کد خبر: ۷۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 21
شفاآنلاین :اجتماعی >خردادماه ‌سال گذشته، طوفانی راه تهران را در پیش گرفت که کارنامه سال‌ها فعالیت سازمان هواشناسی تهران را زیرسوال برد و انگشت اتهام کوتاهی را به سمت این سازمان چرخاند.

 بسیاری از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس پس از طوفانی که با سرعتی بیش از ١٠٠ کیلومتر بر ساعت تهران را درنوردید و ٥ کشته به جای گذاشت، سازمان هواشناسی را متهم کردند که پیش‌بینی درستی از اتفاقی که قرار بوده در تهران رخ دهد، نداشته و باعث شده خسارت جانی و مالی طوفان بیشتر شود.

در یک سالی که از طوفان ‌سال پیش گذشته، همواره این اتهام بر سر سازمان هواشناسی چرخیده و لحظه‌ای این سازمان را حتی پس از آن‌که اعلام کرد که دستگاه‌ها به دلیل پارازیت‌هایی که در شهر وجود دارد کارآیی لازم را ندارند و امکان پیش‌بینی را از این سازمان گرفته بودند، رها نکرد.


عصر دو روز پیش، بار دیگر تهران شاهد طوفان بود. طوفانی با سرعت ٧٦ کیلومتر بر ساعت که بارش شدید و درنهایت سیل را با خود همراه کرد. این بار سازمان هواشناسی تهران در اطلاعیه شماره ٩ خود در تاریخ ٢٨ مردادماه یعنی چند ساعت پیش از آن‌که طوفان آغاز شود نسبت به وزش باد شدید در پایتخت و بارش باران هشدار داد و مردم و مسئولان را نسبت به حادثه‌ای که تهران انتظار آن را می‌کشید آگاه کرد. اما باز هم متهم شد، شاید به این دلیل که هنوز عدم‌پیش‌بینی طوفان‌ سال گذشته بر سر این سازمان می‌چرخد و شاید هم به دلیل این‌که در اطلاعیه خود از وقوع طوفان خبری نداده بود. با این حال دیروز، پس از آن‌که شمار کشته‌شدگان سیل دو رقمی شد و خسارات آن زیاد، بار دیگر نمایندگان مجلس این سازمان را به کوتاهی متهم و اعلام کردند که کوتاهی هواشناسی خسارت به بار آورده و این سازمان به اخبار افزایش یا کاهش دما اکتفا کرده است.

محمداسماعیل سعیدی با یادآوری طوفان روز یکشنبه که در استان‌های تهران و البرز به وقوع پیوست، به خانه ملت می‌گوید: متاسفانه‌ سال گذشته نیز چنین حادثه‌ای اتفاق افتاد و خسارت زیادی نیز بر‌جای گذاشت، در آن مقطع زمانی کمیسیون اجتماعی بعد از این حادثه از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا توضیحات خود را پیرامون این رخداد ارایه دهند که البته این توضیحات قانع‌کننده نبود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه می‌دهد: واقعیت آن است که سازمان هواشناسی می‌تواند از تغییرات آب و هوایی متوجه وقوع حادثه‌ای مانند طوفان شود و این وقایع را به مردم اطلاع‌رسانی کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این‌که عدم‌پیش‌بینی درست از طوفان در تهران نشان از کم‌کاری سازمان هواشناسی دارد، تصریح می‌کند: این سازمان با همکاری صداوسیما می‌تواند اطلاع‌رسانی خوبی را نسبت به پیش‌بینی‌های دقیق خود از تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد اما متاسفانه این اطلاع‌رسانی‌ها به‌درستی صورت نمی‌گیرد.
وی یادآوری می‌کند: سازمان هواشناسی نباید نسبت به عدم پیش‌بینی درست از وقوع چنین طوفان‌هایی توجیه غیرمنطقی داشته باشد چراکه جان و مال افراد به وسیله این حوادث به مخاطره می‌افتد بدون ‌شک اگر ‌سال گذشته کم‌کاری سازمان هواشناسی جدی گرفته می‌شد شاید امسال شاهد تکرار این اشتباه نبودیم.
سازمان هواشناسی با همه خدم و حشم دغدغه کاری ندارد. این جمله را کمال علیپور خنکداری در واکنش به طوفان روز یکشنبه در استان‌های مازندران، البرز و تهران، می‌گوید. او ادامه می‌دهد که متاسفانه در سال‌های اخیر بروز بحران‌هایی چون طوفان، بارندگی شدید و سیل جدی گرفته نشده است که یکی از مهم‌ترین علل این امر کوتاهی سازمان هواشناسی کشور است که به روز، به موقع و در زمان مناسب پیش‌بینی نمی‌کند و متولیان اجرایی کشور را از اتفاقات و بحران‌ها مطلع نمی‌سازد.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که در تمامی کشورها ١٥ روز تا یک هفته قبل از وقوع حادثه، سازمان هواشناسی، ستاد اجرایی کشور و مقابله با بحران را نه‌تنها مطلع می‌سازد بلکه اعلام آماده‌باش می‌دهد، می‌گوید: سازمان هواشناسی قایل به پیش‌بینی هوا و طوفان از یک هفته قبل نیست، مسئولان سازمان هواشناسی در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون عمران اعلام کردند که قطع به یقین سازمان هواشناسی ٤٨ ساعت قبل از وقوع حادثه اطلاع‌رسانی می‌کند اما در مورد طوفان روز گذشته حتی ٤٨ساعت قبل از طوفان هم پیش‌بینی صورت نگرفت.
او ادامه می‌دهد: با وجود بودجه و امکانات مناسب سازمان هواشناسی کشور، اما به نظر می‌رسد مسئولان این سازمان دغدغه کاری ندارند، از این رو ضرورت دارد تا سازمانی که به اعلام اخبار محدود افزایش یا کاهش دما و بارندگی‌های پراکنده اکتفا کرده دستگاه‌های پیشرفته‌ای تهیه کند تا پیش‌بینی درست و به موقعی داشته باشد.
ضعف در تجهیزات سازمان هواشناسی
برخی از نمایندگان مجلس دلیل عدم پیش‌بینی درست و به موقع سازمان هواشناسی را همان مشکلاتی می‌دانند که مسئولان این سازمان بارها اعلام کرده‌اند. می‌گویند تجهیزات سازمان ضعف دارد و نمی‌تواند پیش‌بینی درستی را در اختیار این سازمان قرار دهد. مجتبی رحماندوست با اشاره به برخی ضعف‌های سازمان هواشناسی در پیش‌بینی طوفان در استان‌های تهران و البرز، می‌گوید: به‌طور حتم سازمان هواشناسی باید برای پیش‌بینی درست وقوع طوفان‌های احتمالی آینده در نیروی انسانی خود تجدیدنظر کند، چون سازمان هواشناسی به نظر نیروی انسانی لازم و کارشناسی را برای پیش‌بینی طوفان‌های این چنینی ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه می‌دهد: البته سازمان هواشناسی در ابزار و تجهیزات فنی و لازم خود نیز باید تجدیدنظر کند زیرا اگر این سازمان از نیروی انسانی کارشناسی و ابزار لازم برخوردار بود هیچ‌وقت شاهد چنین حوادث شدید در پایتخت نبودیم.
او تأکید می‌کند: بنابراین به مسئولان سازمان هواشناسی توصیه می‌شود که حداقل پس از پایان این طوفان نگاهی به دو توانمندی خود یعنی نیروهای انسانی کارشناس و ابزار و تجهیزات لازم خود کند، زیرا ادامه این روند و وجود نقص در این دو زمینه می‌تواند آسیب‌های بسیاری ناشی از عدم پیش‌بینی طوفان‌ها و بادهای شدید به استان تهران وارد کند.
رحماندوست می‌گوید: مگر در طول یک‌سال چندین طوفان در استان تهران به وقوع می‌پیوندد که سازمان هواشناسی نمی‌تواند به موقع پیش‌بینی کرده و به مردم میزان شدت این‌گونه طوفان‌ها را اطلاع‌رسانی کند، بنابراین باید به این نکته تأکید کرد که در صورت عدم رفع نواقص دراین دو بخش مردم باید چگونه به سازمان هواشناسی در پیش‌بینی آب و هوا و وقوع طوفان‌ها اعتماد کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که اطلاع‌رسانی‌ها در وقوع طوفان‌ها و بادهای شدید نیز به موقع انجام نمی‌گیرد، می‌گوید: البته در صورت عدم اطلاع‌رسانی دقیق می‌توان به وجود ضعف مدیریتی در سازمان هواشناسی نیز اشاره کرد که بهتر است مسئولان سازمان هواشناسی برای رفع این مشکل اقدام کنند.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: