کد خبر: ۶۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>سلامت>تيرگي پوست سرزانو و آرنج در افراد با پوستهاي تيره بيشتراست.
به گزارش شفا آنلاین،با سايش و فشار در آرنج و زانو يا مچ پا پوست ضخيم و مرده تشکيل مي شود و باعث مي شود که پوست اين قسمتها سياه شود. اين باعث ميشود که خانمها نتوانند  دامن کوتاه و يا لباس هاي بدون آستين  بپوشند چون سياهي  زانو و آرنج ديده ميشود .

وقتي حرف تيرگي سر زانوها و آرنج ها مي شود، خيلي ها فکر مي کنند اين مشکل مخصوص خانم هاست و آقايان هيچ وقت دچار چنين دردسري نمي شوند. در حالي که متخصصان پوست و مو مي گويند تيرگي پوست روي اين مفاصل، زن و مرد نمي شناسد و به سن و سال هم ربطي ندارد، اما خانم ها نسبت به اين موضوع حساس تر هستند و در نتيجه بيشتر هم به دنبال روش هاي درماني مي روند. براي همين هم به اشتباه تصور مي شود فقط خانم ها درگير اين موضوع خواهند شد.

تيرگي پوست سرزانو و آرنج در افراد با پوستهاي تيره بيشتر ديده مي شود .اين تيرگي ممکن است روي مفاصل کوچکتر مثل انگشتان وقوزک پا هم ديده شود .ميزان ملانين پوست رنگ پوست شما را تعيين مي کند .

علل تيرگي پوست زانوها و آرنج ها
زياد که روي زمين بنشينيد، قوزک پاي تان سياه تر از قبل خواهد شد و وقتي چند ساعت دست تان را روي ميز يا زمين تکيه دهيد، آرنج تان هم همين وضع را پيدا خواهد کرد. اما علاوه بر اينها، عوامل ديگري هم وجود دارد که مي تواند در تيرگي پوست قسمت هايي از بدن موثر باشد. آن طور که دکتر سيد داوودي، متخصص پوست و مو در اين باره مي گويد: تيرگي پوست در نواحي آرنجها، زانوها و قوزک پا مي تواند به علل مختلفي اتفاق بيفتد و يکي از اين دلايل که براي تمام افراد هم يکسان است، ضخيم تر بودن پوست در اين نواحي است.

به همين دليل هم وقتي آرنج يا زانو در وضعيت خميده قرار مي گيرد که مفصلش کشيده شده، پوست کمرنگ تر به نظر مي رسد. در نتيجه زماني که آرنج باز است، به علت چروکيدگي و فشرده شدن پوست، تيره تر از حالت خميده خواهد بود. بر همين اساس، ضخيم تر شدن پوست در حالتي که زانو يا آرنج باز است، يکي از علل تيره تر بودن اين نواحي است.

اين متخصص پوست و مو با اشاره به وجود رنگدانه هاي بيشتر در اين نواحي، ادامه مي دهد: ميزان رنگدانه هايي که در اين قسمت ها ساخته مي شود کمي بيشتر است و به همين دليل هم تيره تر از ساير بخش ها به چشم مي آيد.

نکته ديگري که معمولا در مورد زانو و آرنج مطرح مي شود و خيلي ها با آن روبه رو هستند، ساييدگي پوست اين قسمت هاي بدن است. به گفته دکتر داوودي، پوست اين نواحي در معرض تماس مداوم با لباس قرار دارد و علاوه بر اين، کار و فعاليت برخي از افراد هم طوري است که اين نواحي با زمين يا سطوح سخت در تماس خواهد بود. در نتيجه چنين وضعي باعث مي شود پوست بدن و بويژه طبقه شاخي پوست در اين قسمت ها ضخيم تر شود.

وي مي افزايد: با توجه به اين که طبقه شاخي پوست، لايه سلول هاي مرده را تشکيل مي دهد، ضخيم تر شدن آن باعث مي شود پوست از نظر ظاهري تيره تر و حتي تا حدي کثيف تر از وضعيت معمول و طبيعي به چشم بيايد.

رنگ پوست هم مهم است
در کنار تمام مواردي که به آنها اشاره شد، رنگ پوست افراد هم در اين زمينه نقش موثري دارد. دکتر داوودي با بيان اين مطلب يادآور مي شود: کساني که پوست شان سبزه و تيره تر است بايد به اين نکته دقت کنند که پوست قسمت هايي از بدن اين افراد، تيره تر به نظر مي رسد. به همين دليل هم به طور معمول، تيرگي هاي دور چشم يا اطراف دهان يا تيرگي پوست روي مفاصلي که گفته شد و حتي تيرگي پشت بند انگشتان در اين افراد بيشتر نمايان مي شود.

به طور خلاصه مي توان گفت کساني که از نظر رنگ بندي، پوست شان در گروه پوست هاي تيره قرار مي گيرد، بيشتر با اين تيرگي ها روبه رو خواهند بود. اين پزشک متخصص به اين موضوع اشاره مي کند و چنين ادامه مي دهد: بنابراين تيرگي پوست در مواردي جنبه نژادي و خانوادگي دارد اما در تمام افراد، با هر رنگ پوست و از هر نژادي، ممکن است شاهد اين وضع باشيم که البته شدت و ضعف آن هم به رنگ پوست خود فرد بستگي پيدا مي کند.

توصيه هاي ومراقبت هاي لازم :
- به پزشک مراجعه کنيد تا مطمئن شويد که دچار سندرم آديسون که علائمي مشابه مي دهد نيستند .

- ازيک کرم ساينده (scrub) ملايم جهت برداشتن پوست هاي مرده در سر زانو وآرنج استفاده کنيد .باتکرار اين کار وبرداشته شدن پوست مرده ، پوستي جوانتر وروشن تر نمايان مي شود.نبايد سايش شديد و روزانه باشد چون باعث مي شود پوست آسيب ببيند وحتي امکان دارد تيره تر شود(مثلا اسکراب کليبل).

- از يک کرم مرطوب کننده بعد از سايش بعد از حمام استفاده کنيد .شبها قبل خواب نيز اين نواحي را مرطوب کننده بزنيد .

- پيلينگ هاي شيميائي : البته در پوستهاي تيره پيلينگ شيميائي بايد با احتياط وزير نظر پزشک با تجربه انجام شود کمک موثري به کاهش تيرگي مي کند .

- AHAو اسيد ساليسيليک : اين ترکيبات در کرمهاي چرب اگر ساخته شوند کمک خوبي به روشن تر شدن پوست مي کند .

- درمانهاي خانگي : شامل آب ليمو ترش وعسل ،همچنين آلوئه ورا است که مي تواند تا حدودي کمک کننده باشد .داروهاي خانگي موثر در لايه برداري و سفيد کردن آرنج و زانو وجود دارد. اين لايه بردارهاي طبيعي عبارتند از جوش شيرين,شکر و روغن زيتون,سرکه و ماست

- يکي از علت هاي تيره شدن پوست خشکي آن است. هميشه به ياد داشته باشيد که آرنج خود را مرطوب نگه داريد.

- بهتر است قبل از بيرون رفتن از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد , يا لباسهاي پوشيده محافظت کنيد  زيرا نور خورشيد باعث خشک شدن پوست مي شود.

- اگر آرنج شما زخم است درمان آب ليمو را امجام ندهيد و صبر کنيد، زخم بطور کامل رفع شود و سپس درمان را شروع کنيد.

-  سر زانو نشستن و لم دادن روي آرنج باعث افزايش ضخامت و تيرگي زانو و آرنج مي‌‌شود.

- از مهمترين دلايل تيرگي پوست حساس زير بغل استفاده از تيغ خودتراش براي از بين بردن موهاي زايد اين ناحيه است. بهتر است براي اصلاح موهاي زايد از ساير روش‌ها مانند دستگاه‌هاي اپيليدي استفاده کرد.

- ليرزها : از ميان انواع ليزرها ،ليزر کيوسويچ  تنها ليزري است که بدون هيچ گونه عوارضي مي تواند در کاهش تيرگي پوست زانو وآرنج موثر باشد .

-در پايان در نظر داشت که تيرگي پوست آرنج وزانو را نمي توان بطور کامل از بين برد چون پوست اين نواحي بطور طبيعي کمي تيره تر از سايز نواحي بدن است .
آریا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: