کد خبر: ۶۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۴ - 2015June 28
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ریشه بروز برخی بیماری ها را از دوران جنینی دانست وازاجرای طرحی برای پیشگیری از این امر طی سال جاری خبر داد.

دکتر رضا ملک زاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: در مورد نوزادان یکی از نکات خیلی مهم آن است که بسیاری از بیماری هایی که در سنین بالا به آنها مبتلا می شویم بیماری های اند که در دواران جنینی، نوزادی و کودکی رخ میدهد.

وی ادامه داد: یعنی عوامل ژنتیک و محیطی باعث می شوند یک کودک یا نوجوان دچار مشکلاتی شود که برخی از اوقات اثرات آن در زمان سن بلوغ و یا میانسالی نیز مشخص می شود.

وزیراسبق بهداشت ودرمان خاطرنشان کرد: بنابراین در عرض 20 سال گذشته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و در همه جا اساس این تحقیقات آن بوده که مطالعه ای را شروع کنند.یعنی مادر حامله 6ماهه را تحت مراقبت قرار دهند تا  بچه به دنیا بیاید و بزرگ شود و تمام شرایط زندگی آنها را بررسی کنند. و بعد رابطه ای بین عوامل محیطی،عوامل تربیتی،تغذیه ای و بیماری هایی که افراد در سنین بالا به آن مبتلا می شوند را نیز پیدا کنند و در واقع این امر جزء آن مطالعاتی بوده که تاکنون در ایران نبوده است.

 وی همچنین افزود: در حال حاضر توانسته ایم با 5 دانشگاه کشور برنامه ریزی کنیم ومقدمات اجرای طرح نیز فراهم شده و امیدواریم تا در 5 دانشگاه کشور 5 مطالعه گروهی این شکلی را شروع کنیم. که این اتفاق می تواند در آینده و در امر پیشگیری از بروز برخی بیماری ها مفید باشد.

‫دوران جنینی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

 ملک زاده با اشاره به این که این طرح به طور حتم امسال اجرا خواهد شد، اظهارکرد: یک سال طول کشیده تا بتوانیم مراکز و تیم انجام دهنده کار و کارگاه های متعددی برای آنها نیز معین کنیم .ضمن این که از باتجربه ترین افرادی که در دنیا این کار را انجام داده اند دعوت کرده ایم و آنها آموزش های لازم را به همکاران ما داده اند و الان دیگر مقدمات آماده است و امیدواریم به زودی این مطالعات نیز آغاز شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: