کد خبر: ۶۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 07
شفا آنلاین>اجتماعی> تاريخچه تدوين کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات سلامت به چندسال قبل برمي‌گردد، به اواخر دهه 80 که دکتر امامي رضوي معاون درمان وزارت بهداشت بود.

کتاب تعرفه ملي، تداوم طرح تعرفه‌ خدمات تشخيصي ملي است

به گزارش شفا آنلاین،امامي رضوي، قائم‌مقام امور دانشگاه‌ها، در وزارت بهداشت در خصوص طرح تعرفه خدمات تشخيصي و ملي که در زمان تصدي او به‌عنوان معاونت درمان درحال اجرا بود، تصريح کرد: «کتاب تعيين تعرفه در وزارت بهداشت سابقه طولاني دارد. زماني که من معاون درمان بودم، دو برنامه کوتاه‌مدت به‌صورت موازي شروع شد.

درآن زمان 20 سال از عمر تعرفه‌هاي تعيين‌شده مي‌گذشت اما اين تعرفه‌ها بازنگري نشده‌ بود و ما تصميم گرفتيم اين تعرفه‌ها را طبق چيزي که با شرايط روز منطبق باشد، ارائه کنيم.»

وي ادامه داد: «اين طرح در سال 88 بازنگري و ابلاغ شد اما اجراي آن متوقف شد و در سال 89 يک ويرايش جديد از اين طرح آماده شد که ابلاغ نشد و درنهايت در سال 93 ويرايش نهايي به دنبال همان بررسي‌ها انجام شد.»

امامي رضوي افزود: «در کنار اين دو برنامه کوتاه‌مدت يک برنامه درازمدت را از سال 89 تا 90 آغاز کرديم و با مشورت گرفتن از انجمن‌هاي علمي و بوردهاي تخصصي، سازوکار تعيين تعرفه بومي را راه‌اندازي کنيم. براي ايجاد اين سازوکار از سال 90 تا 92، ارزش‌هاي نسبي و نسبت روند درمان هر رشته‌ را جمع‌آوري کرديم، اما نتوانستيم درنهايت يک عدد واحد به دست بياوريم و اين کاري بود که قرار بود بعد از اتمام جمع‌آوري نظرات انجمن‌هاي علمي پزشکي انجام شود که بي‌نتيجه ماند.»

وي تصريح کرد: «زماني که دولت جديد مستقر شد اين برنامه فوريتي يعني به دست آوردن رقم‌هاي واقعي براي تعيين تعرفه را در اولويت قرارداد و آن را براساس يک مدل، با شرايط داخل تطبيق داد. البته آن‌ها فکر مي‌کردند که اگر بخواهند ويرايش آن بخش از ارزش‌هاي نسبي که در دولت گذشته و ازسوي ما انجام‌شده بود را انجام دهند، زمان‌بر است به همين دليل آن ارزش‌ها را در دستور کار قرارندادند، اما توانمندي قابل‌توجه انجمن‌هاي علمي براي ارائه مشورت در تعيين تعرفه‌ها و اصلاح کتاب ارزش نسبي آمريکا، به دليل ارائه آموزش‌هاي ارائه‌شده درزماني بود که من معاون درمان بودم. هرچند که اين طرح نتيجه‌اي نداد و نيمه‌تمام ماند اما در آموزش متخصصين انجمن‌ها بسيار نقش داشت.»


دستياران هم آموزش‌گيرنده و هم ارائه‌کننده خدمت هستند

نقش دستياران رشته‌هاي پزشکي در بيمارستان‌ها يکي ديگر از موضوعاتي بود که در اين گفتگو مطرح شد. قائم‌مقام وزير بهداشت در امور دانشگاه‌ها با اشاره‌ به اينکه درتمام دنيا،‌ نقش دانشجوي رزيدنت يا دستيار هم آموزش‌گيرنده و هم ارائه‌کننده خدمت زيرنظر استاد است، تصريح کرد: «من فکر مي‌کنم به‌جاي پرسش اين سؤال درخصوص نقش دستياران و طرح اين مطلب که ‌‌از دستياران استفاده ابزاري مي‌شود و از آنها بيگاري کشيده مي‌شود، بهتربود مي‌پرسيديد که اگر دستياران از بيمارستان حذف شوند، ميزان ارائه خدمات درماني کاهش مي‌يابد؟ »

وي با تأکيدبراينکه دستياران پزشکي هم نيروهاي ارائه‌کننده خدمت زيرنظراستاد و هم آموزش‌گيرنده هستند، اظهار کرد: «با توجه به سابقه کاري من در وزارت بهداشت و اين مسئله که تمام بيمارستان‌هاي آموزشي را از نزديک ديده‌ام، مي‌گويم که شرايط اين‌گونه نيست چون ميزان وقتي‌که استاد براي آموزش دستياران صرف مي‌کند، بيش از وقتي است که براي ارائه خدمات درماني صرف مي‌کند. براي مثال من به‌عنوان يک جراح 20 ساله، براي برداشتن طحال به نيم ساعت وقت نيازدارم درحالي‌که اگر بخواهم اين عمل جراحي را به يک دستيار آموزش دهم بايد حدود 1ساعت و نيم وقت صرف کنم ازاين‌رو زمان ارائه خدمت طولاني مي‌شود و هزينه کار استاد را بالا مي‌برد. بنابراين اگر دستيار مشغول عمل جراحي است نمي‌توان گفت که فقط خدمت ارائه مي‌کند چون او در حين ارائه خدمت آموزش هم مي‌بيند.»

امامي رضوي بابيان اينکه دستياري که در بخش مشغول فعاليت است، نمي‌تواند ادعا کند من آموزش نمي‌بينم، عنوان کرد: «شرايط بخش به نحوي است که تمام وجود اين دستياران آموزش است. پرونده بيمار را که مي‌خواند، آموزش مي‌بيند. منش استاد را که مي‌بيند، آموزش مي‌بيند و دراين‌بين ارائه خدمت هم مي‌کند. اما بايد توجه داشت که اگر اين دستياران ارائه خدمت نکنند، نمي‌تواند آموزش ببينند چون متد آموزش دستياري در ايران مطابق متد آمريکاست و دستياران علاوه بر ارائه خدمت، آموزش هم مي‌بيند.»

از ادغام آموزش و درمان سود برده‌ايم

قائم‌مقام وزيربهداشت در امور دانشگاه‌ها ادغام آموزش و درمان را به سود نظام سلامت و آموزش پزشکي کشور دانست و تصريح کرد:« واقعيت اين است که نظام آموزش پزشکي و درماني ما از آموزش پزشکي سود برده ‌است. اگر بخواهم يک مثال دراين خصوص بياورم بايد به سهم پزشکي از توليدات علمي اشاره کرد. سهم علوم پزشکي از اعضاي هيئت‌علمي کشور تنها 5 درصد است، اما 30 درصد توليدات علمي کشور از سوي فعالان اين حوزه انجام مي‌شود.»
وي همچنين در خصوص راه‌اندازي دانشگاه‌ مجازي علوم پزشکي تصريح کرد: «راه‌اندازي اين دانشگاه مجازي يکي از برنامه‌هايي است که از سوي معاونت آموزشي اجرا مي‌شود. البته براي اجراي اين طرح در ابتداي کار،‌ به سمت حوزه‌هاي آموزشي کلينيکال نمي‌رويم بلکه رشته‌هايي نظير آموزش پزشکي را که سال‌هاست در برخي از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تدريس مي‌شود، را ارائه مي‌کنيم.»

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: