کد خبر: ۶۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 15
وزیربهداشت:
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی با تشریح علت ردصلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری به برخی ازچالش های اساسی موجوددرنظام سلامت اشاره کرد.

به گزارش شفاآنلاین ،دکترهاشمی درباره رد صلاحیت برخی کاندیداهای نظام پرستاری گفت: تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند، این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفتند اما آنها به کارشان ادامه دادند.


وی که  در هشتاد و یکمین جلسه شورای آموزش پزشکی سخن می گفت خاطرنشان کرد: دو سال از انتخابات مردم و حاصل آن که دولت یازدهم است می‌گذرد و تصور ما این است دولت با همه مشکلات بین‌المللی و بخشی از آن که داخلی است برعهد خود استوار است و به دنبال رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: بنای دولت و مجلس این است که وحدت ملی و اتحاد همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی حول محور تبعیت از قانون اساسی برای رفع موانع ایجاد شود و مردم هم بر عهدی که بسته‌اند با دولت همراهند و امید دارند و نمی‌خواهند امیدشان به یأس تبدیل شود. بنابراین امیدواریم کسانی که نا امیدگو هستند تغییر روش دهند.  

وزیر بهداشت گفت:‌ در حوزه پزشکی اگر مشکلی داریم به دلیل این است که می‌توانستیم در بخش آموزش بهتر عمل کنیم. خوشحالم که با آمدن آقای لاریجانی روح جدیدی به این حوزه دمیده شده و ادامه طرح تحول سلامت در آموزش پزشکی رقم می‌خورد تا مردم شاهد این تغییرات جدی باشند.

در گذشته شاهد تصمیمات خلق‌الساعه بوده‌ایم

 هاشمی ادامه داد: در گذشته شاهد تصمیمات خلق‌الساعه بوده‌ایم که بدون کار کارشناسی انجام شده بنابراین انتظار داریم که تصمیمی گرفته نشود و در جلسات بعدی تجدیدنظر شود، بسیاری از جلسات شورای آموزش پزشکی به جزئیات پرداخته که ضرورتی نداشته است.

  وی مشکل امروز را به غیر از آموزش پایه در گروه‌های پزشکی تجدیدنظر در این حوزه دانست و بر آن تأکید کرد و گفت: در حوزه تخصصی بلاتکلیف هستیم و نمی‌دانیم برای رشته‌های فوق‌ تخصصی همین آهنگ فعلی درست است یا خیر و به چه تعداد نیرو نیاز داریم.

وزیر بهداشت افزود: در همپوشانی وظایف نیز شورا در گذشته کوتاهی کرده و شاهد موازی‌کاری‌هایی در این حوزه‌ها بوده‌ایم و اگر تجدید نظر نشوند در آینده برای سلامت مردم مخاطره‌آمیز خواهد شد.

 هاشمی تصریح کرد: سالهاست در مورد آزمایشگاه‌ها فقط نظاره می‌کنیم و به عنوان تک رشته‌ای، PHD می‌دهیم یا دکترای علوم آزمایشگاهی را حذف کرده‌ایم و آزمایشگاه را فقط به یک گروه خاص محدود کرده‌ایم و فقط نظاره‌گر هستیم، این موضوع در مورد رادیوتراپی و پزشکی عمومی نیز وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: قانون به ما اختیار داده و باید تکلیف رشته‌ها را مشخص کنیم. گذر زمان آن را حل نمی‌کند بلکه مشکلات مردم سخت تر می‌شود اگر 10 سال پیش برای آنها تصمیم می‌گرفتیم اکنون مشکلات کمتر بود.

وی افزود: افزایش ظرفیت پزشکی نیز همیشه با مخالفت ارائه دهندگان خدمات مواجه بوده و اختیار را به صنف داده‌ایم در حالی که وظیفه حاکمیت رفع نیاز مردم است اما همیشه نسبت به جمعیت و افزایش آن با محدودیت مواجه بوده‌ایم و تعداد پزشکان و متخصصان به تعداد کافی تربیت نشده است.

 وی ادامه داد: اگر با این شیوه سال‌های آینده پیش برویم حجم اعتبارات وزارت بهداشت از سایر وزارتخانه‌های رده‌های اول و دوم بیشتر می‌شود و هزینه‌ها گران خواهد شد.   وی بر تجدیدنظر در طرح خدمت پزشکان و برای ماندگاری آنها تأکید کرد و گفت: تصمیمات خوبی گرفته شده که ما آن را 10 سال پیش هم مطرح کردیم. اگر بومی گزینی مبنا قرار گیرد هزینه‌ها کمتر می‌شود. امسال اصرار بیشتری با مسئولیت خودم خواهد داشت که 1500 ظرفیت را افزایش می‌دهیم و به بومی‌گزینی و به مقطع تخصص خواهیم داد.

پز فوق تخصصی را به منابع مردم ترجیح نمی‌دهیم


وی افزود: آنچه مهم است مردم هستند و نگران چیزی نباید باشیم چون نمی‌خواهیم پُز فوق تخصص و موقعیت بین‌المللی را به منافع مردم ترجیح دهیم.  

وزیر بهداشت گفت: در تخصص و برخی رشته‌ها مانند داروسازی، دندادنپزشکی و پرستاری نیاز است کمبودها را برطرف کنیم و احساسی عمل نکنیم. ما همیشه در مورد این موضوع سکوت کرده‌ایم و فکر کرده‌ایم چون پول نداریم به فوق تخصص‌ها باید فشار بیاوریم. از طرفی علاقه‌مند به افزایش جمعیت هم هستیم اما با ایجاد طرح برای متخصصان آنها را محدود می‌کنیم.

 وی ادامه داد: نباید در مورد بومی گزینی سختگیری کنیم باید با شجاعت دنبال شود و تفاهم‌نامه‌ای با ستاد نوشته و نیازها را خودشان تأمین کنند و 5 یا 10 سال خود را موظف کنیم که این متخصصان برای ما کار کنند.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت اعضای هیأت علمی نیز گفت: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید اعضای هیأت علمی در یک جا کار کنند و با این تعرفه‌های مصوب فعالیت همزمان در بخش دولتی و خصوصی قابل قبول نیست.  

به گفته هاشمی جوانانی که جذب در بخش دولتی به عنوان هیأت علمی شده‌اند نباید به آنها آدرس غلط بدهیم. باید در بخش دولتی معلمی که فراموش شده را احیاء کنند، بنابراین بنا داریم فاصله بین بخش خصوصی و دولتی را کم کنیم.  

وی نسبت به آسیب دیدگی به کیفیت آموزش، انتقاد کرد و گفت:‌ آموزش عمدتاً نظری و بالین‌محور شده در حالی که نیاز به آموزش‌های دیگری هم هست که مغفول مانده است. ما آموزش پزشکی را از آموزش عالی جدا کردیم تا مهارت‌ها بیشتر شود. اما به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان حتی شبکه بهداشتی را نمی‌شناسند و با بار بیماری‌ها بیگانه هستند.  

وی افزود: در رشته‌های زنان جراحی و چشم می‌بینیم که دوره‌های تخصصی به طور کامل گذرانده نمی‌شود. مردم مشکل دارند در عین حال نمی‌گوییم که بخش نظری مهم نیست اما کسب مهارت مهمتر است.   وزیر بهداشت در مورد برنامه پزشک خانواده نیز گفت: سال‌هاست از آن صحبت می‌شود. برخی پزشکان عمومی مخالف تخصصی شدن آن هستند اما نمی‌توانیم از نظام اجرا حرف بزنیم در حالی که پزشک خانواده را اجرا نکنیم و قلب وزارت بهداشت را شبکه قرار ندهیم اگر تقلیدی می‌کنیم باید درست باشد. در دنیا مشخص است که چه میزان پزشک خانواده و چطور تربیت می‌شوند باید بیماری‌ها بومی شوند و در شورای عالی برنامه‌ریزی در مورد پزشک عمومی، طول دوره و محتوای آن تجدید نظر شود.  

منفعت صنف را به منفعت مردم ترجیح نمی‌دهیم
هاشمی افزود: رودربایستی را کنار بگذاریم و منفعت صنف را در وحله دوم قرار دهیم. مشکلی که در سیاست‌گذاری وجود دارد این است که وقتی اهداف را اصلی و فرعی می‌کنیم بر سر دو راهی قرار می‌گیریم که به نفع صنف برویم یا مردم و همیشه کفه ترازو به یک سمت رفته اما انتظار می‌رود به سمت مردم سنگینی کند.  

وی گفت: همچنین افرادی که انتخاب رشته می‌کنند به بهانه کسب درآمد بیشتر برخی رشته‌ها را هدف قرار ندهند چون حکیم بودن از آن در نمی‌آید و بخشی از گرفتاری‌های ما از این مسیر است.   هاشمی در مورد وضعیت معیشتی دستیاران گفت: وضعشان خراب و نامناسب است. ماهی 700 تا 800 هزار تومان می‌گیرند که اگر در قالب بازنگری دو درصد به حقوقشان افزوده شود یا حقوقشان دو برابر شود خوب است البته می‌دانم سخت است اما وضع خوبی ندارند.  

وزیر بهداشت در مورد پرداخت مبتنی بر عملکرد نیز گفت: هم اکنون 300 بیمارستان در زمینه این پرداخت‌ها نهایی شده‌اند بنابراین بیمارستان‌هایی که نهایی شده‌اند تعلل نکنند. تنها مشکلی که وجود دارد بین پرداخت رده مدیریتی و محیطی است که تفاوت زیادی دارد. فاصله‌های چند برابری تا 8 برابر را می‌بینیم. باید برای کارانه رده مدیریتی سقفی بگذاریم. در حالی که مثلاً می‌بینیم یک پرستار با سابقه کم یک چندم سرپرستار حقوق می‌گیرد. 

تعارف نداریم، کسی که خلاف قانون عمل کند،‌رد صلاحیت می‌شود 

وی در مورد انتخابات نظام پرستاری نیز گفت: تعداد افرادی که صلاحیت نداشته‌اند در مقایسه با دوره‌های قبلی حداقل است. ما تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. قانون مشخص کرده هر کاری از چه مسیری برود بنابراین رد صلاحیت برخی کاندیدا به دلیل این بوده که دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفته اما آنها به کارشان ادامه دادند. 

هاشمی تأکید کرد: برای خدمت و ارتقای خدمات پرستاری باید توجه شود که افرادی بیایند که سواد و متانت خوبی دارند، عاقل هستند و کار را غیرسیاسی دنبال می‌کنند. از رؤسای دانشگاه‌ها نیز می‌خواهم در این مورد رودربایستی را کنار بگذارید و آنچه به صلاح این رشته و مردم است را مبنا قرار دهید.  

وزیر بهداشت در مورد سند آمایش سرزمینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید هر استانی یک مرکزیت داشته باشد چون تقسیمات کشوری را بر اساس این سند تغییر داده‌ایم، بنابراین از نظر امینی در بخش استان‌ها اهمیت دارد و اگر دقت نشود مشکل‌آفرین خواهد شد. 

وی در مورد موضوع تجهیزات پزشکی، گفت: کمپانی‌های بین‌المللی در این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و اگر مذاکرات به نتیجه برسد گشایش وسیعی در این حوزه اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری ستاد و دولت نخواهد بود. البته اگر نشد اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: