کد خبر: ۷۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
مارگارت چان، مديرکل سازمان جهاني بهداشت
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>مديرکل سازمان جهاني بهداشت تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران در دسترسي همگاني به خدمات سلامت، توجه به نقاط محروم و توسعه مشارکت‌هاي مردمي در حوزه سلامت شايسته تقدير عنوان کرد.


به گزارش شفا آنلاین، مارگارت چان که در همايش ملي سازمان‌هاي مردم‌نهاد حضور داشت. به عنوان يکي از سخنرانان افتتاحيه به ايراد سخنراني پرداخت. شور و هيجاني که در اين همايش با حضور حسن روحاني، رئيس‌جمهور و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايجاد شده بود، در سخنراني مارگارت چان، مديرکل سازمان جهاني بهداشت، کم اثر نبود.


 او هم همراه با اين شور و با تقدير و تشکر از دولت ايران مشوق مردم در تشويق دولت بود. البته سخنراني به زبان انگليسي چان باعث اختلالاتي در همراهي مردم شد و گاه که او انتظار تشويق داشت، با بي‌تفاوتي مردم روبرو مي‌شد و بالعکس برخي مواقع کف زدن‌هاي بي‌موقع را شاهد بود.
 چان پس از تقدير و تشکر از دولت ايران گفت: «اولين پيش‌نياز براي پاسخگويي موفق راهبرد فرابخشي يکپارچه با تعهد سياسي بالا است که جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه موفق بوده است.
وي در ادامه افزود: «دومين پيش‌نياز، نظام سلامت است که ارائه خدمات بهداشتي درماني نزديک خانه‌هاي مردم قرار داشته باشد، اعتماد آنان را جلب کرده و آن‌ها را درگير اين امور نمايد.»
وي با بيان اينکه گسترش غربالگري، تشخيص اوليه براي کل جمعيت و پيشگيري از بيماري‌ها ضروري است، گفت: «موفقيت اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه و بهداشتي در کشور، بدون مشارکت سازمان‌هاي مردم‌نهاد و جامعه مدني امري بعيد است.»

مديرکل سازمان جهاني بهداشت برگزاري همايش ملي سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه سلامت را نشان از نقش مهم جامعه مدني و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه سلامت عنوان کرد و تاکيد کرد: «سازمان‌هاي مردم‌نهاد به عنوان صدايي براي بهتر شنيده شدن سلامت جامعه است.» وي با بيان اينکه بيماري‌هايي مانند ديابت، فشارخون و يا بيماري سرطان در کودکي نيازمند نوعي حمايت وسيع است، تاکيد کرد: «جامعه مدني مي‌تواند اين نوع حمايت را فراهم کند.»

چان با اشاره به اينکه مداخلات پيشگيري‌کننده همچنان نيازمند حمايت همه جانبه خصوصاً در مقابله با رفتارهاي مديران قدرتمند اقتصادي که محصولات ناسالم را توليد مي‌کنند، است، خاطرنشان کرد: «بدون مشارکت و صداي قوي جامعه مدني بعيد به نظر مي‌رسد که کنوانسيون چارچوب سازمان جهاني بهداشت در زمينه کنترل دخانيات که يک معاهده بين‌المللي قوي است از طريق مذاکرات مورد تصويب قرار گيرد.»

وي خاطرنشان کرد: «جمهوري اسلامي ايران داراي خانه‌هاي بهداشت و بهورزان است که در تمام مناطق روستايي مشغول به کار هستند و توجه به جوامع مدني مي‌تواند اين شبکه را قوي‌تر کند. همچنين تلاش‌هاي ايران در دسترسي همگاني به خدمات سلامت، توجه به نقاط محروم و توسعه مشارکت‌هاي مردمي در حوزه سلامت شايسته تقدير است.»


قول مي‌دهيم واردات دارو بيش از 30 درصد کاهش يابد

وزير بهداشت هم در اين جلسه همراه با جمعيت از تيم مذاکره‌کننده تقدير و تشکر کرد و با آرزوي سلامتي براي مژگان خطيبي، نماينده بيماران صعب‌العلاج براي تقدير از ظريف و صالحي در اين همايش، گفت: «اين خانم نياز به پيوند ريه دارد و ما افتخار مي‌کنيم که در منطقه نقش اول را در زمينه پيوند اعضا داريم.»

وي در ادامه با بيان اينکه برخود لازم مي دانم که پيشاپيش فرا رسيدن روز پزشک [روز پزشک اول شهريورماه است. توضيح خبرنگار] را به پزشکان تبريک بگويم، تصريح کرد: «همان‌گونه که دکتر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي گفت ما نيز معتقديم که پزشک، پرستار و تيم پزشکي به عنوان واسطي بين خدا و بيمار هستند که مي‌توانند به فرد زندگي دوباره ببخشند.»

وزير بهداشت با ابراز تشکر از دکتر ظريف، دکتر صالحي، تيم هسته‌اي و همچنين دکتر روحاني و تبريک به آن‌ها و مردم اظهار کرد: «اين آغازي براي پيشرفت است و حتماً نسل‌هاي آينده قدردان خواهند بود و آغاز تاريخي نو براي نسل‌هاي بعدي باشد.» وي در ادامه افزود: «رئيس‌جمهور شب و روز بر عهدي که با مردم بسته بودند، پايبند است.»

هاشمي خطاب به رئيس‌جمهور گفت: «اميدوار بودم که در دور رفت مسابقات هسته‌اي نيز حضور داشتيد و دروازه‌باني و حراست مي‌کرديد اما مي‌دانيم که وظايف شما بسيار سنگين است.» وي افزود: «اگر گاهي ناملايماتي وجود دارد بايد مصداق آيه «انا هديناه السبيل اما شاکرا اما کفورا» است و اطمينان دارم که شما به بزرگي خود از اين مشکلات عبور خواهيد کرد. کار بسيار عظيمي انجام‌شده است و ما در حوزه سلامت مي‌دانيم چه اتفاقي خواهد افتاد.»

وزير بهداشت با اشاره به تحميل تحريم‌ها در حوزه سلامت و به‌ويژه غذا و دارو از سوي کشورهاي قدرتمند افزود: «در حوزه غذا و دارو درست است که آن‌ها مي‌گفتند که دارو، تجهيزات و ملزومات پزشکي مشمول تحريم نيست، اما اين دروغ آشکار بود.

به عنوان نمونه براي واردات سموم کشاورزي که به منظور تهيه غذا و ارزاق مردم مورد نياز بود مجبور بوديم نازل‌ترين مواد را وارد کنيم.» وزير بهداشت با بيان اينکه 96 درصد داروي مورد نياز کشور را در داخل توليد مي‌کنيم، گفت: «اما هنوز مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد و بنده قول مي‌دهم که در راستاي اقتصاد مقاومتي همچنان بتوانيم ميزان واردات را به اندازه 30 درصد کاهش دهيم تا توان‌بخش داخلي تقويت و زمينه براي عزت و سربلندي ايران فراهم شود.»

هاشمي در ادامه خطاب به رئيس‌جمهور تصريح کرد: «جمع حاضر هيچ کدام کارمند رسمي و استخدام رسمي دولت نيستند و با شما همدرد هستند زيرا آن‌ها نيز درد مردم و جامعه را دارند و اميدواريم که تلاش‌هاي شما موجب سربلندي مردم و کشور و ترويج گفتمان اعتدال که راه نجات تمام ملت‌هاست، باشد.»

هاشمي درخصوص سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيرين بخش سلامت يادآور شد: «اين افراد به نياکانشان تاسي جستند وهمواره اين شعر را سرلوحه خود قرار دادند که "بني آدم اعضاي يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند”. اين جمع از شريف‌ترين انسان‌ها در کشور هستند، چرا که نسبت به دردهاي مردم و نيازمندي آن‌ها بي‌تفاوت نيستند و از امکانات شخصي خود استفاده کرده‌اند.» وي ايجاد و وجود سازمان‌هاي مردم‌نهاد را راه نجاتي براي دولت و وزارت بهداشت دانست و گفت: «اميدواريم شاهد حضور پررنگ‌تر آن‌ها در کمک به دولت باشيم. همچنين افتخار مي‌کنيم در اين دولت سمن‌ها رشد چشمگيري داشته‌اند و تاکنون 600 سازمان مردم‌نهاد ملي و 500 سازمان مردم‌نهاد در حوزه بيماري‌هايي مانند بيماران خاص، رواني و صعب‌العلاج فعاليت دارند که ما نيز اين فرصت را مغتنم مي‌شماريم.» وزير بهداشت افزود: «در گذشته روند ايجاد يک سازمان مردم‌نهاد گاهي سال‌ها طول مي‌کشيد و برخي اوقات نيز به سرانجام نمي‌رسيد. شاهد گواه من اين است که بنده براي دريافت مجوز يک سازمان مردم‌نهاد بيش از 5 سال تلاش کردم، اما در حال حاضر اين دوره زماني به حداکثر سه ماه رسيده است و در حال حاضر گروه يا سازماني وجود ندارد که در نوبت دريافت مجوز معطل بماند.» وي در پايان با بيان اينکه دولت، حضور مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهاد را در کنار خود مغتنم مي‌شمارد، افزود: «تلاش مي‌کنيم تا نگاهي را که در سال‌هاي گذشته در مجموعه وزارت بهداشت وجود داشت و معتقد بود که دولت بايد نقش تصدي‌گري داشته باشد و بحث نقش حاکميتي را مطرح مي‌کردند و مردم را بر نمي‌تابيدند را تغيير دهيم، کما اينکه اما امروزه نگاه عوض شده است و اين باور اين باور بايد در تمام ارکان دولت وجود داشته باشد که مردم تعيين کننده امور و حضور آن‌ها مؤثرتر از ما به‌ويژه در

حوزه سلامت و بهداشت خواهد بود زيرا از اين طريق فرهنگ‌سازي ميسر خواهد شد.»


بيماري که اشک ظريف و حاضران را درآورد

سپيدپوش با کپسول اکسيژن و شلنگي که در بيني‌اش بود، آرام آرام بالاي استيج آمد، گويا همين مسير هم به جسم نحيفش فشار آورده و خسته‌اش کرده بود. با بغض و لبخند و البته استوار در کنار محمدجواد ظريف، علي‌اکبر صالحي و دکتر چراغي ايستاد وگفت: «خواهش مي‌کنم ازتون تا وقتي که شلنگ اکسيژنو از صورتم برداشته‌ام (مکث، بغض، تلاشي ناکام براي تنفس بدون کپسول) نفستونو حبس کنيد.»

لحظاتي قبل نام مژگان خطيبي، به عنوان نماينده تمام بيماران صعب‌العلاج در کنار محمدتقي چراغي نماينده، سازمان‌هاي مردم نهاد براي تشکر و قدرداني از تيم مذاکره‌کننده به ميان آمده بود.

با روي استيج آمدن چراغي، مجري برنامه خبر داد که حال ريه‌هاي مژگان خوب نيست و امکان دارد، نتواند بيايد. فضا متأثر از اين خبر بود، تقدير و تقديم دو قاب به وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي انجام گرفت. همان زمان بود که مژگان پله‌هاي استيج را بالا آمد. شروع سخنانش و در نهايت بغضي که همان ابتدا شکست، اشک از چشمان بسياري از حاضران جاري ساخت. ظريف و صالحي هم متأثر از شرايط او، بغضشان را فرومي‌خوردند و ترجيح مي‌دادند سکوت کنند.

وقتي همه براي شفاي بيماران صلوات فرستادند و پس از آن مژگان تنها براي بيان يک جمله «طرح تحول سلامت براي من و همه بيماران يعني اکسيژن، يعني درمان، زندگي.» توانست بدون کپسول اکسيژن مقاومت کند، احساسات بيشتر برانگيخته شد و سرفه‌هاي او و گذاشتن دوباره شلنگ آن با کف زدن‌هاي مکرر مردم همراه شد.

مژگان در ادامه گفت: «آقاي ظريف، آقاي صالحي، آقاي روحاني به خاطر اميد به زندگي که به من و همه بيماران بخشيديد از شما متشکرم.»

در پايان ظريف با بغض در گلو و اشک در چشم، کپسول اکسيژن را از روي زمين برداشت و به دست مژگان خطيبي داد و او رفت. اين اتفاق شايد زيباترين و تاثيرگذارترين تصوير همايش ملي سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت و گوياي واقعيتي بود که بسياري از منتقدان توافق هسته‌اي از آن غافل شده‌اند. مژگان اگرچه اشک مي‌ريخت اما اميدوار بود.

اميد داشت که روزهاي بهتر خواهد آمد. شايد در پس اين توافق آينده او با بهبود تجهيزات و دارو تغيير کند، ديگر نگران تهيه دارو نباشد، تجهيزات با کيفيت مناسب به دستش برسد و از اين پس کمتر بغض کند و حتي جراحي‌اش براي پيوند ريه با ريسک کمتري همراه باشد.


روزنامه سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: