کد خبر: ۶۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۴ - 2015June 27
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >همه آمده بودند، از رؤسا، دبیران و اعضای انجمن‌های پزشکی گرفته تا سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان نظام پزشکی کشور تا بدون تعارف و رودربایستی گلایه‌ها و انتقادات شان را در حضور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بیان کنند(البته غیر از یکی دوخبرنگار، جای بسیاری از اصحاب رسانه نیز در این نشست خالی بود).
فرصت مغتنمی بود برای مسئولان و نمایندگان انجمن‌های پزشکی تا مواضع و دیدگاه‌های شان را این بار نه  غیرمستقیم و از  طریق رسانه ها، که رو در روی دکتر هاشمی،  بی‌پروا و صریح عنوان کنند. موضوع سخن شان هم بیشتر گام سوم طرح تحول نظام سلامت بود.

 طرحی  که توانست  رضایتمندی بیش از 80 درصد مردم را جلب کند؛ اما شواهد نشان می‌دهد، طرح تحول سلامت بعد  از اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت و تعرفه گذاری خدمات پزشکی از سوی برخی پزشکان در معرض نقد قرار گرفته است چرا که وقتی دکتر هاشمی روی ارزشگذاری کتاب نسبی خدمات سلامت انگشت گذاشت و سعی کرد تعرفه‌های پزشکی را واقعی کند، انتقادهای انجمن‌های پزشکی هم شروع شد.

 مخالفان ارزشگذاری کتاب نسبی خدمات سلامت  از آغاز کار، رسانه‌ها را بلندگوی خودشان قرار دادند و از همان ابتدای گام سوم طرح تحول سلامت با هیاهو و سر و صدا از واقعی نبودن تعرفه‌ها و اینکه میزان افزایش کم است و متناسب با نرخ تورم منظور نشده است، سخن گفتند.

 مدتی بعد ترکش‌های منتقدان متوجه سامانه ثبت تخلفات پزشکان زیر میزی بگیر شد. جلسه بررسی راهکارهای ارتقای شأن جامعه پزشکی و تعمیق اخلاق حرفه‌ای را که چندی پیش  در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور  ایرج فاضل نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، علی نوبخت، دبیر مجمع انجمن‌های علمی پزشکی کشور  و علی تاجرنیا، عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان برگزار شد و پاسخ‌های صریح وزارت بهداشت را در برداشت در ادامه می‌خوانید.

برخی مخالفان معتقدند، اعلام شماره تماس شکایت از طریق رسانه ها نوعی کج سلیقگی و توهین به جامعه پزشکی  است.  یکی از منتقدان علی تاجرنیا عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان کشور بود که  خطاب به وزیر بهداشت گفت: «آقای دکتر هاشمی ما می‌دانیم که پدیده زیرمیزی وجود دارد. ما می‌دانیم که مشکلات در امر نظارت وجود دارد، اما واقعاً حل این مشکلات مستلزم به تریبون کشاندن و مطرح کردن آن در افکار عمومی است؟ نظام پزشکی ما واقعاً چه چیزی دارد؟ این قانون دو اختیار و وظیفه عمده داشته است. یکی تصویب تعرفه بخش خصوصی و دیگری «نظارت» که در همین بحث نظارت هم نمی‌دانم شما مطلع هستید یا نه که چقدر نظام پزشکی با دقت و دلسوزانه پیگیر برخورد با تخلفات است.

 ولی واقعاً اینکه به عرصه عمومی کشیده می‌شود  و این قدر بی‌اعتمادی در فضای عمومی ایجاد می‌شود، چقدر نفع دارد؟»  اما در این میان پزشکانی هم بودند  که به بیان مشکلات انجمن‌های مربوطه شان پرداختند و وزیر بهداشت را به چاره‌اندیشی فراخواندند.رئیس انجمن توانبخشی و گفتار درمانی، با اشاره به جایگاه توانبخشی در بدنه نظام سلامت  و اینکه هیچ‌کدام از خدمات توانبخشی و گفتاردرمانی مشمول پوشش بیمه نیستند، به طرح مسأله پرداخت. رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران نیز درمورد وضعیت غذا ابراز نگرانی کرد. مدیر یک بیمارستان خصوصی هم از وزیر بهداشت خواست که تکلیف بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌ها(طلب سنگین بیمارستان‌ها از بیمه‌ها) را روشن کند.


در بخشی این جلسه، دکتر علی نوبخت در پاسخ به طرح این پرسش که  به چه شکل باید از ظرفیت‌های انجمن‌های پزشکی استفاده شود، گفت: «اتفاقات 20 روز اخیر گویای این است که نه تنها از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود، بلکه در برخی جاها، به جامعه پزشکی توهین هم می شود و این برخوردها از سوی هرکس و هر مقامی که باشد، قابل تحمل نیست.

بر این اساس مجمع انجمن‌های پزشکی اعلام آمادگی می‌کند که چنانچه در بخش‌هایی نیاز به پالایش هست و مثلاً در یک بیمارستان یا آزمایشگاه یا رادیولوژی یا هر بخش دیگر خصوصی مشکلی به‌وجود آمد،از ظرفیت درون گروهی خود این جمع و نظرات خبرگان و استادان جامعه پزشکی استفاده شود.ولی اینکه با بروز یک مشکل به یک جامعه علمی بزرگ انگ بزنیم و از طریق رسانه‌ها برای میلیون‌ها نفر شماره تماس اعلام کنیم و بگوییم بفرمایید زنگ بزنید و از ما شکایت کنید، این کج سلیقگی است و ما بشدت درمورد این اقدام‌ها بحث داریم.»


گلایه‌های جمع پزشکان  حاضر از نامهربانی و برخوردهای بعضاً نامناسب وزارتخانه با جامعه پزشکی از سوی دکترایرج فاضل نماینده وزیر بهداشت در شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور خطاب به وزیر بهداشت مطرح شد. او هر گونه کارشکنی را از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و کل جامعه پزشکی کشور که عصاره آنها انجمن‌ها هستند، موجب مخدوش شدن کل این جریان دانست.


سخنران پیش از صحبت‌های وزیر بهداشت هم ، دکتر علی تاجرنیا بود که صراحت کلامش، پاسخ‌های صریح حسن هاشمی را در پی داشت. او گفت: <آقای دکتر هاشمی! فکر می‌کنم هر نکته مثبت و منفی را باید گفت. ما نه از گفتن نکته‌های مثبت پروا داریم و نه از گفتن نکته‌های منفی. به هر حال یکی از نکته‌های مثبت دولت، توجه به حوزه سلامت بوده و در این هیچ شکی نیست و هر کسی هم که منتقد باشد، این موضوع را اذعان می‌کند. توجهی که به بودجه و امر سلامت شده کم نظیر است. رئیس جمهوری ما در عرض دو سال به‌اندازه سی سال درباره بحث سلامت صحبت کرده است.»

تاجرنیا  گفت: «بحثی که می‌خواهم اینجا مطرح کنم، انتقادی است که خیلی رک می‌گویم و امیدوارم ناراحت نشوید. من بعضی اوقات یاد فیلم نوبت عاشقی می‌افتم که وقتی جای ما عوض می‌شود کارهای ما هم عوض می‌شود. ما وقتی این طرف هستیم منتقد هستیم. یک زمانی دکتر پزشکیان دنبال طرح تمام وقت جغرافیایی بود. همه ما منتقد بودیم و برخی حتی به ایشان توهین می‌کردند. اما امروز آن طرح را در زرورق می‌پیچیم و برای  آن کف می‌زنیم.»


تاجرنیا با اشاره به صحبت‌هایی که درخصوص تخلفات پزشکان مطرح می‌شود، گفت: «بسیاری از همکاران ما در شرایط سخت و حداقلی، از دل و جان مشغول کار هستند. آن عده‌ای که در حال تخلف هستند، ناشناخته نیستند و برخورد با آنها هم نیاز چندانی به رسانه ندارد. در رشته تخصصی پروتز معلوم است کار به چه صورتی است و چهار نفری که خیلی گران می‌گیرند کاملاً مشخص هستند.»


وی  ادامه داد: «آقای دکتر خواهش می‌کنم، این بحث‌ها را به عرصه عمومی نکشانید. شما امروز یک مقام دولتی و دلسوز هستید، و من در این ذره‌ای شک ندارم. شما جزئی از جامعه پزشکی هستید و می‌دانید که امروز بیماران طوری به ما نگاه می‌کنند گویی ما داریم شیره جانشان را می‌مکیم!»
 
آرزو داشتم وزیر بهداشت نبودم
وزیر بهداشت  پس از شنیدن سخنان جمع حاضر گفت: «دو جور می‌توان صحبت کرد یکی اینکه من جوری صحبت کنم که شما کف  بزنید  و همه با هم خوش و خرم از این جمع بیرون برویم یا اینکه فکر کنیم ممکن است، لحظه دیگری هم نباشد؛ پس بهتر است حرف دل مان را بزنیم.»


دکتر هاشمی  با صراحت از تغییر نگاه خود نسبت به آن زمانی که تنها رئیس انجمن چشم پزشکی بود، سخن گفت و در ادامه افزود: «آرزو داشتم که وزیر بهداشت نبودم و این مسئولیت بر عهده من نبود.مردم در حوزه‌های مختلف خیلی مشکلات دارند.حتما نظرم نسبت به آن موقع که مسئول انجمن چشم پزشکی بودم و هنوز هم هستم تفاوت پیدا کرده است  اما  دیگر هیچ وقت در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد البته از نظر شخصی دلیل هم دارم و از این بابت  خاطر همه هم جمع باشد.»


«من چیزهایی را در کشور دیدم [و می‌بینم] که قبلش فکرش را هم نمی‌کردم.آن زمان من نماینده صنف بودم و طبیعی است که به منافع آن صنف  فکر می‌کردم و  تصور می‌کردم انتخابات با  شکوهی برگزار شده و 600 نفر به من  رأی داده‌اند و لازم است به آنها وفادار باشم؛  به هر حال طبیعی است که نظر من نسبت به قبل متفاوت است اما قبول کنید که نمی‌توانید بگویید شما نماینده کل جامعه پزشکی کشور هستید. صادقانه بگویم، شما نماینده کل جامعه پزشکی نیستید بلکه نماینده آن تعدادی هستید که به شما رأی داده‌اند.»


وزیر بهداشت  با اشاره به اینکه مشکلات مردم در حوزه  سلامت، هم درباره بیماری‌ها و هم در  جامعه پزشکی، در راه است؛ عنوان کرد:« ما همیشه می‌گوییم دریغ از دیروز! زمانی  که انقلاب شد  فکر می‌کردیم ما خیلی با اخلاق تربیت و فارغ التحصیل خواهیم  شد اما الان  همه  شما تصدیق می‌کنید که استادان  قدیمی در رعایت حقوق شهروندی،انصاف  و اخلاق،گوهر‌های نایابی هستند [که دیگر از جنس آنها بسیار بسیار کم‌شمار هستند].بنابراین فارغ التحصیل‌های آینده  در برخی رشته‌ها مشکلات بیشتری برای جامعه پزشکی ایجاد خواهند کرد.


هاشمی با بیان اینکه عمل به مسئولیت اجتماعی و مردمی با مسئولیت حرفه‌ای مغایرت دارد و با هم جمع نمی‌شوند،اظهار داشت: «برای من مهم نیست جامعه چشم پزشکی  در مورد من چه فکری می‌کند؛ چون من تاکنون بیش از 70رزیدنت و «فلو» تربیت کرده ام اما برخی مواقع چیزهایی که از آنها دیدم، خجالت کشیدم.بنابراین خیلی مهم نیست برای من کف بزنید و هورا بکشید مهم کارنامه‌ای است که در پیشگاه ملت،شهدا و دنیای دیگری که به آن معتقدیم خواهیم داشت.»

Image result for ‫پزشکی‬‎

دکتر هاشمی  خطاب به سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها گفت:  اگر می‌خواهید محبوب بمانید و محبوبیت را در این ببیند که همیشه برایتان کف بزنند،شدنی نیست.من به آقای دکتر تاجر نیا احترام قائلم اما من همیشه نگاهم نسبت به دکتر فاضل یکسان  بود.مگر دوستان شما ایشان را استیضاح نکردند؟ مگر وقتی استیضاح رأی آورد، بالای سن مجلس مرگ بر امریکا  نگفتند؟ نمی‌شود که یک روز کف بزنیم و یک روز مذمت کنیم.>
 ( دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از استیضاح در مجلس سوم شورای اسلامی از سمت وزیر بهداشت عزل شد)


او اشاره‌ای هم  به رعایت حقوق شهروندی از سوی انجمن‌های پزشکی داشت و خاطرنشان کرد: «خدا وکیلی مردم در مراجعه به مراکز و مجموعه هایی که ما خدمت می‌کنیم، احترام می‌شوند؟ حقوق شان رعایت می‌شود؟ خودتان قضاوت کنید.من در این 22ماه  مکرر دیدم که مردم مستأصل هستند و  بخشی از استیصال شان از سر طمع و زیاده خواهی و منفعت طلبی ما است.»


وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش به ماجرای سفر اخیر خود به اصفهان اشاره کرد و از حضار خواست تا خودشان را جای وزیر بهداشت  بگذارند و قضاوت کنند. «در سفری که به اصفهان داشتم دختری را  با چشم گریان دیدم که مادرش 31 روز در بخش آی سی یو به  علت آمبولی ریه بستری بود.

دختر خانم تعریف می‌کرد که بعد از تصادفی که مادرش داشته از او خواستند تا پروتز تهیه کند او هم پس از مراجعه به شرکتی پروتز امریکایی را با فاکتور عریض و طویلی تحویل گرفته و به بیمارستان آورده بود اما یک هفته بعد پروتز شکسته و گفته بودند که جنسش چینی بوده است؛ حالا فکر کنید این خانم مادر یا همسر ما باشد! از این موارد کم نداریم.»


او همچنین در پاسخ به یکی از حضار که گفته بود هزینه ویزیت در ساحل عاج 45 یورو است، گفت: «من 30سال پیش با پزشکی فلسطینی صحبت می‌کردم تقریباً دریافتی پزشکان برای یک عمل جراحی سنتی  در فلسطین 15 برابر کشور ما بود!

 اما به خاطر داشته باشید که ما در ایران زندگی می‌کنیم و مشکلات الی ماشا‌الله است. شما ببینید در تشییع جنازه عزیزترین بچه‌های مملکت برخی‌ها  چگونه آقای ظریف را  نشان دادند «شهدا ما شرمنده‌ایم، دکتر ظریف با قاتل‌های شما خوش و بش می‌کند و...» از این مسائل سیاسی هم که بگذریم در بخش اقتصاد هم همین طور است.این دولت با‌وجود همه مشکلات، کار خودش را انجام می‌دهد، ولی ببینید چه اتفاقی می‌افتد؟

  وزیر بهداشت خطاب به پزشکان حاضر در جمع گفت: بالاخره شما کجای کار به مردم و دولت می‌خواهید خدمت کنید؟ من 22 ماه است که مسئول هستم گاهی با مسائلی روبه رو شدم که فکر می‌کنم،در یک بخش مهمی از  کار حتی  برخی پزشکان  دنبال  منافع شان هستند.اما نکته کلیدی این است که اگر مردم را نداشته باشید، پیشرفت نمی‌کنید و جایی به بن بست می‌رسید. تمام دولتمردان دنیا و احزاب در نهایت  سراغ مردم می‌روند ولی ما مردم را رها کردیم و مرتب زیر یک سقف می‌نشینیم و  از هم تعریف می‌کنیم  و فکر می‌کنیم خدمت می‌کنیم.


 من تصورم این است که وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی  در مسیر درستی حرکت می‌کند. اعتباری که الان برای حوزه پزشکی  و بهداشت و درمان وجود دارد  قابل مقایسه  با قبل نیست  در مردم رضایتمندی بسیاری ایجاد شده است. بنابراین برخی از معترضان و منتقدین  از طرف مردم حرف‌می‌زنند ولی در واقع به جای مردم حرف می‌زنند. او با اشاره به حواشی‌ای که درباره حرمت شکنی جامعه پزشکی ایجاد شده است، گفت: «با وجود همه بد اخلاقی‌هایی که کردند همکاران ما در جامعه پزشکی نسبت به گذشته محبوب‌تر هستند. دولت آقای روحانی در کمال فشار و نداری به حوزه سلامت توجه دارد.»


او سپس به انتقاداتی که از سوی انجمن‌های پزشکی درباره واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی مطرح می‌شود، اشاره کرد: «ارزشگذاری کتاب نسبی خدمات سلامت، اصرار ما بود تا تعرفه پزشکان را واقعی کند.مگر ما در هیأت وزیران و شورای عالی به‌خاطر تعرفه‌های خدمات پزشکی بیمه، داد و بیداد نکردیم؟ آن وقت شما یک جوری  وانمود کردید که ما مخالف افزایش تعرفه‌ها بودیم و آقایان  موافق افزایش تعرفه‌ها بودند. سال گذشته برای کسری بودجه وزارت بهداشت و هم اجرای طرح هدفمندی حوزه سلامت 6800میلیارد تومان می‌دادند. امسال دو هزار میلیاردش که نیست 1100میلیارد آن را با این  نداری که در بیمارستان‌ها هست به بیمه می‌دهیم؛ آن هم به خاطر همین کتابی که شما من را به آن متهم می‌کنید.»


وزیر بهداشت همچنین در مورد گرفتن مالیات از پزشکان هم این‌گونه توضیح داد: «من با آقای زالی در مورد مالیات پزشکان پیش دکتر طیب نیا رفتیم اما بعداً طوری وانمود کردید که ما طرفدار اخذ مالیات بیشتری از پزشکان هستیم.این مشکل را در مورد انجمن‌ها و دوستان خوشنام جامعه پزشکی داریم.»


او سپس خطاب به انجمن‌ها گفت: تا کی می‌خواهید  چشم‌تان را بر تخلفات ببندید.تخلفات مثل ویروس می‌ماند اگر بار اول تذکر دادید،دفعه دوم از ابزار قانونی استفاده کردید دفعه سوم به بعد دیگر تخلفی تکرار نمی‌شود، در غیر این‌صورت همه همرنگ هم می‌شوند.اگر واقعاً انجمن‌ها در رسیدگی به تخلفات برخی پزشکان زیر میزی بگیر همت می‌کردند چه نیازی به آن 16 نفر و گروه‌های رسیدگی به تخلفات بود.

آنچه من چندی پیش در مورد رسیدگی به تخلفات عرض کردم،این بود که اگر  سازمان نظام پزشکی در مورد تعرفه‌ها درست عمل می‌کرد،این امتیاز را مجلس نمی‌توانست از سازمان  بگیرد.ما اگر می‌خواستیم این مسئولیت را از شما بگیریم تا حالا 10 بار گرفته بودیم.در مورد تخلفات هم همین طور است. مردم زمانی نظام پزشکی را احترام می‌کنند که سازمان نظام پزشکی فقط به منافع صنف فکر نکند بلکه طرف مردم را هم بگیرد.»

دکتر هاشمی همچنین گفت: «من از روز اول می‌گفتم همه کارها را به نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی واگذار کنید ولی بالاخره از شما به یک اشاره از ما به سر دویدن. اما این‌گونه نباشد که در انجمن یک چیزی و در وزارتخانه چیز دیگری بگویید. باید هم به منافع مردم و هم به منافع پزشکان توجه کنیم. بله، ما هم معتقدیم که تعرفه‌ها باید اصلاح شود اما همانطور که گفتم اصلاح و واقعی شدن تعرفه‌ها بین 3 تا 5 سال زمان می‌خواهد اما نمی‌توان انتظار داشت که یکدفعه تعرفه‌ها اصلاح شود.»

دکتر هاشمی در این باره به برخی بداخلاقی‌های رسانه‌ها اشاره کرد و خطاب به دکتر تاجرنیا گفت: من گفتم؛ آقایان نظام پزشکی به قدری عمل کنید که مردم باور کنند. اگر این کار را نکنید رسیدگی به تعرفه‌های پزشکی را از سازمان نظام پزشکی می‌گیرند.چون من می‌دانستم در مجلس شورای اسلامی امضا جمع می‌کنند و یک طرحی با 53 امضا جمع شده است حالا پشت قضیه چه بود، نمی‌دانید و بعداً اعلام وصول می‌شود.»


ورود مجلس به موضوع زیرمیزی‌ها در حالی انجام می‌شود که نظارت بر تخلفات پزشکان در چند روز گذشته به موضوع مجادله مستقیم وزیر بهداشت و برخی پزشکان منتقد وی تبدیل شده است. پس از انتقادات بی‌سابقه وزیر بهداشت از برخی تخلفات حوزه پزشکی یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از زیاده‌خواهی برخی پزشکان، از تدوین‌ این طرح یک‌فوریتی برای برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر خبر داد.رسول خضری با بیان اینکه تاکنون طرح برخورد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر به امضای 30نفر از نمایندگان رسیده، گفت: از مجموعه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت انتظار برخورد جدی و قانونی با این افراد را داریم و این موضوع جزو مطالبه اصلی وزارت بهداشت نیز به شمار می‌رود.»

 دکتر هاشمی  سپس به معوقات بیمه‌های تکمیلی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: امیدواریم بیمه‌های تکمیلی بتوانند با سرعت بیشتری معوقات بیمارستان‌ها را پرداخت کنند و در کنار آن بیمه‌های پایه هم کمک کنند. 3500میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم. ما گروه پرستاری، پیراپزشکی و پزشکان طرحی را داریم که باید از یک جایی پول جور کنیم و به آنها بدهیم.
دکتر هاشمی همچنین خطاب به دکتر سعید نمکی  معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورگفت:کار ما از جنس حقوق است من باید پول جور کنم و حقوق بدهم. از آبان و آذرماه به برخی از کادر درمان پول نداده‌اند.»


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان سخنانش گفت: اگر جسارتی به دوستان شده عذرخواهی می‌کنم اما هدف صراحت در بیان و دوری از رودربایستی‌ها و روشن شدن برخی موضوعات بود که گاه به‌خاطر بد اخلاقی برخی رسانه‌ها درست عنوان نشده بود.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: