کد خبر: ۶۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 17
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>برخی فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی دانشگاه CEU فیلیپین بار دیگر با تجمع در مقابل ساختمان وزارت بهداشت اعتراض خود را نسبت به تصمیمات مسئولان آموزشی و روند طولانی شدن صدور مجوز برای فعالیت‌هایشان اعلام کردند.

به گزارش شفا آنلاین : این فارغ التحصیلان دندانپزشکی که برای تحصیل به کشورهای خارجی مانند فیلیپین رفته‌اند از روند طولانی و سختگیرانه وزارت بهداشت برای صدور مجوز فعالیت ‌آنها گله دارند. آنها می‌گویند حقشان ضایع شده و از طرفی مسئولان وزارت بهداشت نیز از سطح پایین آموزشی این دانشگاهها می‌گویند؛ مراکزی که به قول دانشجویان قبلاً مورد تأیید بودند.

برخی از این دانش‌آموختگان معتقدند در دوره تحصیلی‌شان، دانشجویان پس از دفاع از پایان‌نامه فارغ التحصیل می‌شدند در حالی که پس از 5 ماه فارغ التحصیلی، وزارت بهداشت اعلام کرده باید در یک آزمون ملی شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون یک دوره تخصصی را بگذرانند. در حالی که این دوره تخصصی بیش از 2 سال زمان می‌برد و  هزینه‌ای حدود 20 میلیون تومان به همراه دارد.

اعتراض این افراد به این موضوع است که شرکت در آزمونی که سطح کیفی تحصیلات آنها را بسنجد را می‌پذیرند اما شرکت در آزمونی که به مدت بیش از 2 سال زمان می‌برد و پس از آن باید 6 ماه هم فعالیت کنند را نخواهند پذیرفت چرا که چنین پروسه زمان‌بری آنها را به شدت به عقب بر می‌گرداند و پس از چندین سال تحصیل و دوری از خانواده، اکنون که فارغ‌التحصیل شده و برای خدمت به کشور بازگشته‌اند دیگر توانی برای گذراندن این دوره ها را ندارند.

این افراد همچنین حق خود می‌دانند که از 2 سال قبل از اجرای این طرح با‌خبر می‌شدند در حالی وزارت بهداشت بدون اطلاع به آنها چنین طرحی را به اجرا گذاشته است.البته در همین زمینه امیرمحسن ضیایی معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت گفته بود که وزارت بهداشت کارش را به خوبی انجام داده و اطلاع‌رسانی آن کامل بوده است. این فارغ‌التحصیلان معترض یا اطلاعاتشان نادرست است یا منافعی دارند که نمی‌خواهند در این آزمون شرکت کنند.

ضیائی گفته بود: این فارغ‌التحصیلان باید تا سال 2014 فارغ‌التحصیل می‌شدند اما زودتر تحصیلاتشان به پایان رسیده است در نتیجه تمام افرادی که از سال 2009 در هر کجای دنیا دانشجوی دندانپزشکی شده‌اند باید این آزمون را بدهند.

گذراندن دوره آموزشی برای فارغ‌التحصیلان طولانی نیست

در همین رابطه سعید عسگری، دبیر شورای آموزش پزشکی دندانپزشکی  می‌گوید: شرکت این دانشجویان در بخش علوم پایه و واحدهای اختصاصی و گذراندن 6 ماه دوره ارائه خدمات جامع به طور کلی یک و نیم سال زمان می‌برد و اینکه گفته شده بیش از 2 سال است، درست نیست.

وی ادامه می دهد: اگر فردی در این مراحل شرکت کرد و نشان داد سطح علمی بالایی دارد برایش تخفیف قائل می‌شویم یعنی می‌تواند بخشی از دوره‌ها را نگذراند اما اگر فردی موفق نبود زمانش طولانی‌تر خواهد شد.حتی این امتیاز را گذاشته‌ایم دانشجویان در خارج از کشور اگر تمایل داشته باشند در آزمون ملی شرکت کنند می‌توانند شرکت کرده و نتیجه را برای خود حفظ کنند.

دبیر شورای آموزش پزشکی دندانپزشکی در پاسخ به اینکه گفته شده برگزاری چنین دوره‌هایی این فارغ‌التحصیلان را از بازار کار باز می‌دارد، می گوید: ممکن است مناطقی باشند که هنوز نیاز به پزشک و متخصص داشته باشند و وظیفه ذاتی وزارت بهداشت رسیدگی به آنهاست اما نمی‌توانیم افرادی را به مناطق محروم بفرستیم که کیفیت لازم ارائه خدمات را نداشته باشند چون این از نظر اخلاقی درست نیست.

عسگری در مورد اینکه زمان صرف شده برای گذراندن این دوره‌ها فارغ‌التحصیلان را در امرار معاش دچار مشکل می‌کند، می گوید: برای آزمون جایابی‌هم وضع همین طور بوده، زمان طولانی صرف می‌شود تا موفق شوند، این در حالی است که اکنون نامه‌هایی از برخی دانشکده‌ها به ما ارسال شده که احساس نگرانی می‌کنند از اینکه برخی افرادی که از خارج از کشور آمده‌اند و خدمات درمانی دندانپزشکی ارائه می‌دهند، توان علمی لازم را ندارند.

دلایل فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی 

1- مورد تأیید بودن دانشگاه سی‌ای‌یو طبق مصوبه شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت در تاریخ 19 دی 88 در رشته دندانپزشکی و آن هم در گروه 2 (عالی)

2- مراجعات متعدد به وزارت بهداشت در طول دوران تحصیل و عدم اطلاع‌رسانی موضوع آزمون حتی در پرسش از کارشناسان و مدیران وزارتخانه

3- ابلاغ دستورالعمل اجرایی آزمون ملی در تاریخ 6 فروردین93 به سفارتخانه‌ها و آن هم پس از فارغ‌التحصیل شدن

4- دریافت مجوز تأسیس مطب همکلاسی‌های دیگر که ورودی قبلی بوده‌اند ولی به دلیل عقب ماندن واحدهای درسی‌شان همراه با این افراد فارغ‌التحصیل شدند.

5- آزمونی که مدنظر وزارت بهداشت است برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای ادامه تحصیل و دریافت بورد تخصصی است و این اقدام از نظر علمی سازگاری با عرف گذشته ندارد.

به گفته این فارغ التحصیلان،تمام این اتفاقات در حالی صورت می‌پذیرد و آنها را در شرایطی از دریافت مجوز مطب محروم کرده‌اند که کشور از نظر تعداد با کمبود دندانپزشک مواجه بوده و اکثر مناطق محروم فاقد دندانپزشک هستند.

اولین دوره آزمون ملی دانش آموختگان خارج از کشور در رشته دندانپزشکی عمومی 5تیر سال گذشته برگزار شد.

فارس

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
پانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
0
0
یک سال و 6 ماه که نیست حداقل 2 سال است..
2 سال از نظر شما زمان طولانی ای نیست؟
چرا زمانی که برای گرفتن اطلاعت درباره تاییدیه گرفتن دانشگاه ceuفیلیپین از کارمندان وزارتخانه سئوال می پرسیدیم نگفتید...؟!؟!
اگه می طلع بودیم راه دیگه ای انتخاب می کردیم
این اصلا عادلانه نیست که 5 ماه بعد از فارغ التحصیل شدن اعلام کنید آزمون در راه است ان هم آزمونی که هنوز انتهایش برای خودتان هم نا معلوم است..
چرا غرض ورزی می کنید
به نظرم موضوع دولتی نیست شخصی شده و با نظر شخصی ....پیگیری و جهت دار می شود.
پانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
1
0
یک سال و 6 ماه که نیست حداقل 2 سال است..
2 سال از نظر شما زمان طولانی ای نیست؟
چرا زمانی که برای گرفتن اطلاعت درباره تاییدیه گرفتن دانشگاه ceuفیلیپین از کارمندان وزارتخانه سئوال می پرسیدیم نگفتید...؟!؟!
اگه می طلع بودیم راه دیگه ای انتخاب می کردیم
این اصلا عادلانه نیست که 5 ماه بعد از فارغ التحصیل شدن اعلام کنید آزمون در راه است ان هم آزمونی که هنوز انتهایش برای خودتان هم نا معلوم است..
چرا غرض ورزی می کنید
به نظرم موضوع دولتی نیست شخصی شده و با نظر شخصی .... پیگیری و جهت دار می شود.
مريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
1
0
به عنوان یک دانشجوی دندانپزشکی داخل ایران برای انجمن دندانپزشکی متأسف هستم که .... دندانپزشکی درست کردن و ..... انجمن دندانپزشكي مشكل داره و با گذاشتن افراد ..... در سمت شوراي عالي تخصصي دندانپزشكي باعث سردرگمي جوانان مي شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
1
0
جناب آقاي عسگري بهتره اين آزمون براي فارغ التحصيلان ايران برگزاري بشه چون هميشه از آنها شكايت دارند،من خودم از يكي از بهترين دانشگاه هاي انگليس فارغ التحصيل شدم وقتي كار فارغ التحصيلان ايران را مي بينم واقعا تاسف مي خورم،بهتره سطح دانشگاه هاي خودتون را ارتقا بديد
Simin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
1
0
با تشكر از پيامرساني بايد اضافه كنم كه اين مسايل كاملن به علت اختلاف نظرات داخلي وزارت بهداشت و خصامت هاي داخلي و با جبه گيري عليه فارغ التحصيلان فليپين و غرض ورزي عليه انها صورت گرفته شده از جمله ميتوان به سريال هجو مهران مديري اشاره كرد كه در ادامه اين غرض ورزي ها اشكارا اسم فيليپين برده شده و همه ميدانند كه چه كسي و كساني در پشت پرده هستند كه هدفي جز ء تخريب جامعه زحمتكش پزشكي ندارند . در ضمن لازم به ذكر است كه سمت دكتر عسگري را براي ساليان سال جناب اقاي دكتر اكبر فاضل بر عهده داشتند كه فارغ التحصيل از فيليپين بودندو داراي فلوشيپ پروتز فك و صورت از امريكا و سمت استاد در دانشگاه تهران رو داشته و داراي سابقه درخشاني در كارنامه كاري خود هستند ودر طول دوران كاري خود بارها بالا بودن رتبه و درجه علمي فارغ التحصيلان فليپين رو به اجتماع ثابت كردن از جمله فارغ التحصيلي فرزندان خود ايشان از كشور نامبرده شده و همچنين معرفي جوان ترين و باهوش ترين دندانپزشك كشور از فليپين در اخبار كشور . اازجمله ديگر دندانپزشكان مهم كشور ميتوان به دكتر نخستين ,مشاور و همسر وزير بهداشت سابق خانم دكتر مرضيه وحيد دستجردي اشاره كرد .
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
1
0
بنده دانشجوی سال اخر دانشگاه دوسلدورف آلمان هستم به من گفتن برای تایید مدرکم تو ایران باس دو سال نیم تو آزمون ملی دندانپزشکی ایران شرکت کنم .در صورتی که اعتبار دانشگاه من از دانشگاه تهران بالاتره.جالب که بچه های داخل ایران هیچ امتحانی برای تایید مدرکشون ندارن .در صورتی که تو آلمان برای تمام قارغ التحصیلای چه داخل آلمان درس خونده باشن چه خارج از این کشور یه برد دارن اونم تو 2 هفته.
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
1
0
به نظر من این تصمیمات که به این شکل گرفته می شه می تونه جنبه ی سیاسی داشته باشه. اخه برای ارزیابی سواد واقعا نیاز به صرف زمان 2سال نیم ازمون داره. هیج جای دنیا به این شیوه عمل نمی شه .شیوه قبلی دادن واحد تکمیلی بر اساس شیوه امریکا وکانادا بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: