کد خبر: ۷۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:سلامت>درمان-رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه 1.4 درصد بیماران مبتلا به کولیت زخمی، اقوام درجه یک‌شان مبتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: بیماری کولیت زخمی به عنوان یک بیماری مزمن و درگیر کننده مخاط روده بزرگ نیازمند درمان حمایتی است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر ناصر ابراهیمی دریانی با اشاره به اینکه عفونت‌های ویروسی، انگلی و میکروبی می‌توانند بیماری کولیت را در افرادی که زمینه ‌ژنتیکی دارند، تشدید کند گفت: در بیماری کولیت، جدار روده‌ بزرگ ملتهب و زخمی می‌شود و در این بیماری، التهاب همیشه قسمت راست روده و قسمت تحتانی روده بزرگ است اما گاهی می‌تواند تمام روده بزرگ را نیز درگیر کند.

وی افزود: التهاب و زخمی شدن مخاط روده بزرگ باعث می‌شود که روده بزرگ به دفعات بیشتری تخلیه شود که دل درد را به همراه دارد. نشانه‌های بیماری کولیت زخمی می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد و در طول زمان تغییر کند.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: از مشخصات این بیماری شعله‌ور شدن مکرر بیماری در طی زمان و گاه خاموش شدن آن است. خونریزی متناوب از مقعد، اسهال خونی یا غیرخونی، دل پیچه، دفع چرک و بلغم از مقعد، کم خونی، تب، بی‌حالی، خستگی و بی‌اشتهایی، کم آبی و دوره‌هایی از یبوست از جمله علایم این بیماری است.

ابراهیمی دریانی با اشاره به اینکه این بیماری می‌تواند قسمت‌های خارج روده را هم درگیر کند اما بسیار نادر است، خاطر نشان کرد: التهاب مفاصل مانند درد و تورم زانو، پوکی استخوان، التهاب چشم و کبد که احتمال وقوع آن کمتر از 10 درصد است از دیگر نشانه‌های ابتلا به بیماری کولیت زخمی است. همچنین از علل‌ها اساسی بروز این بیماری علل ژنتیکی است که طبق مطالعات انجام شده در 1.4 درصد مبتلایان به کولیت زخمی، فامیل یا خویشاوند درجه یک یافت شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با اشاره به اینکه اصل مهم در این بیماری رعایت بهداشت مواد غذایی است، اضافه کرد: با توجه به علایم کلینیکی و فیزیکی بیمار، کلونوسکوپی بهترین راه تشخیص این بیماران است و درمان مانند سایر بیماری‌های مزمن شامل ارائه اطلاعات و درمان حمایتی است. مصرف شیر نیز در این بیماران به علت فاقد بودن آنزیم هضم قندی ممنوع است.


ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: