کد خبر: ۶۵۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
دکترنوربخش تشریح کرد:
شفاآنلاین:اجتماعی>بیمه>مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بدهی دولت به این سازمان به رقم ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: این بدهی‌ها به دلیل ایجاد تکلیف بدون در نظرگرفتن منابع است.

به گزارش شفا آنلاین : تقی نوربخش در خصوص مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت، اظهار داشت: بر اساس قانون تامین اجتماعی سه درصد از منابع سازمان به عهده دولت است؛ این مطالبات به صورت مکرر وجود داشته و مربوط به دولت خاصی نیست.

وی ادامه داد: تا سال 80 کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 2 هزار و 700 میلیارد تومان، در سال 84 حدود 4 هزار میلیارد تومان و در انتهای دولت نهم به حدود 60 هزار میلیارد تومان رسیده است. علت ایجاد این بدهی نقش کارفرمایی دولت در برخی مشاغل از جمله رانندگی، قالی‌بافی، خادم مساجد و صیادان است که در طول دهه اخیر ایجاد شده است، ایجاد تکلیف بدون در نظر گرفتن منبع از عهده دولت‌ها خارج بوده و مبالغ مذکور را به وجود آورده است و در حال حاضر نیز بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر به دلایل دیگر از جمله تحریم‌ها که فشار زیادی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است، پرداخت یکجای بدهی‌ها منطقی نیست زیرا این رقم حدود نیمی از رقم بودجه کشور است ولی انتظار این است که بدهی هر سال در همان سال پرداخت شود مثلاً برای سال 94 این رقم حدود 15 میلیارد و 400 میلیون تومان است. در سال گذشته سهم دولت در بودجه سازمان 9 هزار میلیارد تومان بود که حدود شش هزار میلیارد از محل دو ردیف بودجه‌ای، مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو و هدفمندی یارانه‌ها به سازمان پرداخت شد که مبلغ 760 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی افزود: بدهی دولت‌ها به سازمان تا سال 91 همیشه به صورت سهام کارخانه‌ها پرداخت می‌شد که ممکن بود سودآور باشد یا خیر، وظیفه سازمان این است که به عنوان نهادی اقتصادی سهام غیر سودآور را با اصلاح ساختار به سهام سودآور تبدیل کند که به توسعه اقتصاد ملی نیز کمک شود اما در سال 91 مصوبه‌ای از سوی مجلس تصویب شد که بدهی ها به صورت نقدی پرداخت شود در دو سال اخیر اموال به صورت سهام کارخانه نبوده و اکر کمکی صورت گرفته از طریق خصوصی‌سازی و نقدی بوده است چراکه باید بنگاه سودآور باشد تا رد دین شود.

نوربخش تصریح کرد: سیاست سازمان در بخش اقتصادی ورود به بازار سرمایه است، ما در این مدت هولدینگ دارویی را برای شفافیت بیشتر و تبدیل به نقدینگی به بورس بردیم. در حال حاضر نیز هولدینگ دارو، نفت و گاز سازمان در بورس وجود دارد. سهم ما در بورس حدود 12 درصد است و در صنایع دارویی حدود 40 درصد، تولید منابع اولیه دارو 70 درصد، پخش دارو 40 درصد، تولید سیمان 40 درصد و 70 درصد تولید قیر را در کشور به عهده داریم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: