کد خبر: ۷۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفا آنلاین>اجتماعی> اجراي طرح تحول نظام سلامت و به دنبال آن ابلاغ کتاب ارزش‌هاي نسبي منجربه شفافيت نسبي حساب‌هاي مالي بيمارستان‌ها شد.
به گزارش شفا آنلاین،به طوريکه مراجعان هم‌اکنون قادرند به طور تقريبي صورتحساب‌هاي خود را مورد بررسي قرار دهند و اگر اشکالي در آن ديدند، اقدام به شکايت کنند. همين شکايت‌ها بود که در چند روز اخير منجربه عزل برخي مسئولان فني بيمارستان‌ها شد. اين خبر را مديرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت داد و گفت: «پرونده‌هايي از شکايات مالي بيمارستاني در سازمان تعزيرات وجود دارد و در چند مورد مسئولان فني بيمارستان‌ها عزل شدند.»

محمدحسين ميردهقان در رابطه با تخلفات و اشتباهات مالي و محاسبه‌اي در بيمارستان‌ها پس از اجراي طرح تحول نظام سلامت گفت: «بيمارستان‌ها موظف هستند هزينه‌هاي بيمار را در يک صورت‌حساب تنظيم‌شده به بيمار تحويل دهند و اين حق بيمار است که از پرداخت‌هاي خود مطلع باشد.» وي با تاکيدبر اينکه وزارت بهداشت نيز بايد در زمينه‌ تعرفه‌ها اطلاع‌رساني کاملي داشته باشد، تصريح کرد: «در شکايات مطرح شده از سوي بيماران، نبود اطلاعات کامل از تعرفه وجود داشته است.» ميردهقان گفت: «به‌طور کلي چنانچه بيمارستان‌ها خارج از چهارچوب مصوب تعيين‌ شده از سوي وزارت بهداشت در بحث تعرفه يا مسائل جنبي که مندرج در صورت‌حساب‌ها نباشد، وجهي را دريافت کنند، تخلف تعرفه‌اي انجام شده است و در فرايند مربوطه براي آنها حکم صادر مي‌شود.» مديرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: «حتي اگر اضافه دريافتي هم باشد، تخلف تعرفه‌اي به حساب مي‌آيد. چراکه کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات و هتلينگ ابلاغ شده است و هيچ بيمارستاني حق دريافت اضافه وجه را ندارد.»


وي در پاسخ به اينکه چرا بيماران از نرخ‌هاي جديد تعرفه‌اي در بيمارستان‌ها مطلع نيستند، گفت: «بيماران مي‌توانند با سامانه تلفني 1690 تماس بگيرند، همچنين در سايت وزارت بهداشت براساس مصوبه هيأت وزيران، هزينه تخت‌روز و ويزيت بيماران در بيمارستان‌ها درج شده و در دسترس است.» ميردهقان در رابطه با وجود تخلفات بيمارستاني در اين زمينه گفت: «مواردي در بررسي‌ها مشاهده شده و با آنها برخورد کرده‌ايم. مجاري قانوني آنها طي شده و چنانچه تخلف مجدد تکرار شود، با جديت با آنها برخورد خواهد شد.» وي تصريح کرد: «مواردي از شکايات بيماران در زمينه تخلفات تعرفه‌اي در بيمارستان‌ها وجود داشته، البته مواردي هم بوده که با بررسي‌هاي انجام شده مشکلي نبوده و به شاکي اطلاع داده شده است.» ميردهقان تأکيد کرد: «اگر کوچکترين وجه اضافي خارج از تعرفه‌ها در بيمارستان‌ها از بيماران گرفته شود، مردم مطمئن باشند که با آنها برخورد خواهد شد و هزينه عودت داده خواهد شد.» وي در بحث نظارت بر بيمارستان‌هاي خصوصي نيز گفت: «چنين مواردي در جلسه ستاد نظارت بر تعرفه‌ها مطرح و به آنها رسيدگي مي‌شود، البته معمولاً تخلفات تعرفه‌اي در بيمارستان‌هاي دولتي وجود ندارد و اين به‌دليل وجود نظارت دولتي و داخلي بيشتر است.»


مديرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: «بيشتر شکايات از سوي بيمارستان‌هاي غيردولتي مطرح شده که درحال بررسي کارشناسي وضعيت آنها هستيم.» وي با بيان اينکه در بحث تخلفات تعرفه‌اي شيوه‌نامه وجود دارد، گفت: «جلسات هفتگي نظارت بر تعرفه‌ها در استان تهران و به‌صورت کشوري براي رعايت نرخ تعرفه‌ها برگزار مي‌شود.»


ميردهقان در پاسخ به اينکه آيا با افزايش نرخ تعرفه‌ها تخلفات بيش‌تر شده، گفت: «در بحث رعايت تعرفه‌هاي درماني حرکت خوبي در بيمارستان‌ها و ازسوي پزشکان انجام شده، البته نمي‌توان گفت تخلفات وجود ندارد، اما مانند گذشته که با جسارت اعلام مي‌شد، نيست و اکنون تمام حوزه سلامت مي‌دانند که نظارت جدي وجود دارد و در صورت تخلف حکم صادر مي‌شود.»


سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: