کد خبر: ۶۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 10
شفا آنلاین>سلامت>دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌: زخم در پا که در مراحل شدید دیابت منجر به قطع عضو می‌شود شایع ترین علت قطع پا بعد از تصادفات است‌.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر سعید کلباسی فوق تخصص غدد و متابولیسم  با بیان اینکه عوارض آزار دهنده و مزمن بیماران نوروپاتی دیابتی‌( درگیری سیستم اعصاب محیطی‌) در بیماران دیابتی مشکلات زیادی برای این بیماران ایجاد می‌کند، گفت‌: این عوارض کیفیت زندگی بیمار را مختل می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه این بیماران به طور مداوم دچار گزگز پا‌، احساس بودن شن در کف پا‌، بی خوابی‌، عدم تمرکز و در مراحل پیشرفته دچار بی حسی در پا می شوند، تصریح کرد: این بیماران دچار زخم در پا که مراحل شدید منجر به قطع عضو می‌شود، هستند که این مشکل در دنیا شایع ترین علت قطع پا بعد از تصادفات است‌.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد‌: از عوارض دیگر نوروپاتی دیابتی مفصل شاركو  است که نوعی آرتروپاتی نوروپاتيك مفاصل پا و يا مچ پا است كه با تخريب و تغيير فرم استخوان و مفصل همراه است که یک سری عوارض در پی دارد.

وی با بیان اینکه برخی از بیماران دیابتی با گذشت سالها از بیمار هیچ حسی در پا ندارند و در صورت فرو رفتن شی در پا حس نداشته و متوجه نمی‌شوند، اظهار کرد‌: این بیماران در مرحل اول باید قند خود را کنترل نموده و در مرحله بعد بهره مندی از دارو و مسکن و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و ... است‌.

دکتر کلباسی یادآور شد‌: با پیشرفت علم داروهای جدیدی برای این بیماران معرفی شده‌اند که علاوه بر اثرات ضد افسردگی باعث کاهش درد در بیماران نوروپاتی دیابتی می‌شود‌.

وی گفت: داروها در گذشته وارداتی بود و در مواردی موجود نبود که امروزه داروها به صورت تولید داخل تامین می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: