کد خبر: ۶۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 10
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه لرستان به بررسی اثر استفاده از نوعی پلیمر، به عنوان حامل داروهای ضدسرطان پرداخته‌اند. این پلیمر درخت‌سان، قادر به بارگیری انواع مولکول‌های دارویی است
به گزارش شفا آنلاین، هما غیبی یکی از مجریان این طرح با بیان اینکه استفاده از این پلیمر، می‌تواند در کاهش عوارض جانبی داروها و افزایش اثرات درمانی آن‌ها مؤثر واقع شود،  عنوان کرد: مکانیسم اثر اکثر داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی، مقابله با رشد و تقسیم سلولی بالا و غیر عادی در بافت‌های سلولی سرطانی است. از سوی دیگر تعدادی از بافت‌های سالم نیز«نظیر سلول‌های خونی، سلول‌های فولیکول مو، و بسیاری از سلول‌های بافت‌های تشکیل دهنده‌ی سیستم گوارش»در مقایسه با دیگر بافت‌ها، رشد و تقسیم سلولی سریعی دارند.

وی افزود: به همین جهت، این بافت‌ها نیز به همراه بافت‌های توموری مورد حمله‌ داروها قرار می‌گیرند و اثرات جانبی شیمی درمانی در بدن بیمار ظاهر می‌شود.

به گفته‌ی هما غیبی، در طول دهه‌ اخیر، نانوساختارهای پلیمری به عنوان حامل‌های مناسب در رهاسازی کنترل شده‌ دارو مطرح شده‌اند. در این سیستم‌ها، داروی مورد نظر از طریق شیمیایی به ساختار پلیمری متصل شده و یا به صورت فیزیکی در ماتریس پلیمر بارگیری می‌شود. از میان حامل‌های پلیمری، دندریمرها به علت خصوصیات منحصر به فرد، به عنوان یکی از مناسب‌ترین حامل‌های نانوساختار دارویی مطرح شده‌اند.

وی اظهار داشت: در این طرح، نتایج مطالعات انجام یافته در خصوص نانوساختارهای خطی– دندریمری حامل داروهای ضدسرطان، خصوصیات و میزان اثربخشی آن‌ها بر انواع سلول‌های سرطانی در سیستم‌های آزمایشگاهی و موجود زنده بررسی شده است. اثرات جانبی احتمالی این نانوحامل‌ها از دیگر موارد مطالعه شده در این طرح است.

وی در ادامه گفت: طبق نتایج، استفاده از سیستم‌های کوپلیمری خطی-دندریمری، بهبود رهاسازی دارو در بافت‌های هدف، جلوگیری از ورود دارو در بافت‌های سالم و در نتیجه کاهش اثرات جانبی و افزایش اثربخشی در دوزهای پایین را به دنبال خواهد داشت.

غیبی به مقایسه‌ این نوع خاص ساختارهای خطی–دندریمری با دندریمرهای عادی پرداخت و عنوان کرد: دندریمرها حفره‌های داخلی  و ساختار مولکولی نسبتاً صلبی دارند. لذا انعطاف پذیر نبوده و تنها بارگیری مولکول‌هایی با اندازه‌های خاص در آن‌ها امکان‌پذیر است. 

وی بیان کرد: از سوی دیگر جهت سنتز دندریمرهای مناسب، واکنش‌های چند مرحله‌ای و خالص سازی‌های مداوم مورد نیاز است. در مقابل، ساختارهای خطی–دندریمری، بخش درونی انعطاف پذیری داشته و قادر به بارگیری انواع مولکول‌ها هستند. همچنین ساختارهای خطی–دندریمری را می‌توان با واکنش‌های تک مرحله‌ای سنتز کرد.

این محقق دلیل اثرگذاری بهتر دندریمرهای خطی را توضیح داد و گفت: اندازه ۱۰۰ تا ۷۰۰ نانومتری منافذ موجود در دیواره‌ عروق بافت‌های توموری به مراتب بزرگتر از بافت‌های نرمال است. لذا ابعاد نانوذرات در سیستم‌های خطی–دندریمری ( ۱ تا ۱۰۰ نانومتر)، آن‌ها را قادر می‌سازد به تومورهای سرطانی نفوذ کرده، و در آن بافت‌ها تجمع یابند. این خصوصیت به عنوان اثر نفوذ و نگهداری افزایش یافته (EPR) شناخته می‌شود، که خود پیش نیازی برای حصول زمان گردش طولانی دارو در خون است.

 این تحقیقات از همکاری دکتر هما غیبی- محقق دوره‌ پسادکتری و دکتر محسن عادلی- عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان- حاصل شده که نتایج آن در مجله‌POLYMER CHEMISTRY«جلد ۶، شماره ۱۴، سال ۲۰۱۵، صفحات ۲۵۸۰ تا ۲۶۱۵» منتشر شده است.

موج - مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت يکي از برنامه‌هاي مهم طرح تحول بهداشت را کاهش مرگ و مير گروه سني 30 تا 70 سال بيان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد اسماعيل مطلق، مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل با رويکرد کاهش مرگ و مير جوانان، يکي از برنامه‌هاي مهم طرح تحول بهداشت را کاهش مرگ و مير گروه سني 30 تا 70 سال بيان کرد.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکيد کرد: در راستاي ترويج فرهنگ ازدواج و فرزند آوري سالم طي هفته سلامت جوان، سمينارها و همايش‌هايي تحت عنوان پويايي، بالندگي جمعيت جوان و ازدواج شاداب برگزار شد.
وي تصريح کرد: از آنجا که حدود 20 درصد جمعيت کشور را افراد جوان تشکيل مي‌دهند و مخاطرات جدي مثل اعتياد، حوادث ترافيکي و معضلات اجتماعي اين گروه سني را تهديد مي‌کند، لازم است برنامه‌ريزي دقيق و مداخلات مؤثر در راستاي ارتقاي سلامت گروه سني جوان کشور برداشته شود.
مطلق همچنين، بر ضرورت مشارکت تمامي حوزه‌هاي مرتبط در راستاي کاهش مرگ از دوران نوزادي تا سالمندي و به‌ويژه گروه سني 70-30 سال تاکيد کرد و اظهار اميدواري کرد: اقدامات مؤثري در چارچوب بسته خدمتي، طراحي و پياده‌سازي و همچنين نظارت و پايش مستمر بر فعاليت‌هاي مرتبط صورت گيرد.
براساس اين گزارش، رئيس اداره سلامت جوانان دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در ادامه اين نشست قدم اول اداره سلامت جوانان در کاهش مرگ و مير جوانان در پيشگيري سطح اول را ارتقاي سلامت و در پيشگيري سطح دوم، تشخيص به موقع و مداخله در کاهش آسيب بيان کرد.
گلايل اردلان بر لزوم جامعه محور بودن برنامه‌هاي لازم براي سلامت جوانان تاکيد کرد و گفت: لازم است برنامه‌ها بر مبناي فرهنگي باشد و موجب افزايش سطح آگاهي افراد با تغيير در رفتار باشد.
در ادامه نشست، دکتر رفيعي فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با تاکيد بر آموزش گروه‌هاي مختلف جامعه در ارتباط با موضوع پيشگيري از حوادث ترافيکي و آموزش دانش آموزان مدارس از طريق برنامه جامع آموزشي سلامت گفت: به منظور کاهش بار بيماري‌هاي ناشي از حوادث ترافيکي، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها، ضروري است خدمات سلامت و مراقبتي به عموم مردم و به‌ويژه جوانان به صورت عادلانه توزيع شود.
همچنين در ادامه نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل، حدادي رئيس اداره پيشگيري از حوادث مرکز فوريت‌هاي پزشکي بر اهميت موضوع پيشگيري از حوادث و ضرورت وجود عزم ملي و بين‌المللي براي کاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي راه‌ها تاکيد کرد.
وي ضمن تاکيد بر تبيين جايگاه کشور در سطح بين‌المللي و دستاوردهاي ملي، به کاهش 6.2 درصدي مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي نسبت به سال قبل اشاره کرد.
حدادي بر جايگاه توليتي وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم با محوريت کاربران ايمن و ارتقاي کيفيت خدمت‌رساني به بيماران تاکيد کرد و افزود: لازم است سطوح مختلف پيشگيري و اعلام آمادگي همه‌جانبه مرکز مديريت حوادث و فوريت‌ها با هدف تقويت هرچه بيشتر زمينه‌هاي همکاري درون بخشي ديده شود.
گفتني است در نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل با رويکرد کاهش مرگ و مير جوانان مقرر شد دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي منتخب، تمهيدات لازم به منظور انجام مداخله مبتني بر آموزش و توانمندسازي گروه هدف برنامه را در کوتاه‌ترين زمان ممکن فراهم کنند تا پس از تاييد نهايي محتواي آموزشي، اقدامات اجرايي در فيلد (ستون يک جدول) شروع شود.
- See more at: file:///C:/Users/HH/Desktop/1/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%8A%20%D9%85%D9%88%D8%AC%20%20%2020%20%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%20%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%8A%D8%AA%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86%20%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%8A%D9%84%20%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF.htm#sthash.gY7MeVT2.dpuf
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین آمارها در حال حاضر فراوانی ابتلا به هپاتیت در کشور حدود 1.7 درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانا، دکتر محمدمهدی گویا در همایش هپاتیت در شیراز عنوان کرد: فراوانی ابتلا به بیماری هپاتیت در کشور نباید ما را از ادامه پیشگیری‌ها غافل کند، چرا که قانع شدن به پایین بودن آمار هپاتیت عاقلانه نیست.

وی افزود: هم‌اینک در برخی از استان‌ها به ویژه استان‌های جنونی مانند سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی مانند گلستان میزان شیوع هپاتیت بیش از میانگین اعلام شده کشوری است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار ابتلا به این بیماری در میان معتادان تزریقی، برخی زنان و زندانیان معتاد بیش از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد، گفت: سیاستگذاران کشور باید توجیه شوند و بدانند که صرف اعتبارات در برنامه پیشگیری و کنترل هپاتیت در کشور هزینه نیست.

گویا خاطرنشان کرد: در برخی از گروه‌های جمعیتی در کشور هپاتیت B و C متمرکز شده که اگر از پیشگیری آن غافل شویم، این بیماری شکل انفجاری به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته واکسیناسیون عمومی برای مبارزه با هپاتیت اثربخشی خود را نشان داد و در قالب برنامه جامع کنترل هپاتیت انجام شد. بر اساس این برنامه طی چهار سال متولدین سال‌های 68 تا 72 که جزو گروه‌های در معرض انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بودند، واکسینه شدند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با ابراز تأسف از اینکه آمار ابتلا به هپاتیت B میان معتادان تزریقی حدود 30 درصد و میان برخی زنان حدود هشت درصد است، گفت: کنترل این بیماری در بین این دو طیف مشکل‌ترین بخش پیشگیری است، زیرا آنها معمولا تن به واکسیناسیون نمی‌دهند.

در ادامه دکتر محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: جهت کنترل بیماری هپاتیت در بین زندانیان معتاد در زندان‌های استان فارس با استفاده از روش متادون درمانی گام‌های مثبتی برداشته شده است.

ایمانیه اضافه کرد: نگرانی‌هایی در رابطه با سایر معتادان برای انتقال ویروس و نشر بیماری هپاتیت وجود دارد که باید راه‌های کارشناسی در این زمینه مطالعه و اجرا شود.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در کشور برای توسعه واکسیناسیون انجام شده است، افزود: ثمره این تلاش‌ها، پیشرو بودن ایران در میان کشورهای شرق مدیترانه و الگوبرداری کشورهایی مانند آمریکا از نظام واکسیناسیون ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل تدریجی هپاتیت B ضرورت جامعه امروز است، گفت: این نوع بیماری در بین کودکان رو به کاهش و در بزرگسالان نیز کنترل شده است و باید برنامه‌ریزی جامعه به سمت حذف تدریجی آن باشد.

ایمانیه همچنین به فراگیر نبودن داده‌های قابل استناد در کل کشور درباره میزان ابتلا و جمعیت مبتلا به این بیماری اشاره و عنوان کرد: بیشتر مطالعات بر روی استان‌های مرکزی و شمالی کشور انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: مطالعاتی نیز در خصوص این بیماری در استان‌های تهران، گلستان، همدان، هرمزگان و آذربایجان شرقی انجام شده است.

موج - مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت يکي از برنامه‌هاي مهم طرح تحول بهداشت را کاهش مرگ و مير گروه سني 30 تا 70 سال بيان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد اسماعيل مطلق، مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل با رويکرد کاهش مرگ و مير جوانان، يکي از برنامه‌هاي مهم طرح تحول بهداشت را کاهش مرگ و مير گروه سني 30 تا 70 سال بيان کرد.
مدير کل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکيد کرد: در راستاي ترويج فرهنگ ازدواج و فرزند آوري سالم طي هفته سلامت جوان، سمينارها و همايش‌هايي تحت عنوان پويايي، بالندگي جمعيت جوان و ازدواج شاداب برگزار شد.
وي تصريح کرد: از آنجا که حدود 20 درصد جمعيت کشور را افراد جوان تشکيل مي‌دهند و مخاطرات جدي مثل اعتياد، حوادث ترافيکي و معضلات اجتماعي اين گروه سني را تهديد مي‌کند، لازم است برنامه‌ريزي دقيق و مداخلات مؤثر در راستاي ارتقاي سلامت گروه سني جوان کشور برداشته شود.
مطلق همچنين، بر ضرورت مشارکت تمامي حوزه‌هاي مرتبط در راستاي کاهش مرگ از دوران نوزادي تا سالمندي و به‌ويژه گروه سني 70-30 سال تاکيد کرد و اظهار اميدواري کرد: اقدامات مؤثري در چارچوب بسته خدمتي، طراحي و پياده‌سازي و همچنين نظارت و پايش مستمر بر فعاليت‌هاي مرتبط صورت گيرد.
براساس اين گزارش، رئيس اداره سلامت جوانان دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در ادامه اين نشست قدم اول اداره سلامت جوانان در کاهش مرگ و مير جوانان در پيشگيري سطح اول را ارتقاي سلامت و در پيشگيري سطح دوم، تشخيص به موقع و مداخله در کاهش آسيب بيان کرد.
گلايل اردلان بر لزوم جامعه محور بودن برنامه‌هاي لازم براي سلامت جوانان تاکيد کرد و گفت: لازم است برنامه‌ها بر مبناي فرهنگي باشد و موجب افزايش سطح آگاهي افراد با تغيير در رفتار باشد.
در ادامه نشست، دکتر رفيعي فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با تاکيد بر آموزش گروه‌هاي مختلف جامعه در ارتباط با موضوع پيشگيري از حوادث ترافيکي و آموزش دانش آموزان مدارس از طريق برنامه جامع آموزشي سلامت گفت: به منظور کاهش بار بيماري‌هاي ناشي از حوادث ترافيکي، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها، ضروري است خدمات سلامت و مراقبتي به عموم مردم و به‌ويژه جوانان به صورت عادلانه توزيع شود.
همچنين در ادامه نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل، حدادي رئيس اداره پيشگيري از حوادث مرکز فوريت‌هاي پزشکي بر اهميت موضوع پيشگيري از حوادث و ضرورت وجود عزم ملي و بين‌المللي براي کاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي راه‌ها تاکيد کرد.
وي ضمن تاکيد بر تبيين جايگاه کشور در سطح بين‌المللي و دستاوردهاي ملي، به کاهش 6.2 درصدي مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيکي نسبت به سال قبل اشاره کرد.
حدادي بر جايگاه توليتي وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم با محوريت کاربران ايمن و ارتقاي کيفيت خدمت‌رساني به بيماران تاکيد کرد و افزود: لازم است سطوح مختلف پيشگيري و اعلام آمادگي همه‌جانبه مرکز مديريت حوادث و فوريت‌ها با هدف تقويت هرچه بيشتر زمينه‌هاي همکاري درون بخشي ديده شود.
گفتني است در نشست مشورتي توجيهي در ارتباط با پيشگيري از حوادث حمل و نقل با رويکرد کاهش مرگ و مير جوانان مقرر شد دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي منتخب، تمهيدات لازم به منظور انجام مداخله مبتني بر آموزش و توانمندسازي گروه هدف برنامه را در کوتاه‌ترين زمان ممکن فراهم کنند تا پس از تاييد نهايي محتواي آموزشي، اقدامات اجرايي در فيلد (ستون يک جدول) شروع شود.
- See more at: file:///C:/Users/HH/Desktop/1/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%8A%20%D9%85%D9%88%D8%AC%20%20%2020%20%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%20%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%8A%D8%AA%20%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86%20%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%8A%D9%84%20%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF.htm#sthash.gY7MeVT2.dpuf
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: