کد خبر: ۶۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 11
معاون وزیر بهداشت خبر داد:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>دانش و فناوری>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از حمایت طرح‌های کلان و استراتژیک علوم پزشکی در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر رضا ملک زاده در اولین جلسه کمیته‌های علمی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران گفت: این مؤسسه با نام اختصاری «نیماد» به عنوان یک نهاد عالی‌رتبه علمی برای رهبری، مدیریت، حمایت و توسعه تحقیقات علوم پزشكی در کشور شروع به فعالیت کرده است.

وی افزود: مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران از نظر تشکیلاتی به صورت هیأت امنایی و زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شود.

رئیس مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران با تأکید بر این نکته که مهم‌ترین وظایف کمیته‌های علمی مؤسسه تعیین نیازهای تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی و فراخوان آن جهت دریافت و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی است، پرورش نیروهای جوان و مستعد در خلال طرح‌های پژوهشی را از دیگر اهداف این مؤسسه دانست.

ملک زاده تعاملات ملی و بین‌المللی را به عنوان معیارهای مورد انتظار در طرح‌های ارسالی به نیماد دانست و از حضور حداقل یک داور غیرمقیم (دانشمندان ایرانی مقیم خارج و یا دانشمندان غیرایرانی) در داوری طرح‌های ارسالی به نیماد خبر داد.

براساس این گزارش، دکتر شاهین آخوندزاده، دبیر نیماد نیز ضمن شرح تاریخچه و ارکان مؤسسه، تعیین اولویت‌های تحقیقات علوم پزشكی و حمایت از انجام طرح‌های كلان و استراتژیك در زمینه‌های علوم پزشكی و ارتقای سلامت را از جمله مهم‌ترین وظایف این مؤسسه دانست.

وی افزود: نیماد شامل هفت کمیته علمی با عناوین «آسیب‌شناسی، ژنتیک و فراوری سلول»، «بیماری‌های غیرواگیر»، «بیماری‌های واگیر و اختلالات ایمنی»، «خون‌شناسی و سرطان»، «علوم اعصاب و بهداشت روان»، «فناوری و نوآوری‌های علوم پزشکی» و «کمیته کشف و ارزیابی داروها» و همچنین «کمیته اخلاق در پژوهش» است که دانشمندان برجسته علوم پزشکی از سراسر کشور به عنوان اعضای کمیته‌های علمی مؤسسه با آن همکاری می‌کنند.

دبیر نیماد رعایت حقوق مالكیت معنوی، راستی، صداقت و اخلاق ‌محوری در پژوهش، پاسخگویی به مراجع بالادستی و همچنین عموم مردم، خلاقیت ‌محوری و شایسته سالاری، سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و حمایت از نسل جوان و نخبگان، انجام تحقیق با نیت حل مشکلات کشور با بهترین استانداردهای بین‌المللی و توجه به انتشار یافته‌های تحقیقات در مجامع بین‌المللی برای سربلندی کشور، و حمایت از دانشمندان برجسته را  از ارزش‌ها و باورهای حاكم بر این مؤسسه دانست.

موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران در حقیقت احیای «مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور» است که اساسنامه آن در سال ۱۳۷۷ به تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رسید و در سال ۱۳۷۸ با ردیف بودجه مستقل فعالیت جدی خود را با مدیریت پروژه‌های استراتژیک، ملی و جامع در حوزه‌های گوناگون بهداشت و درمان کشور آغاز کرد.

این مرکز پس از ۲۰۶۹ روز فعالیت در ۲۳ آبان‌ماه سال ۱۳۸۳ با تصمیم شورای عالی اداری مبنی بر اصلاح ساختاری وزارت بهداشت، در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادغام شد که در عمل منجر به تعطیلی این مرکز شد و در سال ۹۳ دوباره آغاز به کار کرد.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: