کد خبر: ۷۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >تحول آموزش پزشکي که روزي با تصويب طرح آمايش سرزمين کليدخورد، حالا ظاهرا به برنامه‌اي گسترده تبديل شده که بخش‌هايي ازآن همچنان پشت درهاي بسته درحال تدوين است و بناست، از مهرماه سال جاري در دانشگاه‌ها اجرا شود.

به گزارش شفا آنلاینبراي اطلاع از جزئيات طرح تحول پزشکي که بعد از بهداشت و درمان، برگ ديگري از کتاب تحول نظام سلامت است، با سيدحسن امامي‌رضوي قائم مقام وزيربهداشت درامور دانشگاه‌ها گفتگو کرديم.

امامي رضوي در ابتداي بحث، عزم جدي مسئولان عالي‌رتبه وزارت بهداشت نظير دکتر هاشمي وزير بهداشت براي انجام اقدامات جدي در حوزه آموزش پزشکي را در آغاز اين طرح بسيار مهم توصيف کرد و گفت: «توجه به حوزه‌ بهداشت و درمان ما را از تمرکز بر حوزه آموزش غافل کرد. البته اقداماتي که در اين حوزه‌ها انجام شد هم بسيار ارزشمند بود، اما با تغييرات و تحولاتي که با روي‌کارآمدن دکتر لاريجاني به‌عنوان معاون آموزشي رخ داد، دانشگاه‌ها به اين نکته پي بردند که تعهد بالادست حداقل در سطح وزير بهداشت براي اجراي طرح تحول آموزشي و تمرکز بر آن وجود دارد.


طرح اعتباربخشي بيمارستان‌هاي آموزشي درراه است

وي اجراي طرح اعتباربخشي بيمارستان‌هاي آموزشي را يکي از طرح‌هاي اجرايي براي تحقق ارتقاي کيفي مؤسسات آموزشي دانست و عنوان کرد: «اين طرح بعد از سه سال تحقيقات کارشناسي و 13 ويرايش استانداردها نهايي و ابلاغ شد.

بر اين اساس بيمارستان‌هاي آموزشي سراسر کشور در سال جاري ارزيابي و اعتباربخشي مي‌شوند.»

قائم‌مقام وزير در امور دانشگاه‌ها تصريح کرد: «طرح مذکور از بخش‌هاي مختلف تشکيل‌شده و ازآنجاکه نوعي ارزشيابي موسسه‌اي است بيشتر به ارزيابي زيرساخت‌ها مي‌پردازد که نيرو انساني، ساختمان تجهيزات و امکانات برنامه‌اي و فرايندي را شامل مي‌شود.»

وي افزود: «با ارزيابي دانشگاه‌ها بر اساس اين طرح، توان سازوکارهاي آموزشي موجود در بيمارستا‌ن‌ها را مي‌سنجيم و بر اساس رتبه هر بيمارستان اعتبار موردنياز را به آن‌ها اختصاص مي‌دهيم.

براي مثال برخورداري بيمارستان‌ها از مسئولان آموزشي مثل معاون و مدير آموزشي،‌ ارزيابي فرايند آموزشي و سطح کيفي آن از سوي اين افراد ازجمله مواردي است‌ که در اين طرح موردسنجش و ارزيابي قرار مي‌گيرد.»


سند آمايش سرزمين با نگاه به کيفيت به دنبال ساماندهي کمي است

اتفاق ديگري که از وجود تعهد بالادستي براي تحول در آموزش پزشکي حکايت مي‌کرد، تصويب سند آمايش سرزمين از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود.

امامي رضوي در همين خصوص تصريح کرد: « اين طرح با نگاه به کيفيت به دنبال ساماندهي کمي است. همچنين از پيامدهاي اين طرح مي‌توان به تجميع منابع، سوگيري مناسب در سياست‌گذاري‌هاي توسعه آموزشي، هدفمند کردن دانشگاه‌ها بر اساس اولويت‌هاي وزارت بهداشت وزارت و توجه به مزيت نسبي هر منطقه اشاره کرد.»

وي با تأکيد بر اينکه سند آمايش سرزمين در راستاي توسعه کمي و کيفي متناسب اجرا مي‌شود، بيان کرد: «راه‌اندازي برنامه تخصص پزشک خانواده باهدف ارائه خدمات سلامت باکيفيت مناسب و اثربخشي بالا،‌ تأسيس بيمارستان مخصوص زنان ازجمله اهداف کيفي ما است. البته بايد توجه داشت که آموزش تأمين‌کننده منابع است و براي تحقق اين طرح‌ها بايد نيروي انساني آموزش‌ديده لازم را تربيت کنيم به همين دليل تخصص پزشک خانواده در دستور کار قرارداد.»

وي بابيان اينکه هدف ما اين است که يک منطقه آموزشي تمام سطوح آموزشي موردنياز خود را پوشش دهد، اظهار کرد: «براي تقويت يکي از مناطق ده‌گانه که شامل استان‌هاي فارس، کهگيلويه‌وبويراحمد، هرمزگان و بوشهر است، توزيع رشته‌ها بر اساس ظرفيت زيرساختي، نيروي انساني و مزيت‌هاي منطقه انجام مي‌شود و به شاخص‌هايي نظير‌ بيماري‌هاي موجود و رايج، نياز بوميان و علايق نيروي انساني توجه مي‌شود.»

امامي رضوي با اشاره به اينکه مراکز تحقيقاتي که در دانشگاه‌ها رشد کنند، نيز از سوي وزارت بهداشت حمايت مي‌شوند،‌ بيان کرد: «درصورتي‌که دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي تمام استان‌ها فعال باشند، جوانان بومي هر منطقه مي‌توانند با توجه به نياز منطقه و علايق خود در همان منطقه مشغول به تحصيل و کار شوند و ديگر نيازي نباشد که بيماران يا داوطلبان کنکور براي بهره‌مندي از خدمات يا تحصيل به تهران بيايند.»

قائم‌مقام وزير بهداشت در امور دانشگاه‌ها درخصوص برنامه سند آمايش سرزمين در براي اختصاص بودجه به دانشگاه‌ها، گفت: «روش اختصاص بودجه به اين شکل که از وزارت بهداشت به دانشگاه مادر فرستاده شود و اختيار تقسيم بودجه به آن دانشگاه سپرده شود نخواهد بود.

دانشگاه‌ها بودجه مستقل دارند و اين مسئله ربطي به منطقه بندي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ندارد.

البته يکسري رديف‌هاي متمرکز براي تکميل بودجه دانشگاه‌ها وجود دارد که با توجه به تعداد پروژه‌ها و برنامه‌هاي دانشگاه و تأييد وزارت بهداشت به هر دانشگاه اختصاص مي‌يابد. البته هيئت‌امناي دانشگاه‌هاي منطقه باهم ارتباط دارند و در جلسات مشترک برنامه‌هاي آينده را باهم درمشان مي‌گذارند.»

وي درخصوص بين‌المللي کردن دانشگاه‌ها نيز اظهار کرد: « درگذشته شعب بين‌الملل با دانشگاه مادر فاصله زيادي داشت به همين دليل اين شعب نمي‌توانستند مأموريت بين‌المللي که به آن‌ها سپرده‌شده بود را اجرا کنند، اما بر اساس سند آمايش سرزمين، اين مأموريت به دانشگاه‌هاي مادر سپرده مي‌شود و زيرساخت‌هاي آن در حال آماده شدن است.»

وي ادامه داد: «در کشورهاي پيشرفته نيز شعب بين‌الملل در پرديس اصلي است. برخي از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور پيشرفت خوبي داشتند و تفاهم‌نامه‌هايي با دانشگاه‌هاي خارجي امضا کرده، بيش از 100 دانشجوي خارجي دارند و بناست با ديگر دانشگاه‌ها برنامه‌هايي را اجرا کنند.»


آموزش پاسخگو، هدف اصلي تحول آموزش پزشکي است

آموزش پاسخگو يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين برنامه ‌است. امامي رضوي بابيان اين جمله افزود: «بر اساس اين بخش بناست به نحوي نيرو تربيت شود که بتواند نيازهاي روزمره نظام سلامت و خدمات درمان را برآورده کند.

بخش مهمي از اجزاي اين طرح آماده است، اما يکي از مهم‌ترين نکاتي که در اجراي اين طرح بايد به آن توجه کنيم، شفافيت است. يعني پيشرفت‌هاي ما در تربيت نيروي زبده و آموزش کاربردي بارز و قابل‌مشاهده باشد.»

وي در همين خصوص ادامه داد: «براي مثال آموزش پرستاري آموزش پاسخگو نيست، چون دانشکده‌هاي پرستاري از محيط بالين دور هستند و تنها به‌عنوان مهمان به بيمارستان‌ها مي‌آيند.

اساتيد اين رشته نيز تنها عضو هيئت‌علمي دانشکده‌ها هستند و براي آموزش بايد مهمان بيمارستان‌ها شوند و در بيمارستان‌ها مستقر نيستند و همين مسئله باعث مي‌شود که با شرايط بالين آشنا نباشد، بنابراين محصولي که تربيت مي‌کنند پاسخگو نيست به‌طوري‌که بعد از گذشت چند ماه و حتي دو سال از اتمام دوران تحصيلي و تجربه محيط بالين، به کار مسلط مي‌شود.

درحالي‌که در حوزه پزشکي اعضاي هيئت‌علمي باليني مسئول بخش هستند و در حين خدمت آموزش مي‌دهند.در برخي رشته‌هاي ديگر نظير آزمايشگاه هم وضع به همين نحو است.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: