کد خبر: ۷۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفاآنلاين:روانشناسی>زندگی-يک روان‌شناس به نام دکتر جين بيکر ميلر معتقد است در هر رابطه سالم و در حال تکاملي 5 مشخصه اصلي وجود دارد؛ خواه رابطه زناشويي باشد يا فاميلي، دوستي، همکاري، رابطه با اعضاي خانواده و....

به گزارششفاآنلاین،اين 5 مشخصه از اين قرار است:


1) هر يک از طرفين در رابطه احساس سرزندگي، شور، نشاط و انرژي مي‌کند.

2) هر يک از طرفين احساس توانمندي مي‌کند و صدالبته اين توان را در بهبود رابطه به کار مي‌بندد.

3) هر يک از طرفين تصوير شفاف و بدون ابهامي از خود و نقش خود براي ديگري و نيز از طرف مقابل و نقش وي براي خود دارد.

4) هر يک از طرفين احساس ارزشمندي نسبت به خود دارند.

5) هر يک از طرفين خود را نسبت به ديگري نزديک و مرتبط مي‌داند و انگيزه بالايي براي برقراري ارتباط با ديگراني دارد که خارج از اين رابطه‌اند اما به هر حال به نوعي مرتبط با طرف مقابلشان هستند؛ کساني مثل دوستان و آشنايان و... طرف مقابل.

اما اکنون سوال اين است که اگر اين 5 مشخصه در رابطه متقابل شما با فرد به‌خصوصي وجود ندارد، آيا ديگر بايد به اين رابطه خاتمه داد؟

پاسخ اين دکتر روان‌شناس به اين سوال چنين است؛ اگر هنوز در مراحل آغازين يک رابطه هستيد مثلا يک دوست جديد يا خواستگار احتمالي که فقط چند باري با هم ملاقات داشته‌ايد، بايد گفت: بله! بهتر است نسبت به اين هشدارها و خط قرمزهايي که بر سر راه رابطه‌تان وجود دارد بي‌اعتنا و سهل‌انگار نباشيد و هر چه سريع‌تر از چنين رابطه‌اي کنار بکشيد. اما اگر موضوع به يک رابطه ديرپا، مهم و کليدي برمي‌گردد، به‌عنوان مثال رابطه با همسر يا يکي از اعضاي خانواده، هرگز به صرف چنين مسائلي دست از پشتيباني و حمايتتان نسبت به فرد مقابل نکشيد. ضمنا فراموش نکنيد يک رابطه هر چقدر عميق‌تر، قديمي‌تر و مهم‌تر باشد، به همان اندازه طرفين رابطه دستخوش بالا و پايين، قهر و آشتي، صميميت و دلخوري و.... مي‌شوند در نتيجه اين رابطه بيشتر در خطر بريده شدن قرار مي‌گيرد.

اگر اين رابطه برايتان باارزش است و واقعا مي‌خواهيد در زمينه بهتر شدن آن گامي برداريد بهتر است از خودتان شروع کنيد بدون اعتنا به اينکه تلاشتان چه پيامدي خواهد داشت و اينکه آيا طرف مقابل هم تلاشي خواهد کرد يا نه. در آغاز فقط و فقط روي خودتان متمرکز باشيد. مثلا تلاش کنيد با او درباره مسائل مختلف روزانه صحبت کنيد - حتي اگر او را شنونده خوبي نمي‌دانيد- و هر بار او خواست در مورد هر موضوعي با شما صحبت کند با اشتياق استقبال کنيد، جبهه‌گيري و تصورات منفي‌تان را نسبت به او کنار بگذاريد و.... البته اين چالش براي روابطي است که لازم نيست يکي از طرفين خود را به‌طور کامل قرباني بقاي رابطه کند!


زندگی مثبت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: