کد خبر: ۶۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفا آنلاین>سلامت>حميد سهراب‌پور اعتراف مي‌کند که مثل بعضي‌ها براي امتحان هم که شده يک‌بار سيگار کشيده است.

به گزارش شفا آنلاین، فوق‌تخصص بيماري‌هاي ريوي در فضاي مجازي هم حضور دارد و براي مخاطبانش وقت مي‌گذارد.

شما چطور از ريه‌هايتان مراقبت مي‌کنيد؟

در شهر تهران که نمي‌شود کار خاصي کرد. آلودگي وجود دارد و همه مجبورند سرکارشان بروند.نمي‌شود که تعطيل کرد. مي‌شود ماسک زد، ولي اين ماسک‌ها هم تاثير چنداني ندارند، جذب نيستند و هوا واردشان مي‌شود. براي ذرات درشت شايد خوب باشند، ولي براي گازهاي سمي تاثيري نمي‌گذارند. مگراينکه ماسک صنعتي استفاده شود که امکان‌پذير نيست. بهترين کار اين است که در محيط کار يا زندگي از دستگاه‌هاي تسويه هوا استفاده کنيم. اين دستگاه هم فقط در محيطي تاثير مي‌گذارد که پنجره‌هاي جديد داشته باشد که راه نفوذ هوا بسته باشد.

تا حالا سيگار کشيده‌ايد؟

بله. نوجوانان که بودم يک بار امتحان کردم. اما از بو و طعمش خوشم نيامد و ادامه ندادم. سيگار هم بوي بدي دارد و هم عوارض بد. غيرسيگاري‌ها را هم خيلي اذيت مي‌کند.

اگر کسي پيش شما سيگار بکشد، تذکر مي‌دهيد؟

اگر در محيط بسته باشد که حتما تذکر مي‌دهم، ولي در محيط باز خيلي نمي‌شود معترض شد.

درخانواده فرد سيگاري داريد؟

نه. خوشبختانه کسي را نداريم.

در جمعي کسي سيگار بکشد، توصيه مي‌کنيد که اين کار را نکند؟

اين کار براي من جنبه امر به معروف دارد. بعضي‌ها واقعا از مضرات کاري که مي‌کنند، خبر ندارند. به زبان خوش مي‌شود تذکر داد.

گوش هم مي‌کنند؟

از اين همه افراد سيگاري فقط بيست درصد حاضر مي‌شوند، ترک کنند. من وظيفه‌ام را انجام مي‌دهم.

اخيرا تعداد دختراني که سيگار مي‌کشند، بيشتر شده، نگران‌کننده نيست؟

اين اتفاق عوامل مختلف جسمي و رواني دارد. سيگار خاصيت کاهش اشتها را دارد. بعضي از خانم‌ها براي کاهش اشتها سيگار مي‌کشند و بعد هم اعتياد پيدا مي‌کنند. بعضي از جوانان و نوجوانان با سيگار کشيدن شخصيت کاذب پيدا مي‌کنند و تصورشان اين است که بزرگ شده‌اند. به هر حال اين عوامل باعث افزايش دختران سيگاري شده است. آلودگي دختران به سيگار عوارض زيادي دارد. آنها مادران فردا مي‌شوند و علم ثابت کرده جنين مادران سيگاري دچار مشکلاتي مي‌شوند.

در فضاي مجازي هم فعال هستيد و جواب سوالات را مي‌دهيد. چقدر وقت مي‌گذاريد؟

سيستم اطلاع‌رساني که در فضاي مجازي وجود دارد، بي‌تاثير نيست. گروه‌هاي تخصصي تشکيل شده که مطالب علمي گذاشته مي‌شود. اين رسانه‌ها بين مردم و به خصوص جوانان جاي خودش را باز کرده است. در حال حاضر بين متخصصان ما گروه‌هاي فعال خوبي داريم. من خيلي وقت ندارم و اگر لازم باشد، کامنت مي‌گذارم. اما براي مخاطبين عام لازم است که برنامه‌ريزي بهتري انجام شود و اهل فن متخصص سايت‌هايي با مطالب دقيق مستند تهيه کنند.

در جواب يکي از بيماران براي درمان سرفه، پيشنهاد شربت ليموترش و عسل را داده بوديد. در مطب هم از طب سنتي استفاده مي‌کنيد؟

من خودم به طب سنتي اعتقاد دارم، ولي همه کساني که در اين طب هستند، موجه نيستند. در اين قشر افراد شارلاتان کم نيستند. دانشکده طب سنتي داريم که کارهاي علمي و تحقيقاتي انجام مي‌دهند. آنجا مي‌شود به افراد ذي‌صلاح مراجعه کرد. مردم عادي قدرت تشخيص ندارند و بايد به آنها کمک کرد.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: