کد خبر: ۶۵۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفا آنلاین>سلامت>کي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين اين ماسک‌ها اسپري گلاب است.

به گزارش شفا آنلاین - يکي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين اين ماسک‌ها اسپري گلاب است. گلاب منافذ پوستي را مي‌‌بندد، از شل بودن و افتادگي پوست جلوگيري مي‌‌کند و هم اينکه نمي‌‌گذارد پوست دچار جوش گردد

پوست سالم
پوست سالم مي‌‌بايست داراي چندين ويژگي باشد. مي‌‌بايست شفافيت و روشني کافي داشته باشد. مي‌‌بايست باز بودن منافذ آن در حد طبيعي و نرمال باشد. مي‌‌بايست عاري از هرگونه ورم (جوش، تاول و يا انواع زوائد برآمده) باشد. پوست زيبا مي‌‌بايست عاري از هرگونه لک باشد. رطوبت کافي داشته باشد و سلول‌هاي آن قدرت ترميم و بازسازي زيادي داشته باشند.

زيبايي
از واژه زيبايي تعابير مختلفي مي‌‌گردد. گاهي زيبايي به يک قسمت جزئي از يک مجموعه اطلاق مي‌‌گردد مانند اينکه بگوييم فلاني بيني زيبايي دارد و يا اينکه بگوييم فلاني پوست زيبايي دارد و گاهي اوقات به زيبايي ديدي کلي مي‌‌بخشيم و بطور مثال مي‌‌گوييم فلاني فردي زيباست و اين در حقيقت يعني اينکه تمام اجزا فرد از نظر ما ترکيبي را بوجود آورده‌اند که زيبا به نظر مي‌‌رسد. بايد توجه گردد که براي بدست آوردن يک زيبايي کلي مي‌‌بايست اجزا ترکيب را تک تک مورد بررسي قرار داد و در جهت اصلاح و زيباسازي آنها اقدام نمود تا در نهايت به يک ترکيب زيبا برسيم. آنچه که از ديدگاه طب سنتي قابل هدايت به سمت سالم و زيبا شدن مي‌‌باشد سه جز اساسي مهم ترکيب يعني پوست، وزن ( تناسب اندام) و سلامت و حفظ مو مي‌‌باشد. که تقريبا فردي که داراي اين سه گزينه مطلوب باشد طبيعتاً فرد زيبايي ناميده خواهد شد (زيبا از ديدگاه سلامت).

منافذ پوستي
هميشه سوال اين است که چرا افراد داراي پوست چرب معمولا بيشتر گريبانگير منافذ باز پوستي مي‌‌باشند. پاسخ آن ساده است. منافذ پوستي در واقع در اثر بزرگ‌تر شدن غدد چربي پوست که در تماس با تابش آفتاب و اشعه فرابنفش هستند، منافذ غدد «پيلوسباسه» باز مي‌شوند و به زبان ساده‌تر مي‌‌توان گفت چربي توليد شده از آنجايي که زيادتر از حد معمول است براي دفع خود از سطح پوست فشار بيشتري را وارد مي‌‌آورند لذا منافذ پوستي را باز و گشاد مي‌‌کنند و دقيقا به همين دليل است که در افراد يا پوست چرب اين قبيل منافذ باز پوستي شايع‌تر مي‌‌باشد. راه‌هاي متعددي براي پيشگيري و درمان منافذ باز صورت وجود دارد. يکي از راهکارهاي کارا و بسيار جواب دهنده، شستشوي مناسب پوست با شوينده‌هاي متناسب با نوع پوست است. شستشوي پوست از اين جهت مانع منافذ باز پوستي مي‌‌گردد که گرد و غبار معلق در هوا و نشسته بر روي سطح پوست به توليد چربي و به توازن آن دفع از منافذ پوست کمک مي‌‌کنند. لذا کاهش گرد و غبار از سطح پوست باعث کاهش اين ميزان چربي و متناسب با آن کاهش منافذ باز مي‌‌گردد.

افراد داراي پوست چرب مي‌‌بايست از شوينده‌اي استفاده کنند که بتواند چربي اضافه را از سطح پوست پاک کند. همچنين استفاده از ضد آفتاب در زمان مواجهه با آفتاب مستقيم اکيداً توصيه مي‌‌گردد.

شفافيت، روشني و لک‌هاي پوست
يکي از مهمترين عواملي که شفافيت پوست را به همراه دارد خون سالم در بدن مي‌‌باشد. ديده مي‌‌شود که افرادي که داراي اعتياد به انواع مواد مخدر مي‌‌باشند داراي پوست شفافي نمي‌‌باشند. لذا اولين گام در شفاف سازي پوست پاکسازي خون مي‌‌باشد و همچنين توجه به خلط صفرا در بدن مي‌‌باشد. بايد به اين نکته توجه شود که پاکسازي بدن از صفراي زايد مي‌‌تواند به شادابي و طراوت پوست و همچنين کاهش زردي پوست نيز کمک کند. ما مي‌‌بايست به عنوان درمانگر جهت پاکسازي صفرا از سه بعد کنترل توليد صفرا، دفع صفراي زايد و درمان توازن توليد و دفع به قضيه نگاه کنيم. جهت کنترل توليد صفرا، پرهيز از خوردن غذاها و مواد خوراکي مانند غذاهايي با ادويه زياد، انواع سس‌ها، مواد غذايي سرخ کردني، شکلات و غذاهاي فست فود و حاضري از جمله ساده‌ترين و کاربردي‌ترين شيوه‌ها براي کنترل صفرا و بهبود علائم آلرژي است که امروزه اين شيوه‌ها توسط بسياري از درمانگران طب مدرن نيز براي پيشگيري از عود کردن آلرژي‌ها و کنترل حساسيت به بيماران توصيه مي‌‌شود.

نوشيدن آب انار و يا همچنين جوشانده عناب مي‌‌تواند به پاکسازي و تصفيه خون در بدن کمک بسزايي کند. همچنين عواملي هم چون افزايش لايه شاخي و تجمع سلول‌هاي مرده در سطح پوست و عدم تعادل در بازسازي سلولي و… مي‌‌توانند باعث کدر شدن و لک‌هاي پوستي مي‌‌گردد. در زمان کدر شدن پوست مي‌‌بايست يک رژيم سرشار از ويتامين و اسيد‌هاي ميوه مورد استفاده قرار گيرد. ميوه‌ها و ويتامين‌هاي آنها نقش بسزايي در باز‌گرداندن شفافيت به پوست دارند.

يکي ديگر از روش‌هاي اصلاحي جهت شفافيت و کمرنگ و از بين بردن لک‌هاي پوستي، استفاده از لايه‌بردارها مي‌‌باشد. يک لايه‌بردار ساده اما در عين حال بسيار عملي براي اين موارد استفاده آرد باقالي مي‌‌باشد. قطره‌قطره شير را به يک قاشق مرباخوري آرد باقالي به همراه نصف قاشق غذاخوري پودر کتيرا اضافه کنيد. زمانيکه به قوام يک ماسک رسيد اين ماسک را بر روي تمام نواحي پوست مي‌‌بايست گذاشت. اين کار مي‌‌بايست از زمان کم مانند 10 دقيقه شروع گردد و به مرور زمان زمان ماسک‌گذاري افزايش يابد تا حدود 30 دقيقه برسد.

ورم (جوش، تاول و انواع زوائد برآمده)
از ديدگاه حکما و طب سنتي پوست يک اندام دفعي مي‌‌باشد که داراي روزنه‌هايي جهت دفع موادي رقيق، مانند عرق مي‌‌باشد. همچنين علم نوين امروزي نيز اين را مي‌‌داند که بطور مثال عرق و چرک از طريق پوست دفع مي‌‌گردد، اما آن ماده‌اي که مي‌‌خواهد از راه پوست دفع گردد بايد به قوام عرق برسد و غلظت خود را از دست بدهد و مانند عرق رقيق گردد تا بتواند از منافذ پوستي خارج گردد. جوش و محتويات داخلي جوش يک ماده غليظ است، اين ماده به سمت پوست مي‌‌آيد و ميل به خارج شدن از پوست را دارد اما بين لايه‌هاي پوستي گير مي‌‌کند.

اين نظر کاملا مطابق با نظر حکما مي‌‌باشد و آنها معتقد هستند که هرچه ماده جوش رقيق‌تر باشد به لايه‌هاي سطحي پوست نزديک‌تر مي‌‌شود و دفع آن راحت ترمي‌‌گردد بطور مثال يک سري افراد داراي جوش‌هاي سرسفيد و يا سرسياهي مي‌‌باشند که اين دسته جوش‌ها التهاب ندارند و با يک ماسک موضعي براحتي دفع مي‌‌گردند. از طرف ديگر بعضي افراد گرفتار پديده جوش هستند و جوش‌هاي آنها داراي التهاب شديد و بعضا پس از رفع، اسکار (اثر) بر روي پوست باقي مي‌‌گذارد که اين خود بيانگر اين است که ماده جوش غليظ است و بدن با اينکه خواسته که اين ماده را از راه پوست دفع کند اما بدليل غلظت بالاي اين ماده، در راه لايه‌هاي پوستي گير کرده است.

افرادي که داراي بلغم زياد در بدن خود مي‌‌باشند به علت برودت سرما، منافذ خروج مواد زائد پوست، بسته مي‌‌شوند. اين يک قانون کلي در طب سنتي است يعني برودت بر کل بدن غالب مي‌‌شود و حرارت در بدن اين افراد حبس مي‌‌گردد و اين افراد احتقان حرارت پيدا مي‌‌کنند (معمولاً اين افراد کساني هستند که اعلام مي‌‌کنند درون بدنشان گرم اما دست و پاها‌يشان سرد است). اين افراد سرماي زمستان را به سختي تحمل مي‌‌کنند و در سرماي سخت دچار آسيب مي‌‌شوند وليکن با خوردن کوچکترين ماده گرمي‌‌دچار جوش مي‌‌شوند. در اين دسته افراد علت جوش سردي بدن است. در اينجا وظيفه طبيب و درمانگر طب سنتي و يا طب ايراني اين است که نسخه‌اي را بپيچد که ابتدا طرف را آرام‌آرام گرم کند تا سرماي غالب بدن از بين برود و منافذ پوستي باز شود. افراد تحت درمان ممکن است در ابتدا با افزايش تعداد جوش در سطح بدن خود مواجه شوند اما پس از گذشت مدتي اعلام خواهند کرد که احساس سرما مي‌‌کنند و ديگر از آن حرارت دروني بدن خبري نخواهد بود. اين يعني بيمار روند درمان را طي کرده است و ما با باز کردن منافذ پوستي اسباب خروج گرما را از بدن بيمار فراهم کرده‌ايم. اين فرد اکنون فردي سرمايي است که درون آن نيز سرد است. حال مي‌‌بايست در ادامه روند درمان اين افراد را آهسته آهسته گرم کنيم. يکي از ابتدايي‌ترين راه‌ها براي درمان جوش‌ها استفاده از ماسک‌هاي طبيعي مي‌‌باشد که امروزه استفاده از آنها بسيار رايج و همه‌گير شده است.

گلاب:
يکي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين اين ماسک‌ها اسپري گلاب است. گلاب منافذ پوستي را مي‌‌بندد، از شل بودن و افتادگي پوست جلوگيري مي‌‌کند و هم اينکه نمي‌‌گذارد پوست دچار جوش گردد. اسپري گلاب از آن جهت که گلاب قابض است براي درمان منافذ باز پوستي نيز بسيار کارا مي‌‌باشد.

ماسک شويد و بابونه :
از ديگر ماسک‌هاي کارا و قابل توصيه براي پوست‌هاي جوش‌دار مي‌‌توان به ماسک شويد و بابونه اشاره کرد. جهت تهيه اين ماسک يک قاشق غذاخوري از شويد و بابونه را در يک ليوان آب دم کنيد و بعد اين را صاف کرده و روزي دو سه بار پوست را با اين مايع شستشو دهد. اين ماسک بيشتر براي جوش‌هاي سرسفيد و سرسياهي که هنوز عميق و فراگير بر روي سطح پوست نشده‌اند، توصيه مي‌‌گردد.

آرد گندم و سکنجبين:
ضماد آرد گندم و سکنجبين ديگر توصيه ما براي پوست‌هاي جوش‌دار مي‌‌باشد. جهت تهيه اين ماسک قطره قطره سنکنجبين (در صورت نبودن سکنجبين از سرکه مي‌‌توان استفاده کرد اما سرکه را مي‌‌بايست با آب مخلوط کرده چون ضماد با سرکه خالص بسيار تند و تيز مي‌‌شود) را بر روي پودر آرد گندم اضافه کرده تا حدي که به قوام ماسک برسد. اين ماسک را مي‌‌توان براي پوستي استفاده کرد که خيلي التهاب ندارد.

رطوبت پوست
بسياري از متخصصين پوست و زيبايي معتقدند که مهترين جنبه يک پوست، جنبه رطوبت آن مي‌‌باشد تا آنجايي که رييس انجمن جراحان پوست آمريکا مي‌‌گويد: اگر فقط قدرت خريد يک محصول آرايشي را داريد، فقط يک مرطوب کننده بخريد. توجه داشته باشيد که در صورتي که محتواي آب پوست طبيعي باشد، پوست نرم، صاف، قابل ارتجاع و درخشان است. عوامل مختلفي سبب از بين رفتن رطوبت پوست مي‌‌گردد که از جمله اين عوامل مي‌‌توان به اين موارد اشاره کرد: مواجهه با آب و هوا يا باد گرم، استفاده مکرر از مواد شوينده و پاک کننده، ابتلا به بعضي از بيماري‌ها مانند درماتيت آتوپيک و…

يکي از بهترين راهکارها براي کساني مي‌‌خواهند رطوبت را به پوست خود هديه دهند اين است که روزانه به ميزان مناسبي آب بنوشند. همچنين رايج‌ترين و سريع‌ترين راه که تقريبا اولين گزينه پيش رو براي افراد داراي پوست خشک نيز مي‌‌باشد استفاده از کرم‌هاي مرطوب کننده مي‌‌باشد که امروزه با نام‌هاي تجاري مختلف و اسانس‌هاي مختلف در داروخانه و فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي موجود مي‌‌باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: