تاریخ انتشار: ۰۳:۴۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
شفا آنلاین>سلامت>تيمي از دانشمندان به سرپرستي دکتر «اميد گودرزي» دانشمند ايراني مرکز پزشکي سدارز-سيناي در لس‌آنجلس، جهش ژنتيکي جديدي را شناسايي کرده‌اند که از افراد در مقابل ابتلا به ديابت نوع 2 محافظت مي‌کند.

به گزارش شفا آنلاین  ،اين يافته‌ها مي‌تواند به ارائه درمان‌هاي دارويي جديد براي مبتلايان به ديابت نوع 2 کمک کند. اين بيماران هم‌اکنون به انسولين و داروهاي خوراکي براي مديريت‌کردن شرايطشان متکي‌اند و هنوز درماني براي بيماري آن‌ها ارائه نشده است.

دکتر گودرزي، مدير بخش ديابت، غدد و متابوليزم مرکز پزشکي سدارز-سيناي، در اين باره گفت: با اين موفقيت، فرصت بي‌نظيري براي شخصي‌کردن درمان و پيشگيري از اين بيماري مزمن در اختيار خواهيم داشت؛ زيرا شناسايي ژن‌ها مي‌تواند دريچه‌هاي جديدي را به روي توليد داروي مقابله با ديابت بگشايد.

ديابت نوع 2 بر توليد انسولين بدن و توانايي آن براي کنترل متابوليزم بدن اثر مي‌گذارد. ناکامي بدن براي مديريت‌کردن قند خون مي‌تواند منجر به بروز حملات قلبي و مشکلات سلامتي جدي از قبيل بيماري کليوي، نابينايي و عفونت‌هايي شود که اين عفونت‌ها ممکن است به قطع عضو بينجامند.

در اين مطالعه، تيمي از محققان امريکايي، آسيايي و اروپايي به رهبري اميد گودرزي، ژن‌هاي 81 هزار نفر را بررسي کردند که مبتلا به ديابت نوع 2 نبودند. آن‌ها سپس اطلاعات ژنتيکي بدست‌آمده را با اطلاعات 16 هزار فرد مبتلا به ديابت مقايسه کردند. دانشمندان دريافتند نوعي جهش ژنتيکي در ژن خاصي به نام GLP1R خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 14 درصد کاهش مي‌دهد.

جهش ژني شناسايي‌شده در چنين گروه بزرگي از سوژه‌ها موفقيتي حياتي در حوزه تحقيقات ديابت به شمار مي‌آيد و تيم علمي‌ حاضر، هم‌اکنون به درک بهتري براي چگونگي محافظت اين جهش ژني از بدن در مقابل ابتلا به ديابت نياز دارد.

با اين حال، گودرزي عنوان کرد: اين جهش ژني جديد شايد مانع از ابتلاي افراد به ديابت شود اما بر خطر چاق‌شدن فرد يا شاخص جرم بدن وي اثر نمي‌گذارد.
جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Nature Communications ارائه شد.

آریا