کد خبر: ۷۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 24
شفا آنلاین>سلامت>بسياري از افراد هستند که از تلخي دهان يا حالت تهوع شکايت دارند، همه اين علائم از ديدگاه طب سنتي نشانه وجود مشکلي در معده است که به کمک تدابير پاکسازي معده مي‌توان به‌راحتي آن را برطرف کرد

به گزارش شفا آنلاین،مصرف رب انار  و رب سيب به تقويت و پاکسازي معده از مواد زائد کمک مي‌کند

* رب انار و رب سيب راهي براي تقويت و پاکسازي معده
وجود تلخي دهان يا احساس تهوع از ديدگاه طب سنتي به دليل وجود صفراي متعفن در معده است. صفراي عفن موجب بي‌اشتهايي و حالت به جوشش آمدن معده مي‌شود.

وجود يکي از اين علامت‌هايي که در بالا ذکر کرديم نشانه‌اي از وجود صفراي عفن يا متعفن در معده است که با کمک برخي از تدابير مي‌توان آن را برطرف کرد و کساني که دچار صفراي عفن هستند معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل مي‌شوند.

* مصرف شربت انار يا رب انار در رفع علامت صفراي عفن موثر است به اين ترتيب که بعد از هر وعده غذا يک قاشق چاي‌خوري رب انار ترش و شيرين مصرف کنند.

* تهيه شربتي از رب انار و آب‌غوره همراه با عسل مي‌تواند موثر باشد به اين ترتيب که رب انار را با آب‌غوره و عسل مخلوط مي‌کند و روي حرارت ملايم قرار داده تا به قوام درآيد. از اين مايه شربت چند با در طول روز تا شروع ماه رمضان با آب رقيق کنند, مصرف کنند.

* شربت زرشک نيز از بهترين نوشيدني‌ها براي اين افراد است. به اين ترتيب که به ميزان دلخواه زرشک آبي را با چند برابر آب از شب تا صبح خيسانده سپس روي حرارت قرار داده و با شکر به قوام درآورند. ميزان شکر اضافه شده آن همانند ساير شربت‌هاست به ميزاني که قوام پيدا کند.

* استفاده از سيب يا آب سيب يا رب سيب نيز توصيه مي‌شود.
سيب تقويت‌کننده قلب، مغز،کبد و در نهايت دستگاه گوارش است همچنين مانع نزول مواد زائد به سمت معده مي‌شود.

براي تهيه رب سيب مي‌توان به ميزان 2 ليتر آب سيب گرفته شود و به روش بن ماري روي شعله غيرمستقيم گاز قرار دهند؛ به اين ترتيب که يک ظرف بزرگ پر از آب بر روي شعله گذاشته و ظرف آب سيب را داخل ظرف پر از آب گذاشته تا به‌مرور زمان آب سيب تبخير شود و رب بسيار خوشمزه و مقوي به دست آيد.

خوردن سيب خود موجب تنظيم محيط دهان و دندان مي‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک مي‌کند.

* در نهايت براي کساني که صفراي عفن و تلخي دهان دارند، استفاده از بذري به نام اسفرزه برايشان مفيد است البته بهتر است که خيسانده شود و لعاب آن مصرف شود. 

* هضم غذا و درمان سوءهاضمه
* براي درمان سوءهاضمه توصيه مي‌شود که از جوشانده‌هاي سنتي مثل رازيانه استفاده کرد. همچنين مصرف جعفري نيز به هضم غذا کمک مي‌کند.

* مصرف فلفل سياه نيز با ترشح اسيد معده به هضم غذا و رفع سوءتغذيه کمک مي‌کند.

* استفاده از زردچوبه در غذا براي درمان دردهاي معده و نفخ کارساز است و به‌طورکلي مصرف برخي ادويه‌ها مثل زيره سياه، گلپر، ميخک، هل و آويشن براي رفع نفخ و سوءتغذيه موثر است.
* خوردن بادرنجبويه به همراه نعناع براي درمان بي‌اشتهايي و رفع سوءهاضمه موثر است.

* مصرف زنجبيل، برگ بو و هل نيز براي درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهاي ناشي از عدم هضم غذا جلوگيري مي‌کنند.

* خوردن هويج و نعناع و عرق‌هايي مثل زيره و پونه نيز موثر است. همچنين مصرف دارچين ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک مي‌کند. 

 
* مصرف دارچين و نعناع دواي درد معده
معمولاً افرادي که در طول هفته زياد درد معده را تجربه را مي‌کنند با خوردن غذاهاي چرب و شور دردشان بيشتر مي‌شود خوراکي‌هايي مثل مايونز و کلم از اين مواد غذايي است.

* طب سنتي براي درمان و تسکين دردهاي معده مصرف دارچين را توصيه مي‌کند چراکه اين گياه‌درماني براي کاهش درد ناشي از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.

* افرادي که دچار سوءهاضمه و درد معده مي‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهاي سرخ‌شده و نوشابه‌هاي گازدار را کمتر کنند. قهوه، چاي و نوشيدني‌هاي گازدار اسيد معده را افزايش مي‌دهند و باعث بازگشت اسيد از معده به مري هم مي‌شوند.

* همچنين اين افراد بهتر است به‌جاي خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهي را در برنامه خود جاي دهند و خوردن فيبر نيز از نفخ و دردهاي معده مي‌کاهد.


* مصرف نعناع و زنجبيل به تسکين درد معده کمک مي‌کند. همچنين جويدن دانه رازيانه نيز موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: