کد خبر: ۶۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاین>سلامت>همیوپاتی یکی از چهار روش طب مکمل است که در ایران اجازه فعالیت دارد. این شیوه به طور کل نگر در سلامتی و درمان افراد تاثیرگذار است.
به گزارش شفا آنلاین- با وجود پیشرفت‌های روزافزون روش‌های درمانی در پزشکی رایج اما باز هم شاهد کمبودها و عوارض ناشی از بیماری و همینطور داروهای مرتبط با آن هستیم، از این رو نیاز به روش‌های درمانی مکمل احساس می‌شود.

یکی از این روش‌های درمانی که با وجود سابقه طولانی به دست فراموشی سپرده شده است، روش درمانی همیوپاتی است.

در همین راستا مصاحبه‌ای با نایب رئیس انجمن همیوپاتی ایران، پریسا اصانلو ترتیب دادیم تا اطلاعاتی بیشتر در این باره کسب کنیم.

همیوپاتی به چه معناست؟
همیو در لاتین به معنای مشابه و "پاتی" به معنای بیماری است، در واقع این واژه به معنای مشابه بیماری است.

منشاء این روش درمانی از کجاست؟
این دانش از زمان‌های دور پی‌ریزی شده است و تقریبا اساس آن به زمان بقراط می‌رسد، اما شکل امروزی این روش را پزشک آلمانی به نام "ساموئل هانمان" پایه‌ریزی کرد.

وی این روش درمانی را به طور تصادفی و با کارکردن و مطالعه روی کینین که دارویی برای درمان مالاریاست، کشف کرد.

هانمان به فلسفه استفاده از این دارو که علت خاصیت درمان آنرا تلخ بودن دارو می‌دانستند، شک کرد و با وجود سلامتی از این دارو استفاده کرد و بعد از چند مدت علائم بیماری مالاریا را در خود مشاهده کرد و دریافت کینین نه به دلیل مزه‌اش، بلکه به دلیل مشابهت با علائم مالاریا موجب درمان این بیماری است. این دستاورد، شروعی برای گسترش روش درمانی همیوپاتی شد.

آیا این روش درمانی از زمان هانمن تاکنون تفاوتی داشته است؟
بله، امروزه روش‌های درمانی همیوپاتی توسط شاگردان هانمن در جهان گسترش یافته است، اما در روش درمانی هانمن پزشک اجازه استفاده از یک دارو را در هر موقعیت دارد، در حالیکه در روش نوین می‌توان از چند دارو در هر موقعیت استفاده کرد.

فلسفه درمانی همیوپاتی چیست؟
هرگاه بیماری بزرگی داشته باشیم، بیماری‌های کوچک را مبتلا نمی‌شویم و هر وقت پزشک به بیمار دارو تجویز می‌کند، در واقع دارو در حکم همان بیماری بزرگ عمل می‌کند ولی شبیه خود بیماری فرد است، به این ترتیب پس از مدتی در اثر وجود دارو بیماری فرد بهبود می‌یابد و همچنین اثر دارو هم بعد از مدتی از بین می‌رود. در همیوپاتی هم از همین فلسفه درمانی بهره گرفته شده است.

اطلاعات بیشتر در این باره می‌دهید؟
در واقع در همیوپاتی وقتی داروی مشابه به فرد می‌دهیم ، بیماری‌ها را برای سیستم ایمنی فرد بزرگ کرده که به این طریق سیستم ایمنی فعالیت خود را انجام می‌دهد و با بیماری‌هایی که ممکن است فرد مبتلا شود، مقابله می‌کند.

تفاوت همیوپاتی و پزشکی رایج در چیست؟
در پزشکی رایج با دستکاری قسمتی از بدن که دچار مشکل شده است، به درمان کمک می‌شود، در حالیکه در همیوپاتی اصلا این مسئله مطرح نیست و فقط به بدن و نیروی حیات اجازه فعالیت داده می‌شود تا در شرایط مقتضی به مقابله با مشکلات بپردازد.

ترتیب درمان در همیوپاتی چگونه است؟
در این طب بیماری‌ها براساس اصول خاص این روش مداوا می‌شوند، در ابتدا مسائل روح و روان، سپس مغز و اعصاب، بعد از آن غدد و کلیه‌ها فقط برای پیگیری روند بیماری استفاده می‌شود.

طول دوره درمان در این طب چگونه است؟
در افراد مختلف متفاوت است و بسته به استعداد و شرایط فیزیکی، روحی افراد گاهی می‌تواند تا یکسال هم تداوم پیدا کند، اما از آنجایی که در طی روند درمانی سایر مشکلات فرد بهبود می‌یابد، اشتیاق به ادامه درمان وجود خواهد داشت.

همیوپاتی به عنوان روش کنترلی و یا پیشگیری کارایی دارد؟
بیشتر جنبه درمانی دارد، اما گاهی هم می‌تواند به عنوان پیشگیری عمل کند.

آیا در همیوپاتی از دارو استفاده می‌شود؟
بله، اما این دارو به روش‌های ویژه‌ای تهیه می‌شوند و بیشتر منشاء گیاهی دارند و میزان دقت آن به حدی است که حتی در آزمایشگاه شیمی از عدد آووگادرو کمتر است.

علت رقیق بودن دارو تا این اندازه چیست؟
از آنجایی که برخی داروهای همیوپاتی از سم‌ها گرفته می‌شود به حدی رقیق می‌شود که اثرات سمی آن از بین رفته و فقط بعد درمانی آن کارا باشد و مرتبه بعد قلب و ریه است و بعد از آن عضلات و گوارش و در نهایت بیماری‌های پوستی. یعنی اگر فردی بخواهد مشکلات پوستی خود را درمان کند، ابتدا باید براساس اصول مسائل گفته شده، مسائل و مشکلات قبلی را برطرف نماید.

تاثیر داروهای پزشکی رایج در همیوپاتی چیست؟
هرچه بیمار داروی پزشکی کمتری مصرف کرده باشد و سن کمتری داشته باشد و زمینه‌های بیماری‌های ارثی در وی کمتر باشد، از همیوپاتی جواب بهتری خواهد گرفت.

آیا همیوپاتی با مکانیسم واکسن شباهت دارد؟
تا حدودی از نظر تقویت سیستم ایمنی شباهت‌هایی وجود دارد، اما مکانیسم عمل متفاوتی دارند. در واکسن همانند سایر روش‌های پزشکی رایج جز درمانی مدنظر است، در حالیکه هدف همیوپاتی درمان کل نگر است.

اقدامات پاراکلینیکی پزشکی رایج در همیوپاتی استفاده می‌شود؟
در روش همیوپاتی، آزمایشات، MRI و سایر اقدامات پاراکلینیکی انجام می‌شود.

تاثیر شرایط و سبک زندگی بر همیوپاتی چیست؟
تاثیر بسزایی دارد، تا وقتی شخصی سبک زندگی و یا عوامل ایجاد کننده مشکل را نشناسد و از بین نبرد، همیوپاتی اثر معجزه‌کننده‌ای در این شرایط ندارد.

آیا همیوپاتی با فناوری‌های نوین پزشکی در تضاد است؟
خیر، در پیگیری روند بیماری کارایی دارد، ولی برای تشخیص علائم اولیه بیماری کاربرد چندانی ندارد، چرا که براساس اصول همیوپاتی علائم ساده‌ای مانند تهوع برای هر بیماری متفاوت است.

آیا بیماری‌های سایکوسوماتیک (روان‌تنی) فقط از این روش نتیجه می‌گیرند؟
خیر، این روش می‌تواند برای هر مشکلی کارایی داشته باشد، اما از آنجایی که بیماری‌های سایکوسوماتیک منشاء غیر پاتولوژیکی دارند و وابسته به روح و روان هستند یعنی خط اول درمان همیوپاتی، نتیجه سریعتری می‌گیرند.

آیا همیوپاتی در سرطان‌ها اثر بهبودی کامل دارد؟
این طب می‌تواند در بهبود سرطان اثر داشته باشد، اما به شرطی که زمان مراجعه به گونه‌ای باشد که روند پیشرفت بیماری به مرحله بسیار خطرناک نرسیده باشد که در این شرایط فقط به کنترل و درد کمتر در بیماری کمک می‌شود.

آیا همیوپاتی در درمان بیماری‌هایی ناتوان است؟
همیوپاتی در بیماری‌هایی که مستقیما خود نیروی حیات را درگیر کند، توانایی لازم را ندارد که در اینجا پزشکی رایج به کنترل بیماری می‌پردازد.

طول مدت تحصیل در همیوپاتی چگونه است؟
افراد بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی می‌توانند این دوره تکمیلی را دنبال کنند که طول آن در ایران حداقل 2 سال می‌باشد و دوره‌های تخصصی‌تر آن بیشتر از این مدت هم است.

جایگاه این رشته در کشور چطور است؟
از سال 74 براساس مصوبه شورای عالی وزارت بهداشت، همیوپاتی به عنوان رشته درمانی مجاز شناخته شد.

فعالیت انجمن از چه سالی آغاز شده و چه فعالیت‌هایی دارد؟
از سال 80 انجمن به طور رسمی شکل گرفت و به عنوان یک انجمن صنفی با تائید وزارت بهداشت آغاز به کار کرد و تعداد اعضای رسمی آن اکنون بیش از 470 نفر شامل پزشکان عمومی و متخصص است که براساس آزمون علمی مورد تائید اجازه فعالیت پیدا کرده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: