کد خبر: ۷۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 28
شفا آنلاین>روانشناسی>نتايج تحقيقات پژوهشگران مدرسه پزشکي مريلند ترکيبات اميدوارکننده جديدي را معرفي مي‌کنند که مي‌توانند به‌طور موفقيت‌آميزي افسردگي را در کمتر از 24 ساعت درمان کرده و عوارض جانبي درمان را هم به حداقل برساند
به گزارش شفا آنلاین،هرچند اين ترکيبات هنوز روي انسان‌ها آزمايش نشده، مزاياي قابل توجهي را نسبت به درمان‌هاي دارويي ضدافسردگي کنوني نشان مي‌دهند. نتايج اين تحقيق در نشريه معتبر Neuropsychopharmacology منتشر شده است.

محقق ارشد اين مطالعه معتقد است: «نتايج به دست آمده، کلاس دارويي جديدي را براي درمان افسردگي معرفي کرده است. شواهدي در دست است که اين ترکيبات مي‌توانند علائم آزاردهنده و ويرانگر افسردگي را در کمتر از يک روز برطرف کنند و بسياري از معايب کليدي درمان‌هاي کنوني را هم نداشته باشند.»

در حال حاضر، اکثر بيماران مبتلا به افسردگي از داروهايي استفاده مي‌کنند که سطح سروتونين را در مغز آنها افزايش دهند. شايع‌ترين داروهاي مورد استفاده کنوني، پروزاک و لکساپرو هستند. متاسفانه، اين داروها تنها در يک‌سوم از بيماران افسرده موثر هستند. علاوه‌بر اين، حدود 3 تا 8 هفته زمان مي‌برد تا اثربخشي آنها مشخص شود. بنابراين، عده زيادي از بيماران کارآيي اين دسته از داروها را رضايت‌بخش توصيف نمي‌کنند. البته اين تنها همه ماجرا نيست. در مواردي که بيماران تمايل به خودکشي دارند، اين امر مسئله را بغرنج‌تر مي‌کند. با در نظر گرفتن تمامي اين جوانب، نياز به داروها و درمان‌هاي بهتر و کاراتر کاملا احساس مي‌شود.

محققان در اين مطالعه، در کنار سروتونين، روي نوروترانسميتر ديگري هم تمرکز کردند، يعني يک ترکيب مهاري به نام GABA. فعاليت مغز، در واقع، در تعادل ميان ارتباط‌هاي مهاري و تحريکي ميان سلول‌هاي مغزي است که خود را نشان مي‌دهد. اين تيم تحقيقاتي معتقدند که در افسردگي، پيام‌هاي تحريکي در بعضي مناطق مغز به اندازه کافي قوي نيستند. از آنجا که راهي ايمن براي قوي کردن مستقيم ارتباط‌هاي تحريکي وجود ندارد، آنها دسته‌اي از ترکيبات را بررسي کردند که باعث کاهش پيام‌هاي مهاري فرستاده شده از GABA مي‌شوند. آنها پيش‌بيني کردند که اين ترکيبات مي‌توانند قدرت تحريکي پيام‌ها را بازگردانند. اين ترکيبات که GABA-NAMs ناميده مي‌شوند، عوارض جانبي ناخواسته را به حداقل ميزان خود مي‌رسانند، زيرا تنها در قسمت‌هايي از مغز عمل مي‌کنند که براي تعادل خلق و خو ضروري هستند.

تيم تحقيقاتي مذکور ترکيباتي را در موش‌ها مورد آزمايش قرار دادند که آنها را در معرض استرس خفيف مزمن قرار داده و آنها را وادار به انجام کارهايي مي‌کنند که مشابه افسردگي در انسان‌ها هستند. با دادن GABA-NAMs به موش‌ها، علائم تجربي يکي از نشانه‌هاي کليدي افسردگي، يعني فقدان لذت، به‌طور موفقيت‌آميزي برطرف شد. نکته قابل توجه آنکه، اثرات مفيد اين ترکيبات در عرض 24 ساعت ظاهر مي‌شود که بسيار ارزشمند است.

آنچه مشخص شده، آنکه اين ترکيبات در مطالعه‌هاي حيواني اثرات بسيار چشمگيري، بيشتر از آنچه تصور مي‌شد، داشته‌‌اند و اگر بتوانند همين اثرات را در انسان‌هاي افسرده هم بگذارند و در عرض 24 ساعت، افکار خودکشي بيماران را برطرف کنند، انقلاب بزرگي در درمان بيماران ايجاد مي‌کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: