کد خبر: ۶۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 15
شفاآنلاین:حوادث پزشکی>درمان-شنیده بودیم که یک عده افراد غیر‌متخصص پیدا میشوند که با نگاه‌کردن در چشم افراد یا چیزی شبیه به این بیماران را معالجه می کنند اما ندیده بودیم خرافات و ناآگاهی به جایی برسد که عده‌ای برای معالجه بیماریشان به فوت متوسل شوند.
به گزارش شفاآنلاین،برای همه ما پیش آمده كه موی ابرویمان در چشممان گیر كرده باشد و اذیتمان كند. اینجاست كه از دوست یا كس دیگری میخواهیم كه ما را از شر آن خلاص كند و توی چشممان فوت كند اما حالا پای فوت از مرز خرافات رد شده و به حوزه پزشكی رسیده است.

شانسی که علم به ما هدیه می دهد
پزشکی مدرن شگفت انگیز است، خوشبختانه در حال حاضر ما به نقطه‌ای رسیدیم که شانس زیادی برای زنده ماندن داریم. دیگر به دلیل دندان کشیدن یا التهاب لوزه نمی‌میریم.اما در گذشته چنین نبوده است.

ریه‌های آهنی قدیمی که تنفس را شبیه‌سازی می‌کردند، بیشتر شبیه شکنجه‌های قرون وسطی بودند تا روشی برای درمان. همچنین در گذشته درمان نرمی استخوان کودکان که به دلیل کمبود ویتامین D رخ می‌دهد، با برنزه کردن آنها انجام می‌شد، درمانی که اکنون تنها با خوردن مقادیر کمی ویتامین E صورت می‌گیرد.

قبل از وجود آنتی‌بیوتیک‌ها هم ورم لوزه یک بیماری کشنده بود برای اینکه بیماران از درد انگشت‌های خود را گاز نگیرند، پزشکان دستگاهی را به گلوی فرد وارد می‌کردند. در قدیم معتقد بودند هیچ چیز برای یک بیمار بهتر از خون کشیدن نیست. هنگامیکه دکتر به زالو دسترسی نداشت از زالوی مصنوعی برای مکیدن خون استفاده می‌کرد.

اگر تا به حال فکر می کردید که وسایل دندان پزشکی امروزی خشن هستند بهتر است نگاهی به دستگاه های قدیمی دندان پزشکی بیندازید.

خلاصه اینکه همه تصور میکنند این روش های قدیمی از مد افتاده و دیگر کسی به سراغ اینها نمی رود. 

فوتی که یاری خرافات درمانگر شده است
اما یکی از این روش‌های قدیمی که به نسل ما رسیده است، فوت درمانی است. بله درست خواندید یعنی فردی ادعا می‌کند که با فوت کردن در دهان افراد می‌تواند بیماران را مداوا کنند.

فتاحی فوق تخصص گوش و حلق و بینی در خصوص فوت درمانی می‌گوید: این موضوع از نظر علمی، آناتومی و پاتولوژی کاملا رد شده است. به عبارت دیگر اینکار نشدنی و غیر ممکن است. در ثانی اگر هم شدنی باشد، بسیار خطرناک محسوب می‌شود زیرا ممکن است جسم خارجی از بینی به سمت حلق فرد برود و در حنجره‌اش بیفتد. این اتفاق می‌تواند خفگی بیمار را در پی داشته باشد.

اگر از نکات علمی این کار غیراصولی هم بگذریم، از نظر بهداشتی فوت درمانی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

فتاحی ضمن تاکید بر غیربهداشتی بودن فوت درمانی افزود: چه بسا فرد، بیماری‌های مسری و عفونی داشته باشد که از طریق بزاق دهان منتقل شوند و ما عوارض آنرا در سال‌های بعد ببینیم.

درمانی غیر قانونی اما مورد پذیرش مردم
حالا که فوت درمانی را از نظر علمی و بهداشتی بررسی کردیم نظر متخصصین را در این باره فهمیدیم، باید نگاهی هم به بعد قانونی اینکار بیندازیم.

رحیمی بازرس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این خصوص عنوان کرد: این فرد و کار غیر اصولی او را به مرجع قضایی معرفی خواهیم کرد. هر حکمی که مراجع قضایی به ما بدهند مطابق دستور اجرا خواهیم کرد. این فرد با عنوان دخالت در امور درمان بدون داشتن مجوز مورد اتهام قرار می‌گیرد.

رونق کسب و کار درمانگران خرافاتی زیر سایه سادگی مردم
دیدگاه قانون را هم که فهمیدیم، اما جالب تر از همه اینها صحبت‌های مردمی است که به این فرد مراجعه می‌کنند و اتفاقا خیلی هم راضی هستند.وقتی به سراغ یکی از این درمانگران رفتیم، دیدیم در حال فوت کردن در دهان کودکی است که پوست تخمه راه گلوی او را بسته است.والدین این کودک می گفتند مراجعه به پزشک نتوانسته فرزند آن ها را معالجه کند. به همین دلیل این درمان خرافابی روی آورده اند.

 وقتی با این مراجعه‌کننده صحبت کردیم، دیدیم ظاهرا همه فوت درمانی را غیرقابل قبول نمی‌دانند، این فرد می‌گفت: وقتی هشت ساله بودم موقع مریضی میامدم اینجا چراکه قرص و داروی پزشکان افاقه نمی‌کرد. در حال حاضر هم فرزندم را برای فوت درمانی به اینجا میاورم. این فرد از نظر بهداشتی هم با اینکار مشکلی نداشت.

حالا ما مانده‌ایم فوت درمانی چه خرافاتی است که قانون و علم و بهداشت هر کدام نظر متفاوتی راجع به آن دارند.

yjc.ir

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: