کد خبر: ۶۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 21
عضو کميسيون بهداشت مجلس خبرداد:
شفا آنلاین>اجتماعی>واردات داروهاي خارجي به کشور، يکي از تهديدات اصلي توليدات دارويي کشور است.

به گزارش شفا آنلاین، واردات داروهاي خارجي به کشور، يکي از تهديدات اصلي توليدات دارويي کشور است. اگر نگاهي به داروهاي توليد داخل بيندازيد، از لحاظ کيفيت بسياري از اين موارد قابل رقابت با داروهاي خارجي است اما به دليل عدم اطمينان و تجويز پزشکان مصرف آن‌ها به مراتب کمتر از داروي خارجي مشابه است. در همين راستا کميسيون بهداشت مجلس طرحي را با عنوان ممنوعيت تجويز داروهاي خارج از ليست دارويي کشور را تدوين کرده است. اين طرح گام موثري براي قطع دست واسطه گران حوزه دارويي خواهد بود.

بررسي سريع‌تر طرح قانوني ممنوعيت تجويز داروهاي خارج از ليست دارويي کشور ضرورتي است که امروزه در کشور شاهد آن هستيم.

چنانچه مي‌دانيد برخي پزشکان، داروهاي زيادي را براي بيمار تجويز مي‌کنند که همين امر منجر به مصرف بي رويه دارو در کشور شده اين در شرايطي است که گاهي برخي بيماري‌هايي که ممکن است با يک قلم دارو بهبود يابد، از سوي پزشکان با چندين قلم دارو نسخه نويسي مي‌شود.

طرح قانوني ممنوعيت تجويز داروهاي خارج از ليست دارويي کشور در واقع بر توانمندي‌هاي داخلي کشورمان تکيه دارد و يکي از اهداف آن استفاده از ظرفيت‌هاي توليد دارويي کشور است. طرح قانوني ممنوعيت تجويز داروهاي خارج از ليست دارويي کشور دست واسطه گران دارو را نيز تاحدود زيادي قطع مي‌کند.

در حال حاضر واردات دارو در کشور باعث جولان تعداد بي‌شماري واسطه گر و سودجو مي‌شود. تصويب چنين طرحي به محدود کردن فعاليت اين افراد منجر مي‌شود؛ از سويي ديگر در از بين بردن بحث قاچاق دارو در کشور که يکي از معضلات جدي حوزه سلامت است، تاثيرگذاري زيادي دارد. علاوه بر اين، با اين کار مي‌توان به کنترل هزينه‌ها در حوزه سلامت کمک کرد.

البته در اين زمينه تعدادي از داروهاي خارجي هستند که تجويز آن از سوي پزشکان منعي ندارد چراکه ظرفيت توليد آن در کشور فراهم نيست.

امروزه بسياري از داروهاي ايراني کيفيت بالاتر و بهتر از داروي خارجي دارند اين درحالي است که برخي پزشکان داروي خارجي را براي بيمار تجويز کرده و همين امر صدمه زيادي به توليد دارويي کشور مي زند لذا در طرح مذکور پزشک موظف است بر اساس ليستي که از سوي سازمان غذا و دارو در اختيار دارد براي بيمار دارو تجويز کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: