کد خبر: ۶۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفا آنلاین>سلامت>در حال حاضر تنها داروی مجوزداری که باعث ضخیم و پرپشت شدن مژه‌ها می‌شود و هنوز هم به بازار دارویی ایران وارد نشده، دارویی است که به‌صورت قطره چشمی برای درمان گلوکوم یا پرفشاری کره چشم به‌کار می‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،بیشتر خانم‌ها دوست دارند مژه ‌های پرپشت و بلندی داشته باشند و برای این کار ممکن است به روش‌های مختلف آرایشی یا استفاده از محلول‌های تبلیغاتی موجود در بازار روی‌ ‌آورند. برخی هم پا را از این فراتر می‌گذارند و تصمیم به کاشت مژه می‌گیرند. در این مطلب با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله درباره دلایل ریزش مژه ‌ها و راه‌های پیشگیری یا درمان آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا روند رشد و ریزش موهای سر و مژه ‌ها یکسان است؟

نه، موی مژه هم مثل سایر موهای بدن به‌صورت چرخشی یا دوره‌ای رشد می‌کند و رشد آن متوقف می‌شود. تفاوت اصلی در اینجاست که در ناحیه سر، طول عمر یک دوره یا چرخه رشد مو بین 3 تا 5 سال است ولی در مژه این دوره به حدود 2 ماه می‌رسد. نکته دیگر این است که در موی مژه ‌ها، عنصری وجود دارد که باعث انحنا دادن به موها می‌شود بنابراین روزانه در حد چند تار مژه به‌صورت طبیعی دچار ریزش می‌شوند که این ریزش در مورد موهای سر، کمی بیشتر است.

مهم‌ترین عوامل ریزش غیرطبیعی موهای مژه چه هستند؟

عوامل مختلفی باعث می‌شوند که مژه ‌ها کم‌تراکم‌تر از حالت طبیعی به نظر برسند. یکی از این موارد، ژنتیک افراد است. معمولا جنس، بلندی و پرپشتی مژه ‌ها تاحدود زیادی به ژنتیک افراد بستگی دارد. از عامل وراثت که بگذریم، باید اشاره‌ای هم به عوامل خارجی‌ای مانند آرایش‌های زیاد یا دستکاری‌هایی که در مژه ‌ها انجام می‌گیرد و باعث کمتر شدن مژه ‌ها می‌شوند، داشته باشیم.

این عوامل با ضعیف‌کردن مژه ‌ها، باعث ریزش و کم‌حجم‌شدن آنها می‌شود. از طرف دیگر، ابتلا به بیماری‌هایی مانند ریزش موی ناحیه‌ای یا آلوپسی‌آره‌آتا هم می‌تواند باعث ریزش مژه ‌ها در برخی افراد شود.

آیا ریزش مژه ‌ها درمان قطعی هم دارد؟

اگر ریزش مژه ‌ها در اثر ابتلا به بیماری آلوپسی‌آره‌آتا باشد، باید درمان دارویی خاص خودش را پیگیری کرد که این درمان‌ها در بسیاری از موارد، نتایج خوب و مثبتی دارند. ریزش‌هایی را که به‌دلیل عوامل خارجی مانند آرایش زیاد به‌وجود می‌آیند هم می‌توان با حذف آن ماده خارجی (مانند ریمل، فرمژه یا حتی خط‌چشم) تاحد زیادی درمان کرد.

این محصولاتی که در داروخانه‌ها یا عطاری‌ها برای پرشدن مژه ‌ها به فروش می‌رسند، تاثیر دارند؟

نه! هیچ‌کدام از این محصولات ارزش دارویی و علمی ندارند و به‌دلیل جنبه‌های تجاری به‌فروش می‌رسند. از طرف دیگر، گاهی داروهای موثر برای رشد موها در بسته‌بندی‌هایی متفاوت برای رشد بهتر مژه ‌ها هم عرضه می‌شوند. بهتر است بدانید ساختار مژه ‌ها به‌گونه‌ای است که داروهای موضعی موثر بر رشد موها، نمی‌توانند برای مژه ‌ها هم استفاده شوند زیرا این داروها با ورود به چشم، مشکلات فراوانی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

مشکل دیگری که در حال حاضر وجود دارد، اقدام آرایشگاه‌ها به کاشت مژه است. آیا این اقدام می‌تواند باعث تحریک مژه ‌های طبیعی و ریزش آنها شود؟

بله، حتما این کار باعث ایجاد چنین مشکلی خواهد شد. کسانی که مژه ‌های مصنوعی رشته‌ای یا دانه‌ای روی مژه ‌های طبیعی خود قرار می‌دهند، قطعا مژه ‌های طبیعی خود را خشک و ضعیف می‌کنند و باعث ریزش آنها به مرور زمان می‌شوند. از طرف دیگر، گاهی حساسیت به چسب مژه ‌های مصنوعی باعث تحریک لبه‌های بالایی پلک و ایجاد خارش، التهاب، قرمزی، پوسته‌ریزی و ریزش مژه ‌ها می‌شود.

آیا درمان پزشکی برای افرادی که دچار ریزش مژه می‌شوند، وجود دارد؟

بله، بیمار باید به‌وسیله متخصص پوست معاینه شود تا دلیل ریزش مژه ‌های او مشخص شود و درمانی متناسب با علت زمینه‌ساز بیماری صورت گیرد.

آیا امکان کاشت مژه به‌صورت علمی و پزشکی هم وجود دارد؟

بله اما معمولا این کار برای موارد زیبایی توصیه نمی‌شود و بیشتر برای افرادی که به‌عنوان درمان به این عمل نیاز دارند، انجام خواهد شد.

  درمان دارویی ریزش مژه

در حال حاضر، داروهای داخلی، خارجی، گیاهی و شیمیایی مختلفی در بازار وجود دارند که ادعا می‌شود مژه ‌ها را پرپشت می‌کنند. نظر شما در این‌باره چیست؟

در حال حاضر تنها داروی مجوزداری که باعث ضخیم و پرپشت شدن مژه ‌ها می‌شود و هنوز هم به بازار دارویی ایران وارد نشده، دارویی است که به‌صورت قطره چشمی برای درمان گلوکوم یا پرفشاری کره چشم به‌کار می‌رود.

محققان مشاهده کرده‌اند که این دارو باعث پرپشت شدن مژه ‌های بیماران مبتلا به گلوکوم شده است. البته این دارو، هم هزینه بسیار بالایی دارد و هم در مراکز بسیار محدودی عرضه می‌شود و در بازار دارویی ایران هم وجود ندارد.

ضمن اینکه عوارض و مشکلات خاصی که (به‌خاطر قطره‌ چشمی بودن) ممکن است داشته باشد، باعث شده است که جنبه مصرف عمومی پیدا نکند. این دارو اسم‌های تجاری متفاوتی دارد و به این دلیل که هنوز در بازار موجود نیست، به اسم آن اشاره نمی‌کنم. هیچ دارویی که اثر قطعی و ماندگاری برای پرپشت کردن مژه ‌ها داشته باشد، وارد بازار دارویی نشده و به تایید مراجع علمی هم نرسیده است. تمام محصولاتی هم که شما در بازار مشاهده می‌کنید، جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند.


نگاه متخصص پوست:کتر امیرهوشنگ احسانی

کم‌رویی و ابروریزی رابطه دارند!

ریزش ابرو علت‌های مختلفی دارد. برخی کمبودهای تغذیه‌ای مانند کمبود روی، آهن و بیوتین می‌تواند باعث ریزش ابروها شود. به‌علاوه، برخی مسائل خارجی مثل دستکاری‌هایی مانند برداشتن ابروها هم می‌تواند باعث ریزش آنها شود. ضمن اینکه گروهی از بیماری‌های نادر و همین‌طور کم‌کاری تیروئید هم می‌توانند ریزش یک‌سوم خارجی ابروها را به‌دنبال داشته باشند.

عوامل دیگری مانند استرس‌های روزمره یا مزمن، نوع تغذیه و عوامل محیطی که باعث ریزش مو می‌شوند هم به‌طور ثانوی بر ریزش ابروها تاثیرگذار خواهند بود. برخی از خانم‌ها به‌صورت سنتی داروهای گیاهی مانند رزماری و بعضی‌ها هم از قرص‌های هورمونی مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری برای رشد بهتر ابروهای خود استفاده می‌کنند. استفاده از این روش‌ها در گذشته مرسوم بوده است و استفاده از آنها در حال حاضر رواج زیادی ندارد.

بد نیست بدانید محلول‌های گیاهی بسیاری در دنیا برای افزایش رشد و حجم ابروها وجود دارد که مورد تایید مراجع معتبر و علمی قرار نگرفته‌اند. در مورد استفاده از داروهای هورمونی مثل استروژن و پروژسترون که به‌صورت موضعی حل و استفاده می‌شده‌اند هم باید گفت که هنوز اثربخشی قطعی این داروها مشخص نشده و البته مردود هم اعلام نشده است. استفاده خودسرانه از چنین محصولاتی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و باید زیرنظر پزشک باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: