی دندانپزشکی هستم به تازگی علوم پایه دادم ،میتونم تغییر رشته بدم و طب سنتی بخونم؟؟
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
بإسلام من دانشجوي شيني دارويي هسام برأي ارشد ميتونم طب سنتي بخونم؟
بنیامین چوپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
0
سلام
ممنون از سایت خوب وکاملتون
من رشته غیر مرتبطه میخوام دوباره کنکور تجربی بدم
میتونم برای رشته طب سنتی تهران درس بخونم
و چه رتبه ایی معمولا میخواد
بنیامین چوپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
0
سلام
ممنون از سایت خوب وکاملتون
من رشته غیر مرتبطه میخوام دوباره کنکور تجربی بدم
میتونم برای رشته طب سنتی تهران درس بخونم
و چه رتبه ایی معمولا میخواد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: