کد خبر: ۶۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاین>سلامت>يافته‌هاي يک تحقيق جديد که در مجله Laboratory Investigation منتشر شده است، نشان مي‌دهد که خوردن يک آسپيرين در روز مي‌تواند مانع سرطان پستان شود.

به گزارش شفا آنلاین، اين تحقيق که توسط دکتر ساشانتا بانرجي و همکارانش در موسسه تحقيقاتي سرطان مرکز پزشکي امور کهنه‌سربازان در شهر کانزاس انجام شد، نشان داد بين مصرف دوز کم آسپيرين با توانايي تجديد سلول‌هاي سرطان پستان ارتباط وجود دارد.

اين محققان مي‌گويند، مطالعات آنها نشان مي‌دهد، روزي يک دوز آسپيرين که هر شخص به‌طورمعمول براي تسکين درد و جلوگيري از لخته شدن خون استفاده مي‌کند، مي‌تواند مانع گسترش و عود سرطان پستان در زنان شود.

سرطان پستان پس از سرطان پوست، شايع‌ترين سرطان در بين زنان در آمريکا است و بنا بر پيش‌بيني‌ها امسال سرطان براي بيش از 230 هزار زن تشخيص داده مي‌شود و 40 هزار زن از اين سرطان مي‌ميرند.

همان‌طور که مي‌دانيم اين تحقيق، اولين تحقيق بر روي خواص ضد سرطان آسپيرين نيست. در جولاي 2014 هم نتايج تحقيقاتي را بر روي ارتباط بين مصرف آسپيرين و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان منتشر شد. همچنين در سال 2014 تحقيقي که در دانشگاه تگزاس در آستين انجام شد، به اين نتيجه رسيد که مصرف منظم آسپيرين مي‌تواند عود سرطان پستان را در زناني که اضافه‌وزن دارند و چاق هستند به نصف کاهش دهد.

رژيم روزانه آسپيرين با دوز کم تقريبا رشد تومور سرطان پستان در موش‌هاي آزمايشگاهي را نصف مي‌کند.

اين گروه نمونه‌اي از سلول‌هاي سرطان پستان را در داخل 96 ديش قرار دادند و درون انکوباتور گذاشتند و سپس بر روي هر يک دوز متفاوتي از استيل ساليسيليک اسيد يا آسپيرين آزمايش کردند.

آنان دريافتند که آسپيرين بخش عمده سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برد و سلول‌هايي هم که کشته نمي‌شوند، ديگر نمي‌توانند رشد کنند. در ادامه محققان به موش‌هايي که تومورهاي سرطان پستان پيش‌رونده داشتند، به مدت 15 روز روزانه يک دوز آسپيرين دادند و در پايان اين 15 روز، اندازه تومورها را در موش‌هايي که تحت درمان قرارگرفته بودند، با اندازه تومور موش‌هايي سرطان پستان پيش‌رونده داشتند و آسپيرين دريافت نکرده بودند، مقايسه کردند. آنان دريافتند تومورهاي موش‌هايي که آسپيرين دريافت مي‌کنند 47درصد کوچک‌تر از ساير موش‌ها هستند. گفتني است، دوزي که موش‌ها دريافت مي‌کردند برابر 75 ميلي‌گرم در انسان‌ها است که دوز کمي به شمار مي‌رود.

محققان پس از آن براي 10 روز، روزانه يک دوز آسپيرين به گروهي از موش‌هاي سالم قبل از اينکه سلول‌هاي سرطاني را وارد بدن آنها کنند دادند و مشاهده کردند سرطان در اين موش‌ها خيلي کمتر رشد مي‌کند. بر طبق گفته‌هاي دکتر برانجي، اين گروه تحقيقاتي دريافته است که آسپيرين تجديد سلول‌هاي سرطان پستان را متوقف مي‌کند و بنابراين اين سلول‌ها نمي‌توانند رشد کنند يا تجديد شوند. همچنين پژوهشگران معتقدند مصرف روزانه آسپيرين از بروز سرطان پستان جلوگيري مي‌کند.

به گفته دکتر برانجي مي‌توان بعد از شيمي‌درماني براي کمک به جلوگيري از عود سرطان به بيمار آسپيرين داد. اگرچه اين تحقيقات خيلي اميدبخش است، دکتر برانجي مي‌گويد، افراد به دليل اثرات جاني اين دارو مانند خونريزي داخلي قبل از مصرف روزانه يک دوز از آسپيرين بايد با پزشک خود مشورت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: