کد خبر: ۶۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۴ - 2015July 14
شفا آنلاین>سلامت>ظاهرا باید از مشکل تجهیزات در مراکز بهداشتی درمانی بگذریم و به فکر مسئله مهمتری باشیم، آن مسئله مهم کمبود پزشک است.
به گزارش شفا آنلاین، ظاهرا مشکلات حوزه سلامت کشور ما تمام‌شدنی نیست گاهی به بهانه‌هایی بخشی از حقوق بیماران و گاهی هم به دلایل دیگر حقوق برخی پزشکان نادیده گرفته می‌شود. هر از چند وقتی هم مسائل جدیدی به این مشکلات اضافه می‌شود.

اما این بار دیگر صحبت از نبود دارو، جاماندن وسایل در بدن بیماران، کتاب ارزش‌های نسبی و اختلاف درآمد پزشکان خارج و داخل کشور نیست.این بار اصلا پزشکی نداریم که بخواهد این همه مشکل داشته باشد.

 سکانسی از فیلم‌های طنز در راهرو‌های انتقال خون
راهروهای پر‌ازدحام سازمان انتقال خون از برخی سکانس‌های فیلم‌های طنزی که در راهروی بیمارستان‌ها گرفته می‌شود، هم شلوغ‌تر است و علت اصلی آن هم کمبود پزشک در این سازمان است.

با این شرایط افرادی که می‌خواهند به هم‌نوع خود زندگی اهدا کنند، باید زمان زیادی در صف بمانند تا نوبتشان شود و بتوانند گرهی از کار خود باز کنند، آن هم فقط به‌خاطر این که نیروی پزشک کافی وجود ندارد.

 ترک خدمت 200 نفر در سازمان انتقال خون تهران
پزشکان متخصص ایرانی با اینکه چند برابر همتایان غربی خود برای بیماران دلسوزی می‌کنند و وقت می‌گذارند، هنوز هم با بی‌مهری‌های زیادی مواجه می‌شوند.

وقتی از نادعلی رئیس سازمان انتقال خون تهران از علت شلوغی‌ها و در صف ماندن‌های طولانی مدت پرسیدیم، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود 200 نفر سازمان انتقال خون تهران را ترک کردند.

با شنیدن این آمار دیگر جای تعجب برای توجیه این شلوغی‌ها وجود ندارد. اما یک سوال دیگر جای این تعجب را می‌گیرد و آن هم این است که چرا این عده که تعدادشان هم اصلا کم نیست این سازمان را ترک کردند.

این سوال را از رئیس سازمان انتقال خون جویا شدیم، نادعلی عنوان کرد: بودجه‌ی سازمان انتقال خون تهران با توجه به حجم بالای کاری و عملیاتی داده نشده است.

 انقلاب فرهنگی در خون رسانی
نیاز کشور به خون و فرآورده‌های خونی از دهه‌ی 1310 شمسی به بعد بیشتر احساس شد. اگرچه سازمان انتقال خون در سال 1354 تشکیل شد و اهدای خون داوطلبانه در دستور کار این سازمان قرار گرفت اما به رغم این که مصرف خون در آن روزها زیاد نبود، تلاش‌هایی که برای تشویق مردم به اهدای خون می‌شد، خیلی سخت به ثمر می‌رسید. برای مقایسه رقم اهدای خون در سازمان انتقال خون ایران در دوران پیش از انقلاب و پس از آن می‌توان گفت با وجود اینکه جمعیت کشور بعد از انقلاب بیش از دو برابر شده است اما تعداد فرآورده‌های خونی 30 برابر افزایش داشته است. در سال 1387 نیز 800 هزار واحد خون اهدایی داشته‌ایم.

در حال حاضر حدود 207 پایگاه جمع‌آوری خون در کشور داریم، بنابراین حالا که در کشور ما وضعیت خون اهدایی رو به بهبود است، باید بیشتر به فکر نبود پزشک در مراکز اهدای خون باشیم.

 گلایه‌ای از پزشک
یکی از پزشکان سازمان انتقال خون به ما گفت: با اینکه مدرک دکترای پزشک عمومی دارد و 7 سال از بهترین روزهای عمر خود را درس خوانده تا این درس خواندن جایی به کارش بیاید اما تنها یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد و این مبلغ حتی برای زندگی یک فرد مجرد هم کفایت نمی‌کند. با اینکه این پزشک تمام وقت کار می‌کند در شرایط بدی به سر می‌برد.

گلایه‌های امثال این پزشک را به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی انتقال دادیم.

حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تحت فشار بودن پزشکان می‌گوید: ارقام دریافتی پزشکان کم است که شاید مردم هم باورشان نشود. هیئت وزیران هم مصوبه‌ای داشت که خدمات را در غالب ارزش نسبی خدمات در سال 94 آورد.

وی ضمن تاکید بر امتناع سازمان‌های بیمه‌ای عنوان کرد: سازمان‌های بیمه‌ای امتناع می‌کنند اما چون مصوبه‌ی هیئت وزیران است، همه موظف به اجرای آن هستند، انشااله شرایط سازمان انتقال خون هم بهبود پیدا کند.

در آخر هم این که وقتی تجهیزات و مردم دلسوز برای اهدای خون وجود دارد، نباید از نبود یا کمبود پزشک به‌راحتی گذشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: