کد خبر: ۶۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 07
شفا آنلاین>سلامت>با رعایت چه رژیم غذایی می توانیم ناخن هایمان را تقویت کنیم؟ مدتی است که ناخن های دستم شکننده و نازک شده چگونه می توانم تقویتشان کنم؟

به گزارش شفا آنلاین،در ابتدا لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید. موارد زیر می توانند کمک کننده باشند: مصرف پروتئین به اندازه کافی: ناخن‌ ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه‌ افراد پروتئین کم باشد، ناخن‌ ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن‌ ها کم می‌ شود. رژیم غذایی نامناسب و عاری از پروتئین سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می‌ شود.


تغییر شکل ناخن‌ ها نیز می‌ تواند در اثر کمبود پروتئین در بدن باشد. پروتئین به مقدار فراوان در بسیاری از مواد غذایی به ویژه در مواد غذایی گوشتی وجود دارد. حبوبات و تخم مرغ نیز از منابع پروتئینی هستند.مواد غذایی سرشار از ویتامین C: کمبود ویتامین C در بدن می‌ تواند منجر به تغییر شکل ناخن‌ ها و کاهش رشد آنها شود. از طرفی وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می‌ شود. کلم، مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، نخود فرنگی از جمله منابع خوب ویتامین ث هستند.


ویتامین E : یکی دیگر از ویتامین‌ هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن‌ ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن‌ رسانی به ناخن بهتر انجام می‌ شود و این امر به نوبه خود سبب تقویت و رشد بهتر ناخن‌ ها می‌ گردد. تخمه آفتابگردان و آجیل ها از جمله منابع ویتامین ای هستند.مصرف مواد سرشار از ویتامین‌ های گروه B: مصرف «بیوتین» می‌تواند به طور چشمگیری سبب افزایش رشد ناخن‌ ها و تقویت و محکم شدن آنها گردد و از نازکی و شکسته شدن آنها جلوگیری می‌ کند.


سایر ویتامین‌ های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن‌ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن‌ ها می‌تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین‌های B باشد.روی (Zinc) :روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می‌باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت‌های بدن ضروری است.


بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن‌ ها تأثیر می‌ گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می‌ باشد. عنصر روی در مواد غذایی که منشأ گیاهی دارند نیز یافت می‌شود مانند انواع مغزها (گردو، بادام و ...)، غلات و حبوبات که البته جذب آنها (روی حاصله از مواد گیاهی) به راحتی در بدن صورت نمی‌گیرد.آهن‌: کمبود آهن در بدن می‌ تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد.

 برای جلوگیری از کمبود آهن می‌توان غذاهای سرشار از آهن مانند: زرده تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه‌ها را مصرف نمود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: