کد خبر: ۶۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 15
شفا آنلاین>سلامت>جهش ژنتيکي که درنتيجه خطاهاي همانند‌سازي DNA حين تقسيم سلولي ايجاد مي‌شود، مي‌تواند در سلول‌هاي مختلفي از بدن و در دوران مختلفي از زندگي اتفاق بيفتد.
به گزارش شفا آنلاین،بعضي از اين خطاها که در سلول‌هاي توليد مثل که اسپرم‌ها يا تخمک‌ها را توليد مي‌کنند اتفاق مي‌افتند، بر فرزندآوري اشخاص تاثير مي‌گذارند.

پيش از اين، گمان مي‌شد که سلول‌هاي توليد مثل، در دختران و پسران در نتيجه تعداد مشابهي تقسيم سلولي توليد مي‌شود و بنابراين اين سلول‌ها تا زماني که دختران و پسران به بلوغ مي‌رسند، بايد همان تعداد جهش ژنتيکي را داشته باشند، اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که تعداد تقسيم‌هاي سلولي و جهش‌هاي ژنتيکي که در نتيجه آنها ايجاد مي‌شود، در سلول‌هاي توليد مثل پسران 6 برابر بيشتر از دختران است و درننتيجه جهش‌هاي DNA که به فرزندان پدران نوجوان منتقل مي‌شود، بيشتر است.

محققين مي‌گويند که افزايش جهش‌هاي DNA در سلول‌هاي توليد مثل در پسران نوجوان مي‌تواند توضيح دهد که چرا فرزندان پدران نوجوان خطر بيشتري براي ابتلا به اختلالتي مانند اوتيسم، شيزوفرني و اسپينا بيفيدا دارند.

مردان در تمام طول زندگي خود سلول‌هاي توليدمثل توليد مي‌کنند و پيش از اين تصور مي‌شد که جهش DNA در اين سلول‌ها زماني که مردان پير مي‌شود، افزايش مي‌يابد و زماني که يک مرد پيرتر مي‌شود، تقسيم سلولي بيشتر مي‌شود و جهش‌هاي DNA افزايش مي‌يابد، اما آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد که سلول‌هاي توليدمثل پسران نوجوان، مساله‌اي جدا از سن او هستند. پژوهشگران دريافته‌اند که تعداد تقسيم‌هاي سلول‌هاي توليدمثل مذکر تا زمان بلوغ به 150 تقسيم سلولي مي‌رسد، اما در مقابل در سلول‌هاي تخمک دختران 22 تقسيم انجام مي‌شود و اين سبب افزايش ميزان جهش DNA مي‌شود و احتمال بيماري‌هاي ارثي را در کودکاني که پدران نوجوان دارند افزايش مي‌دهد.
به گفته پژوهشگران، اين موضوع مي‌تواند نتيجه تقسيمات سلولي ناشناخته در دوران کودکي يک مرد يا خطايي در DNA او در زمان بلوغ باشد، اما دلايل اين اتفاق هنوز ناشناخته هستند. پيش از اين گمان مي‌شد که سلول‌هاي توليد مثل مردان تا سن بلوغ 30بار تقسيم مي‌شوند، اما اين نتايج، گمان‌هاي قبلي را که مي‌گفتند مردان جوان‌تر، تقسيم سلولي کمتر و ريسک کمتر جهش DNA در سلول‌هاي توليد مثل دارند را تغيير داده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: