کد خبر: ۷۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاین>روانشناسی>فکر مي‌کنيد چقدر خودشيفته هستيد؟ خب يک راه ساده براي اينکه بفهميد اين گونه هستيد يا نه اين است که به صفحه فيس بوک يا اينستاگرام خود مراجعه کنيد يا سري به گالري تلفن همراه خود بزنيد و ببينيد که چند عکس سلفي از خودتان گرفته‌ايد و چند عکس سلفي در صفحه‌هاي اجتماعي‌تان گذاشته‌ايد.

به گزارش شفا آنلاین،براساس مطالعه‌اي که روي 800 مرد آمريکايي انجام شده و نتايجش در ژورنال رفتارشناسي و تفاوت‌هاي شخصي منتشر شده، مطالعه‌اي که روي 400 زن انجام شده است، احتمال بروز مثلت موسوم به « سه گانه تاريک رواني » را در افرادي که بيشتر از ديگران عکس سلفي مي‌گيرند، بيشتر است.

سه گانه تاريک رواني به سه اختلال : نارسيسيم( خودشيفتگي بيمارگونه)، ماکياوليسم ( استثمار ديگران) و سايکوپاتي ( رفتار کردن بدون توجه به عقايد و احساسات ديگران ) گفته مي‌شود. در مطالعه ديگري که سال گذشته روي 400 مرد و زن بين سنين 20 تا 50 سال در انگلستان انجام شد، هم نشان داده شده بود که احتمال بروز نارسيسيم در افرادي که خيلي سريع عکس اصلي صفحه پروفايل خود را عوض مي‌کنند، بيشتر است.

جالب اينکه احتمال بروز اين اختلال در کساني که عکس سلفي را به عنوان عکس سلفي انتخاب مي‌کنند، بيشتر از کساني است که عکس‌هاي دو نفره يا جمعي را به عنوان عکس اصلي خود انتخاب مي‌کنند. جالب است که اين مطالعه همين طور نشان داده بود که افرادي که عکس‌هاي جمعي را به عنوان عکس اصلي خود انتخاب مي‌کنند، حتي اگر خيلي سريع آن‌ها را عوض کنند، باز هم کمتر از کساني که عکس سلفي انتخاب مي‌کنند، احتمال دارد به نارسيسيم مبتلا باشند. البته محققان مي‌گويند که ميل به گرفتن سلفي حتما به معناي اين نيست که فرد ممکن است به سمت نارسيسيم برود، بلکه اين موضوع فقط مي‌تواند يک علامت که در اين گروه شايع‌تراز جامعه عادي است، باشد.

در واقع روانشناسي جديد معتقد است که هر انساني به طور طبيعي اندکي حس نارسيسيم در خود دارد، اين محققان مي‌گويند که بهتر است روانشناسان و روانپزشکان معناي نارسيسيم و خودشيفتگي بيمارگونه را براي جامعه عادي مشخص کنند و مرز ميان جاه‌طلبي مثبت و اراده مثبت داشتن با نارسيسم را مشخص کنند و حالات طبيعي و بيمارگونه را مشخص کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: