کد خبر: ۷۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>نخستين سمينار تومورهاي سروگردن اول و دوم مرداد ماه در سالن شهيد غرضي بيمارستان ميلاد توسط شرکت همايش سازان خورشيد با همکاري دانشگاه شهيد بهشتي و بخش گوش و حلق و بيني بيمارستان لقمان برگزار شد و در اين سمينار دو تومور اصلي «غدد بزاقي» و «تيروئيد» مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین، مهدي خواجوي رئيس انجمن گوش و حلق و بيني و رئيس اين سمينار در توضيح موارد مطرح شده  گفت: «نام اين سمينار «تومورهاي سروگردن است. اين بيماري به دلايل مختلف، رشد روزافزون داشته و اگر به موقع تشخيص داده شود، درمان خواهد شد، ولي اگر تشخيص آن به تعويق بيفتد، مسلما مي‌تواند عوارض شديدي داشته باشد و جان بيمار را به مخاطره بيندازد.

هدف ما اين است که مبتلايان آگاهي داشته باشند که اين بيماري چه علائمي دارد و در چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنند و پزشکان هم با روش‌هاي تشخيصي آشنا شوند و هم بيشتر و بهتر روش‌هاي درماني از قبيل جراحي و روش‌هاي راديوتراپي و شيمي‌درماني است را آموزش ببينند.»

در آيين افتتاحيه اين سمينار که در سالن شهيد غرضي بيمارستان ميلاد برگزار شد، نويد احمدي با اشاره به اينکه سرطان تيروئيد معمولا در سنين پايين افراد را گرفتار کرده و در زنان بيشتر مشاهده مي شود، گفت: «بروز گره، بافت سفت و برجستگي غيرطبيعي در گلو، اولين علامت بروز سرطان تيروئيد است که بايد سريعا به محض مشاهده آن به پزشک مراجعه کرد.»

دبير نخستين سمينار تومورهاي سروگردن، سرطان‌هاي تيروئيد را از جمله سرطان‌هاي شايع در دنيا دانست و گفت: «سرطان تيروئيد معمولا در سنين کمتر افراد را گرفتار کرده و در زنان بيشتر مشاهده مي‌شود.»

وي افزود: «اين سرطان نيز داراي دونوع خوش‌خيم يا تمايز يافته و بدخيم يا تمايز نيافته است. سرطان‌هاي تمايز يافته پاسخ بهتري به درمان مي‌دهند و خطر کمتري دارند. سرطان‌هاي تمايز نيافته که نوع بسيار بدخيم سرطان هستند، شيوع کمتري دارند، اما خطرناک و کشنده‌اند و نمي‌شود کاري براي آنها کرد.» احمدي درباره عوامل ابتلا به سرطان تيروئيد گفت: «مهمترين عامل، ژنتيک و سابقه خانوادگي است.

همچنين اشخاصي که درمان با اشعه ايکس داشته‌اند، بيشتر در معرض ابتلا به اين نوع از سرطان قرار دارند.» دبير نخستين سمينار تومورهاي سروگردن درخصوص چگونگي تشخيص اين تومور، اظهار کرد: «معمولا در ابتدا گره‌اي در غده تيروئيد ظاهر مي‌شود که برجسته‌تر از قسمت هاي ديگر و همانند بيماري گواتر است. در واقع افراد در ابتدا احساس مي‌کنند بافت، سفتي و برجستگي غيرطبيعي در گلويشان ايجاد شده است.»

عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي افزود: «وقتي اين افراد به پزشک مراجعه مي‌کنند در صورت تشخيص اوليه، تست هاي خوني، ارزيابي عملکرد تيروئيد، اسکن راديوايزوتوپ و نمونه برداري در مراحل تکميلي انجام مي‌شود. اگر گره ايجاد شده خوش‌خيم باشد، تحت کنترل قرار مي‌گيرد، اما اگر بدخيم باشد، عمل جراحي ضروري مي‌شود.»

دبير نخستين سمينار تومورهاي سروگردن با بيان اينکه درمان سرطان تيروئيد عمدتا از طريق جراحي انجام مي‌شود، گفت: «اگر غده تيروئيد برداشته شود، فرد دچار کم‌کاري تيروئيد خواهد شد که بايد درمان‌هاي جايگزين نيز تجويز شود.

درمان بوسيله راديوايزوتوپ ها در اين نوع از تومورها نيز دنبال مي‌شود.» احمدي درباره هزينه درمان سرطان تيروئيد گفت: «امروز درمان سرطان‌ها توسط پزشکان کشور و دربيمارستان‌هاي دولتي از طريق دفترچه‌هاي بيمه قابل انجام است.

درمان با اسکن راديوايزوتوپ ها و راديواکتيوها نيز مشمول بيمه است و از لحاظ مالي بار سنگيني براي بيمار همراه ندارد.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: