کد خبر: ۷۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاین>سلامت>فيبروز کيستيک، يک بيماري عارضه‌دار است که طي آن ترشح غيرطبيعي يون کلر در نتيجه يک موتاسيون ژني، اعضاي مختلف بدن و عملکرد آنها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین، عوارض اين بيماري بيش از همه ريه‌ها، کبد و پانکراس را درگير کرده و کنترل و دارودرماني آن دشوار است. خوشبختانه، پيشرفت‌هاي اخير در نوآوري دارو در کيفيت زندگي و شانس بقاي اين بيماران تحول اساسي ايجاد کرده است.

فيبروز کيستيک، شايع‌ترين اختلال ژنتيکي تهديدکننده حيات است. اين بيماري در حدود 30 هزار کودک و بزرگسال را در کشور آمريکا گرفتار کرده است و سالانه بيش از هزار مورد جديد اين بيماري تشخيص داده مي‌شود. عوارض ناشي از موتاسيون ژنتيکي اتوزومال مغلوب در ژن تنظيم‌کننده هدايت وراي غشايي CF به نام CFTR که روي کروموزوم7 قرار دارد، موجب تغيير در عملکرد پروتئين CFTR مي‌شود. پروتئين‌هاي غشايي CFTR به مثابه کانال‌هاي يون کلر عمل کرده و معمولا روي بخش آپيکال سلول‌هاي اپيتليال راه‌هاي هوايي، پانکراس، روده‌ها، غدد عرق و مجاري واز دفران قرار دارند. فقدان يا کاهش ترشح يون کلر موجب مي‌شود که بيماران خلط غليظ و چسبنده‌اي ترشح کنند که تخليه آن دشوار يا حتي غيرممکن است. عفونت‌ها، التهابات و تخريب پيشرونده ريه از سکل‌هاي کلاسيک اين بيماري هستند.

غربالگري فيبروز کيستيک

امروزه، به‌دليل پيشرفت‌هاي متعدد در درمان‌هاي دارويي و غيردارويي، شانس بقا در بيماران مبتلا به فيبروز کيستيک افزايش يافته است. از سال 1992 تا 2012 ميلادي، ميانگين شانس بقاي اين بيماران از 29.4 سال به 41.1 سال افزايش يافته است. (يعني چيزي در حدود دو برابر). در طي همين دوره، ميانگين سن تشخيص از 6 ماهگي به 4 ماهگي رسيده است. يک دليل ديگر بهبود وضعيت اين بيماران، رواج غربالگري در هنگام تولد است. غربالگري زودهنگام فيبروز کيستيک مانع از وخامت وضعيت عملکردي اعضاي اين بيماران مي‌شود. غربالگري زودهنگام که توسط آزمون مثبت ايميونوراکتيو تريپسينوژن انجام مي‌شود، اختلال عملکرد پانکراس را مطرح مي‌کند و بررسي سريع DNA براي ارزيابي موتاسيون‌هاي ژنتيکي CFTR، اقدام بعدي براي اين گروه بيماران است. آزمون استاندارد براي فيبروز کيستيک، آزمون اندازه‌گيري يون کلر در عرق است که طي آن، غدد عرق با پيلوکارپين تحريک شده و عرق ايجاد شده بررسي و براي اندازه‌گيري غلظت يون کلر تجزيه مي‌شود. ميزان کلر بيش از انتظار، نشان‌دهنده فيبروز کيستيک است.


تغييرات فارماکوکينتيک در فيبروز کيستيک

مبتلايان به فيبروز کيستيک، در نتيجه بيماري‌شان با تغييرات ويژه‌اي در فارماکوکينتيک و فارماکوديناميک داروها روبرو مي‌شوند. تئوري موجود براي توضيح تفاوت موجود در فارماکوکينتيک در اين بيماران با يک فرد سالم، عبارت است از ايجاد مشخصه‌هاي دارويي خاص که به‌دليل عارضه‌دار شدن اعضاء و کاهش کلي بافت چربي بدن رخ مي‌دهد. اعضاي درگير در اين بيماري عبارتند از :ريه‌ها، دستگاه گوارش و کبد. جذب و توزيع بسياري از دارو‌ها تحت‌تاثير اين اختلال عملکرد قرار گرفته و کاهش ميزان بافت چربي نيز حلاليت و انتشار دارو را تغيير مي‌دهد. در مجموع، کليرانس کلي داروها در بدن افزايش و حجم توزيع داروها نيز بالا مي‌رود. بنابراين، در مورد برخي از داروها، براي رسيدن به سطوح درماني مطلوب در مقايسه با ميزان آنها در افراد سالم، دوزهاي بالاتر و نيز تعداد دفعات مصرف بيشتر ممکن است، لازم باشند.


عوارض ريوي فيبروز کيستيک

اختلالات ريوي، يکي از مشکلات اصلي مبتلايان به هر نوع بيماري فيبروتيک مزمن هستند. در اين بيماران، ترشحات غليظ دستگاه تنفسي براي تميز کردن مجاري کافي نيستند و به مرور زمان، به محلي براي کلونيزاسيون و رشد بيش از حد باکتري‌ها تبديل مي‌شوند. درمان شامل پاکسازي مجاري هوايي و افزايش کليرانس ترشحات تنفسي است که به‌طور متداول براي اين بيماران-صرف‌نظر از ميزان ترشحات-توصيه مي‌شود. پاکسازي مجاري هوايي، ممکن است با يا بدون کمک ابزار پاکسازي باشد. ادامه اين درمان براي بيماران با ترشحات شديد ريوي، حياتي است و توالي آن بايد براساس نياز هر بيمار تعيين شود.

درمان فعال عليه کلونيزاسيون و رشد بيش از حد باکتري‌ها، براي پيشگيري و نيز کنترل تجمع ترشحات و علائم تنفسي مرتبط با فيبروز کيستيک ضروري است. دستورالعمل انجمن فيبروز کيستيک آمريکا براي مراقبت مزمن از مبتلايان به فيبروز کيستيک بر تجويز توبرامايسين استنشاقي براي بيماران بزرگ‌تر از 6 سالي که کشت‌هاي مثبت متوالي از مجاري هوايي آنها سودوموناس آئروژينوزا را نشان داده است، تاکيد دارد. اين گروه بيماران معمولا شامل ناقلان بدون علامت است. ساير آنتي‌بيوتيک‌هاي استنشاقي موثر عليه سودوموناس آئروژينوزا شامل کوليستين، جنتامايسين و سفتازيديم نيز براي تجويز روتين در اين بيماران براي پيشگيري از تشديد علائم بيماري توصيه مي‌شوند.


درمان‌هاي موکوليتيک در فيبروز کيستيک

داروهاي غيرآنتي‌بيوتيکي متعددي ممکن است، براي کنترل عوارض تنفسي اين بيماري تجويز شوند. پولموزيم (Pulmozyme) به کرات براي بهبود عملکرد ريوي و نيز پيشگيري از تشديد علائم بيماري (با مکانيسم تخريب DNA آزاد درون ترشحات موکوسي) توصيه شده است.

اين دارو ويسکوزيته ترشحات را تحت‌تاثير قرار داده و به بيمار اجازه مي‌دهد که به راحتي مجاري تنفسي‌اش را تخليه و تميز کند. همچنين، سالين‌هايپرتونيک بايد به‌طور مداوم براي پيشگيري از وخامت وضعيت ترشحات، با تغيير ويسکوزيته ترشحات مصرف شود. در مطالعات مختلف، غلظت‌هاي متفاوتي از آن توصيه شده‌اند.

اغلب سديم کلرايد 6 تا 7 درصد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سالين‌هايپرتونيک استنشاقي ممکن است، موجب واکنش راه هوايي شده و بنابراين، همراه با آگونيست‌هاي گيرنده بتا 2 کوتاه اثر مورد استفاده قرار گيرد. داروهاي ضدالتهابي متعددي براي بررسي فايده آنها در بهبود بيماري‌هاي تنفسي در مبتلايان به فيبروز کيستيک مورد مطالعه بوده‌اند.

مصرف مزمن کورتيکواستروئيد، هم به شکل استنشاقي و هم به شکل خوراکي، براي مديريت عوارض تنفسي، به‌دليل در دست نبودن مطالعات براي اثبات اثربخشي باليني آنها توصيه نمي‌شود. مصرف مزمن ايبوبروفن براي کند کردن تخريب عملکرد ريه توصيه مي‌شود. هرچند که دارو بايد به‌دليل عوارض ناخواسته‌اي نظير مسموميت کليوي، با احتياط مورد استفاده قرار گيرد. مصرف مزمن تعديل‌کننده‌هاي لوکوترين نظير مونته لوکاست يا کرومولين توصيه نمي‌شود. در بيماران با چندين کشت مثبت از ترشحات راه‌هاي هوايي براي سودوموناس آئروژينوزا، آزيترومايسين خوراکي توصيه مي‌شود زيرا اين دارو در پيشگيري از تشديد فيبروز ريوي موثر شناخته شده است.

برونکوديلاتورها نيز در مراقبت مزمن ريوي از مبتلايان به فيبروز کيستيک مورد بررسي قرار گرفته‌اند. در اين گروه از بيماران، آگونيست‌هاي گيرنده بتا2 آدرنرژيک کوتاه اثر استنشاقي، بايد به‌طور مستمر مورد استفاده قرار گيرند.

هر چند آنتي کولينرژيک‌ها به‌دليل در دست نبودن مطالعه‌اي در اثبات اثربخشي، براي مصرف طولاني‌مدت توصيه نمي‌شوند. همچنين، يافته‌اي به نفع اثربخشي مصرف طولاني‌مدت آن استيل سيستئين استنشاقي در پيشگيري از تشديد علائم بيماري در دست نيست.


درمان‌هاي جديد فيبروز کيستيک

گزينه‌هاي درماني جديد شامل فرمولاسيون‌هاي مختلف آنتي‌بيوتيک‌هاي استنشاقي و درمان‌هاي هدفمند است. کاليدکو (Kalydeco) با نام تجاري ايواکافتور (Ivacaftor)، از سوي سازمان غذا و داروي آمريکا در سال 2012 براي درمان فيبروز کيستيک در بيماران بالاي 6 سالي که موتاسيون‌هاي مشخص در ژن تنظيم‌کننده هدايت وراي غشايي CF دارند، مورد تاييد قرار گرفته است. متاسفانه فقط 3/4 درصد از بيماران مبتلا به فيبروز کيستيک در 2012 موتاسيون خاص اين دارو را داشتند.

در مارس 2015، انديکاسيون مصرف اين دارو وسيع‌تر شد و کودکان 2 تا 5 سال را نيز دربرگرفت. ايواکافتور باعث تسهيل انتقال کلر-با افزايش احتمال باز بودن کانال‌هاي کلر در پروتئين تنظيم‌کننده هدايت وراي غشايي CF- مي‌شود. اين دارو بهبود قابل‌توجهي در عملکردهاي ريوي بيماران ايجاد مي‌کند.

بيماران بايد در مورد مصرف همزمان اين دارو با غذاهاي چرب نظير پنير پيتزا و شير پرچرب با پزشک خود مشورت کنند. ايواکافتور اولين داروي مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريکاست که بيماري را تعديل مي‌کند و فقط به برطرف کردن عوارض بيماري نمي‌پردازد. تلاش فراواني در عرصه نوآوري داروهاي هدفمند براي اين بيماران از سوي مراکز تحقيقاتي مختلف در سراسر دنيا صورت گرفته است.


غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸
حمیدرضا اسدپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
1
با سلام و احترام - بسیار مفید و قابل استفاده بوده از همه پزشکان محترم و متخصصین امر تشکر می کنم ، ان شاءالله راه حل نهایی برای بهبود کامل این بیماری در دست دانشمندان قرار بگیرد و بیمارن از این بیماری خلاص شوند - به امید آن روز - باز هم از زحمات جناب عالی سپاسگزارم - حمید رضا اسدپور - 09112166897 بی صبرانه منتظر موفقیت شما هستم - 25/1/95 ساعت 22
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
1
سلام یکی از عزیزان من هم به این بیماری دچار هستن.ان شاالله هر چه زودتر درمان قطعی برای این بیماری و همه ی بیماری های ژنتیکی بیاد.هر کسی که این نظر رو میبینه دعا کنه.من هم به خداوند امید دارم و منتظر خبرهای خوش هستم.اگر کسی خبری داره به ایمیلم بفرسته.
www.shab801@yahoo.com
فرهاد مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
0
0
سلام دخترِ11ساله من متاسفانه از بدو تولد گرفتار این بیماری مهلک شده
بدلیل انسداد نسبی روده 7بار زیر تیغ جراحی رفت
در این چندساله از داروهای مختلفی مثل:
کلرسدیم
ونتولین
پالمیکرد
هایپرتونیک
تبرامایسین
پولموزین و...
بصورت نبولایز استفاده کرده و در حال استفاده کردنِ
بهداشت، تغذیه مناسب مغذی و منظم، کمترین استرس و خوابِ خوب و ازطرفی استفاده از عسل لبنیات چرب جمله مواردیست که در بهبود و سلامتیِ فرزندِ دلبندم نتیجه خوبی داشته
در این چندساله متوجه شدم هرقدر که ایشون چاق می شوند بیماری نیز به مراتب ضعیف تر می شود...
التماس دعای خیر و به امید اون روزی که این بیماریها ریشه کن شن.
حسین زمانی
|
United States
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
سلام من یه دختر 11 ساله با بیماری cf دارم تشخیص از6 ماهگی دفع مکرر چربی وعفونت ریه وسرفه بسیار زیاد و وزن گیری کند از علایم این بیماری است از والدین مبتلایان خواهشمندم چنانچه مایلید با ما جهت انتقال تجارب تماس بگیرید. یا شافی
09133422999
حمیدرضا اسدپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
با درود و سپاس فراوان از نظرات همه پزشکان متخصص محترم و پدران و مادران عزیزی که دارای فرزند بیمار می باشند و بی صبرانه در تلاش هستند تا متخصصین امر خبر تازه و جدیدی راجع به درمان این بیماری به پدران و مادران بدهند ، فرزند بنده تحت نظر پزشک فوق تخصص ریه بنام دکتر سید احمد طباطبایی و دکتر سعید صدر می باشد و هر دو پزشک از افراد صاحب نام در این عرصه هستند و تلاش می کنند تا این مشکل هرچه سریعتر برطرف گردد و سلامتی کامل بدست اید ؛ اما انتظار ما پدران که دارای چنین فرزندی هستیم این است که دولت و پزشکان متخصص یک مرکز یا ان جی یو تشکیل بدهند تا با جمع بندی خرد جمعی به یک نتیجه مطلوب برسند اما متاسفانه این اقدام در کشور ما خیلی کمرنک است لذا انتظار داریم در خصوص درمان این بیماری تلاس بیستر شود در مجموع از محبت های بی شائبه همه بزرگان تقدیر و تشکر می کنم و عرض کنم که در حال حاضر فرزندم با 14 سال سن و 149 سانت قد دارای 39 کیلو وزن می باشد که نمی دانم ایا فرزندان عزیز شما نیز چنین مشخصه ای را دارند ؟ ضمن اینکه با مصرف دارو ها و ازمایش خلط ماهیانه و تعویض آنتی بیوتیک ها و فیزیو تراپی 4 بار در طول روز الحمدالله سرفه ها کمتر اما زود خسته و امکان فعالیت ورزشی زیاد ندارد و همیشه مایل است در منزل باشد و سرگرم بازی های رایانه ای شود فلذا نمی دانم اقدام درستی است یا خیر لطفاً راهنمایی بفرمایید تا از نظرات جناب عالی استفاده کنم - با احترام - اسدپور 09112166897 ساعت 20 مورخ 95/8/11 منتظرم .....
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
با سلام خدمت همه دوستان منم ی پسر یازده ساله مبتلا ب cfدارم روزی دوبار بوخور سدیم کلراید و بعدش فیزیوتراپی واقعا خسته کنندس.البته باید ب مریض روحیه داد واقعا سخته .امیدوارم ی انجمن حمایتی برا این بیماران شکل بگیرلااقل برای تبادل اطلاعات و تجربیات.از خداوندم ارزوی سلامتی عاجل برای همه این بیماران دارم
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
با سلام خدمت همه دوستان منم ی پسر یازده ساله مبتلا ب cfدارم روزی دوبار بوخور سدیم کلراید و بعدش فیزیوتراپی واقعا خسته کنندس.البته باید ب مریض روحیه داد واقعا سخته .امیدوارم ی انجمن حمایتی برا این بیماران شکل بگیرلااقل برای تبادل اطلاعات و تجربیات.از خداوندم ارزوی سلامتی عاجل برای همه این بیماران دارم
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
0
سلام به همه ی عزیزان منم مثل شما یک فرزند دختر مبتلا دارم بعضی وقتها واقعا نمیدونم چکار باید کنم میخواستم از دوستانی که تمایل دارند تلگرامی با هم در ارتباط باشیم شماره اعلام کنند
با تشکر
محمد رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
سلام دختر 2 ماهه من نیز مبتلا هست خواهشمند است اگر گروهی در تلگرام جهت انتقال تجارب هست بنده رو وارد کنید 09125464184
آیناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
باسلام و خسته نباشید.من هم پسر ۹ ماهه ام دچار بیماری سی اف هست متاسفانه چون قل زیر بوده بخاطر عدم خونرسانی کافی با وزن ۱۵۰۰ بدنیا اومد و نرمی حنجره شدید هم دارد.الان که ۹ ماهه هست وزنش ۴.۵کیلو واصلا ماهیچه نمیگیره و چاق نمیشه خواهشا خواهشا اگه گروهی تشکیل دادید تو تلگرام منو هم اد کنید تا از تجربیات بقیه دوستان استفاده کنم درحال حاضر فقط کپسول کرئون مصرف میکنه ..ب امید سلامتی این بچه هامون
۰۹۳۸۰۱۹۳۲۱۶
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
با سلام و احترام خدمت همه خانواده های دارای بیماران سی افی بنده هم ی فرزند سی افی دارم خوشحال میشم اگه کانالی یا تجاربی دارین ب اشتراک بزارین. ۰۹۳۵۲۶۷۴۹۷۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
سلام من هم پسر 14 ساله ای دارم که به همین بیماری مبتلا است لطفا اگردارو بت درمان جدیدی یافتین برای ما هم اطلاع بدین 09130128031
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
سلام عزیزان یکی از آشنایان من هم دختر17 ساله مبتلا به این بیماری رو دارن واقعا شرایط بسیار سختی دارن ترشحات ریوی تخلیه نمی شن مدتی است وابسته به اکسیژن هستن و نمیشه از اکسیژن جد اش کرد فقط پوست واستخوان شدن قبلا قرص کرون مصرف می کردن الان تو دارو خونه ها پیدا نمیشه در صورت وجود گروه تلگرامی خواهشا این شماره رو اد بفرمایین ممنون میشم 09183414516
انیسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
سلام منم یه بچه ۴ماهه دارم که به این بیماری مبتلاس لطفا منم راهنمایی کنید
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
سلام من پسر ۵ساله دارم که دچار بیماری
سی اف هست روزها سرکار میروم شبها پرستاری میکنم آخه وقتی که بیداره
نمیزاره بخورش کنم وقتی که می خوابه
بخورش میکنم خدا به همتون قوت بده
که در این امتحان الاهی موفق شوید
شماره منو اد کنید09151006129
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
0
0
سلام علیکم
خداهمه مرضا راشفاعاجل بده
من وهمسرم هم دچار این آزمایش الهی شدیم.خدا همه ماپدرومادرهای و بیماران ما را کمک کند.
من هم یه پسر۲.۵ساله دارم که تازه متوجه مریضی اش شدیم
لطفا کسی اگر بانی تشکیل کمیته ای و انجمنی شد به ما هم خبر بده تا بتونیم عضو شده و تبادل تجارب کنیم.
۰۹۳۶۷۷۹۱۱۸۴
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
من هم یک کودک سی اف دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
سلام من هم دختر ۱۳ ساله ای دارم که از بچگی بیماری سی اف داره الان هم دارویی که باید نبو لایز کنه نداره و گیر نمییاد نمیدونم چکار کنم تو برا مابین استنشاق تموم کرده الان خیلی وقته فقط هایپر ایلین استفاده میکنه خیلی نگران هستم نمیدونم چطوری تهیه کنم اگه کسی میدونه از کجا گیر بیارم ممنون میشم خدا همه مریضها رو شفا بده مخصوصا بچهای ما رو که دارند زجر میکشن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: