کد خبر: ۶۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 20
شفا آنلاين:پزشکی>یافته ها-نتایج مطالعه محققان اروپایی نشان می دهد که داروهای خواب آور که میلیون ها نفر در سراسر جهان مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان ریه را سه برابر افزایش می دهد.

به گزارش شفا آنلاين،از پایگاه اینترنتی هلث، این مطالعه نشان می دهد که مصرف این داروها به صورت منظم با افزایش میزان تومورهای کشنده ارتباط دارد.


نتایج مطالعه بر روی حدود 30 هزار نفر همچنین نشان می دهد که مصرف این قرص ها با رشد عوامل سرطانزا در دهان، بینی و نای ارتباط دارد.

محققان می گویند، هر چه مقدار داروهای خواب آوری که فرد مصرف می کند بیشتر باشد این خطر نیز افزایش می یابد.

مطالعه 20 ساله محققان در نروژ، فنلاند و انگلیس بزرگترین مطالعه ای است که بر خطر ابتلا به سرطان بر اثر مصرف داروهای خواب تاکید می کند.

مطالعه بر روی حدود 30 هزار نفر نشان می دهد که مصرف قرص های شایع خواب آور مانند بنزودیازپین ها و z-hypnotic خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.تمازپن (Temazepan) از دسته بنزودیازپین ها است که اغلب برای بی خوابی در انگلیس تجویز می شود.

از دیگر نام های تجاری رایج از دسته داروهای بنزودیازپین ها، زاناکس و والیوم است.سه داروی زولپیدم، زوپیکلون و زالپلون سالانه برای حدود پنج میلیون نفر تجویز می شود.

بر اساس نتایج این مطالعه مصرف منظم قرص های خواب برای دست کم دو بار در هفته خطر ابتلا به سرطان مسیرهای هوایی را نسبت به افرادی که قرص های خواب مصرف نمی کنند حدود دو برابر و نیم افزایش می دهد.

همچنین این خطر در افرادی که این داروهای را برای سه سال یا بیشتر مصرف می کنند سه برابر می شود.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: