کد خبر: ۷۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 22
عضو شورای عالی نظام پزشکی مطرح کرد؛
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تعرفه بالای دندانپزشکی، گفت: اگرچه تعرفه هاى دندانپزشكى به ظاهر بالاست، اما كماكان بخش زيادى از يارانه سلامت دهان و دندان جامعه از جيب دندانپزشكان پرداخت مى شود.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر نوید ناصری با بیان اینکه دندانپزشكى در تعريف به دو بخش «علم و هنر» تفكيك مى شود، اظهار داشت: در برخى از موارد تقدم هنر بر مفاهيم علمى در درمانهاى دندانپزشكى  بيشتر است و به رغم اينكه تعرفه گذارى براى آثار هنرى بطور يكسان و واحد نيست و به بيانى ديگر براى تعيين اجرت و دستمزد انجام آثار و كارهاى هنرى، تعرفه يكسانى وجود ندارد متأسفانه در تعرفه گذارى بر روى خدمات دندانپزشكى به هيچ عنوان به وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى توجهى نمى شود.

وی با اشاره به اینکه تعرفه گذارى هاى موجود امرى بسيار مشكل به حساب مى آيد و تا حدودى ناقص و ناكارآمد است، افزود: در بحث تعرفه گذارى خدمات دندانپزشكى (البته بدون لحاظ وجهه هنرى درمانهاى دندانپزشكى) بايد موارد و پارامترهاى متعددى در نظر گرفته شود كه از جمله آنها مى توان به مواد مصرفی، تجهيزات دندانپزشكى و استهلاك آنها  و درجه سختى درمانهاى دندانپزشكى اشاره کرد.

این متخصص ارتودنسی با اشاره به وارداتى بودن بيش از ٩٠ درصد مواد و تجهيزات دندانپزشكى اذعان داشت: در طى دهه گذشته به دلیل تحریم های مختلف به ويژه طى سال هاى ٩٠ تا اواخر ٩٢ كه شاهد افت شديد پول ملى و بازار آشفته ارز بوديم، موضوع تأمين مايحتاج مطب هاى دندانپزشكى به يكى از معضلات مهم دندانپزشكان تبديل شده بود.

وی افزود: در اين راستا دندانپزشكان كشور متحمل ضررهاى زيادى شدند بدان حد كه طى برخى تحقيقات ميدانى صورت گرفته در برخى كلانشهرها، قريب به يک سوم دندانپزشكان با اعلام ورشكستگى خاموش، مجبور به تعطيلى مطب و يا واگذارى آن شده و يا در مراكز درمانگاهى مشغول به فعاليت شدند، يا خانه نشين شده و يا از كشور مهاجرت اجبارى نمودند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه به دليل تحريم ها، مواد و تجهيزات چينى با كيفيت بسيار نازل و حتى تقلبى و با قيمت نسبتا پايين، در اين دوره زمانى بازار دندانپزشكى ايران را در اختيار خود گرفت، خاطرنشان ساخت: دندانپزشكان جهت تأمين مواد و تجهيزات مرغوب كه عمدتاً ساخت كشورهاى غربى است، مجبور به پرداخت هاى گزاف چند برابرى به دليل اجبار در پرداخت هزينه هاى ورود از مبادى غير رسمى (قاچاق كالا) شده و يا با استفاده احتمالى از مواد چينى بى كيفيت، دچار مشكلاتى در درمان بيمارانشان مى شدند.

ناصری همچنین به درجه سختی درمان های دندانپزشکی اشاره کرد و یادآور شد: درجه سختى درمان هاى دندانپزشكى به درجات ساده، متوسط، سخت و پيچيده تقسيم بندى مى شود و نبايد تصور كرد كه مثلاً همه درمان هاى ترميمى يا عصب كشى و... براى يک دندان از درجه سختى يكسانى برخوردارند، كه اين پارامتر نقشى مهم در تعيين تعرفه بازى مى كند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: