کد خبر: ۶۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>سلامت>بنیانگذار اولین مطب دندانپزشکی دیجیتال- لیزری در ایران گفت: برای درمان دندان های پوسیده به کمک دستگاه دیجیتالی- لیزری، تصویربرداری و طراحی دندان با دقتی در حد 25 میکرون انجام می شود، در نتیجه خطاهای انسان، مواد قالب گیری و لابراتوار کاملا در این روش حذف می شود.
به گزارش شفا آنلاین ، دکتر مهران همتی در نشست خبری که به مناسبت معرفی اولین مطب دندانپزشکی دیجیتال- لیزری در ایران برگزار شد گفت: ضعف ما این است که همیشه تکنولوژی به کشور وارد می شود اما فرهنگ آن نمی آید. بنابراین بحث فرهنگسازی در زمینه دندانپزشکی دیجیتال حرف اول را می زند.

وی اظهار کرد: استفاده از تجهیزات دیجیتالی- لیزری می تواند نقش موثری در درمان بیماری های دندان ایفا کند. به کمک این تجهیزات ابتدا پوسیدگی دندان به کمک نرم افزار تشخیص پوسیدگی مشخص می شود. در این روش در صورت نیاز بی حسی با کمک سیستم دیجیتال تزریق ماده بی حسی به صورت کاملا کنترل شده انجام می شود.

همتی با اشاره به مزیت های این روش درمان پوسیدگی نسبت به روش های سنتی افزود: کنترل مداوم سرعت و زمان تزریق و میزان ماده بی حسی از دیگر مزیت های آن است که در آن شخص کمترین درد و ناراحتی را حین تزریق بی حسی احساس می کند. با کمک دستگاه، تشخیص رنگ دیجیتالی قسمت های مختلف دندان تعیین می شود و ترمیم همرنگ سایر دندان ها انجام می شود تا زیبایی نیز در کنار کیفیت تامین شود.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: بافت پوسیده به کمک لیزر کاملا حذف شده و شکل حفره دندان با سیستم طراحی و آماده می شود. در این مرحله وجود پوسیدگی توسط دستگاه تشخیص پوسیدگی نوری کنترل می شود. بافت پوسیده هنگام تابش نور این دستگاه قرمز و قابل تشخیص می شود. بعد از اطمینان خاطر از حذف تمامی بافت های پوسیده مرحله تصویر برداری و تکمیل قسمت صدمه دیده دندان آغاز می شود.

سفیر علمی انجمن آمریکا در ایران در ادامه تصریح کرد: برای درمان دندان های پوسیده به کمک دستگاه دیجیتالی- لیزری، تصویربرداری و طراحی دندان با دقتی در حد 25 میکرون انجام می شود، در نتیجه خطاهای انسان، مواد قالب گیری و لابراتوار کاملا در این روش حذف می شود. دندان طراحی شده توسط ماشین تراشیده می شود و بعد از چند دقیقه دندان آماده نصب است و توسط چسب های مخصوص بر روی بافت های دندان چسبانده می شود بنابراین کل مراحل درمان ریشه، جراحی لثه، ترمیم تاج و روکش به جای 4 تا 5 جلسه درمانی طی 2 تا 3 ساعت تکمیل خواهد شد.

این فلوشیپ ارتودنسی در ادامه با توجه به کاربرد لیزر در جراحی لیزر گفت: لیزر بسیاری از باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد. در این روش به جای بریدن و حذف بافت لثه با تابش لیزر باکتری ها از بین رفته و رشد سلول های لثه تحریک می شود بنابراین هنگامی که لثه با لیزر درمان می شود در مقایسه با جراحی و بریدن لثه ظاهری زیباتر و سالم تر برای بیمار حاصل می شود.

همتی متذکر شد: آفت و تبخال نیز به راحتی توسط لیزر درمان می شوند که در این روش آفت و تبخال یا کاملا حذف شده یا در طول درمان کاهش می یابد. به کمک لیزر یک جراحی لثه که به روش سنتی بیش از یک ساعت به طول می انجامد به راحتی می توان در 10 دقیقه درمان و کار را به اتمام رساند.

این فلوشیپ ایمپلنت در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفاده از طول موج های مختلف لیزر سبب از بین رفتن باکتری های داخل دهان می شود. این باکتری ها به هیچ وجه با تکنیک های رایج درمان ویژه از بین نمی روند و فقط نور لیزر می تواند به دلیل نفوذ در بافت دندان و استخوان آنها را از بین ببرد. حتی عفونت های شدید نیز به راحتی توسط لیزر کنترل می شوند و نه تنها امکان ادامه درمان در یک جلسه مهیا می شود بلکه به دلیل از بین رفتن میکروب ها طول عمر دندان درمان شده نیز افزایش می یابد.

کارشناس ارشد مهندسی پزشکی با بیان اینکه تعداد محدودی از کشورها موفق به داشتن سیستم دندانپزشکی دیجیتالی هستند گفت: تنها 15 کشور به این سیستم مجهز هستند که بنده سفیر علمی انجمن  آمریکا در ایران هستم و امیدواریم که بتوانیم با فرهنگ سازی در میان پزشکان و دریافت کنندگان خدمت، نحوه استفاده و کاربرد این دستگاه را در ایران رونق دهیم.

سفیر علمی انجمن در ایران با بیان اینکه استفاده از دستگاه دیجیتالی- لیزری بدون عوارض است گفت: یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه درمان بیماری های دهان و دندان کودکان است زیرا استفاده از این روش کاملا بدون درد و عوارض است.

وی در ادامه علاوه بر درمان، رعایت بهداشت از سوی مردم را یک نکته مهم جهت تداوم درمان دندان ترمیم شده دانست و گفت: بهداشت دهان و دندان یکی از نکاتی که حائز اهمیت است.

این مسترشیپ لیزری در ادامه با توجه به کاربردهای مهم استفاده از دستگاه های دیجیتالی - لیزری در درمان بیماری های دهان و دندان، گفت: پوسیدگی هایی در دندان وجود دارد که پزشکان با چشم نمی توانند آن را تشخیص و دمان کنند. به طور کلی اگر 35 تا 40 درصد ماده معدنی دندان از بین رفته باشد پوسیدگی با چشم مسلح پزشک قابل رویت و تشخیص است اما اگر بافت ناحیه ای از دندان حدود 25 درصد از بین رفته باشد به لحاظ علمی آن ناحیه پوسیده محسوب می شود ولی حفره نیست که پزشک بتواند به راحتی با چشم آن را تشخیص دهد بنابراین این بیماری توسط پزشک تشخیص داده نمی شود و درمان های لازم نیز برای آن ارائه نخواهد شد که در این هنگام بیمار از مطب دندانپزشکی ترخیص شده در حالی که هنوز چندین ناحیه درمانی پوسیده دارد که یقینا طی سه یا چهار سال آینده شخص درگیر پوسیدگی و ترمیم دندان می شود؛ این در حالی است که به کمک فناوری دیجیتال می توان همه جوانب درمان را به دقت کنترل و تصویر رادیوگرافی را پردازش کرد به عبارت دیگر میزان مواد معدنی دندان از صفر تا 100 تعیین شده و قسمت پوسیده را می توان مشخص و به درمان مناسب اقدام کرد.

وی درباره مواد مصرفی این روش گفت: موادی که جهت ساخت ترمیم دندان و روکش به کار می روند از انواع سرامیکی و کاملا وارداتی است.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: ما موفق شدیم این سیستم را برای اولین بار در ایران راه اندازی کنیم. اگر این سیستم در کشور توسعه یابد خیلی در وقت و انرژی صرفه جویی می شود چون پروسه درمان پوسیدگی دندان را به 2 تا 3 ساعت کاهش می دهد. 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: